[Boot Camp] FPS drop na enkele minuten in Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-07 22:36
Hallo,

Ik heb Windows 7 x64 via Boot Camp geinstalleerd op mijn Macbook Pro 13" Mid 2009. Het geheugen van deze Macbook heb ik uitgebreid naar 4GB en ik heb er laatst een snellere 7200 rpm (Seagate Momentus XT) schijf van 500gb ingezet. Ik heb de Bootcamp software geupdated naar de laatste versie (3.2). Ik heb Windows 7 vooral geinstalleerd omdat ik af en toe nog wel eens een spelletje wil spelen. Ik weet dat de ingebouwde 9400M geen grafische krachtpatser is maar een potje Counter-Strike: Source of Minecraft moet toch wel lukken zou je zeggen.

De eerste paar minuten draaien deze games goed (50-60 fps) maar daarna dropt de FPS opeens gigantisch naar beneden. Ik zat eerst te denken aan een oververhittingsprobleem maar de fan van de Macbook draait op het moment van de terugval in FPS nog lang niet op zijn hardst (ik heb het ding in ieder geval wel eens meer lawaai horen maken). Ik heb het power plan op "High performance" gezet maar dit helpt ook niet.

Weet iemand of hier iets aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 17:18
Bootcamp 3.2 is de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
Eeeh ja, die bedoel ik natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Probleem is goed monitoren, ik heb er zelf gelukkig geen last van gehad. Ik dacht ook gelijk aan te hoge temps en het terugclocken. Hoe voelt je behuizing aan tijdens het spelen? Erg heet?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-07 16:17
Voordat je naar bootcamp gaat is het verstandig om in Mac OSX de fans op full speed te laten draaien (ja dit kan herrie maken) omdat er in Windows geen controle over te nemen valt. Ik doe dit doormiddel van istatmenu's maar er is ook een gratis variant genaamd smcFanControl geloof ik. Mogelijk dat hierdoor je fps drops minder worden door de hogere koeling.

Minecraft op Mac OSX heeft op mijn MBP 15" mid 2010 ook problemen, veel vreemde crashes, fps drops etc. Maar dit is dan ook het enige spel wat problemen geeft.

Ik heb World of Warcraft zowel onder OSX draaiende en onder Bootcamp. Moet wel de fans op zijn hoogst zetten, dan word de gpu 80 graden max. Zonder die aanpassing komt hij tussen de 90 en 100 en soms boven de 100.

[ Voor 0% gewijzigd door evadnl op 03-01-2011 16:09 . Reden: naam van fan control app gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb ze handmatig op 3000rmp draaien (ipv op 5500rpm) tijdens het spelen van League of Legens op volle resolutie. Voor de Macbooks (ook Pro) bestaan er sowieso betere fan control vergeleken met de iMacs.

Volgens mij maak ik gebruik van Input Remapper om dit voor elkaar te krijgen (zit nu op werk).

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
evadnl schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:08:
Voordat je naar bootcamp gaat is het verstandig om in Mac OSX de fans op full speed te laten draaien (ja dit kan herrie maken) omdat er in Windows geen controle over te nemen valt. Ik doe dit doormiddel van istatmenu's maar er is ook een gratis variant genaamd smcFanControl geloof ik. Mogelijk dat hierdoor je fps drops minder worden door de hogere koeling.

Minecraft op Mac OSX heeft op mijn MBP 15" mid 2010 ook problemen, veel vreemde crashes, fps drops etc. Maar dit is dan ook het enige spel wat problemen geeft.

Ik heb World of Warcraft zowel onder OSX draaiende en onder Bootcamp. Moet wel de fans op zijn hoogst zetten, dan word de gpu 80 graden max. Zonder die aanpassing komt hij tussen de 90 en 100 en soms boven de 100.
Ik heb iStat Menus gedownload (de trial) en de fanspeed op 5000rpm gezet, daarna naar Boot Camp gegaan en nu kan ik Minecraft al een kwartier spelen zonder een enkele FPS drop. Bedankt voor de tip! Ik vind het wel vreemd dat de Boot Camp software de fan vanzelf niet al wat eerder harder laat draaien, als de GPU zelfs terug moet klokken is het toch al veel te laat? Of komt dit gewoon doordat er heel veel stof in m'n Macbook zit ofzo? Ik heb 'm laatst nog opengemaakt voor het plaatsen van een nieuwe HDD maar ik vond toen dat er juist opvallend weinig stof inzat.... (na ongeveer 10 maanden gebruik)

Is het trouwens trouwens niet schadelijk voor je fan om 'm constant zo hard te laten draaien? Als ik reboot naar Boot Camp duurt het soms wel een paar uur voordat ik weer terug ben in OS X, in de tussentijd loopt die fan dus constant op volle toeren te draaien...

(iStat Menus is trouwens ontzettend handig vind ik, heb nu de trial maar als het over twee weken nog bevalt ga ik 'm zeker aanschaffen!)

[ Voor 6% gewijzigd door chainzz op 03-01-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

chainzz schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:12:
[...]
Is het trouwens trouwens niet schadelijk voor je fan om 'm constant zo hard te laten draaien? Als ik reboot naar Boot Camp duurt het soms wel een paar uur voordat ik weer terug ben in OS X, in de tussentijd loopt die fan dus constant op volle toeren te draaien...
Is het schadelijk voor je auto om constant hard te rijden? ;) Waarschijnlijk zal je fan wat meer slijten, maar aan de andere kant is-ie ook gemaakt om rondjes te draaien, en als je gaat gamen moet die warmte er sowieso uit, dus hij had sowieso hard gedraaid.
Ik heb mijn MacBook Pro al heel wat video's laten renderen, en na vier jaar lopen die fans nog steeds niet aan. Ik denk dat het dus wel mee zal vallen.
Disclaimer: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
Digistorm schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:33:
[...]

Is het schadelijk voor je auto om constant hard te rijden? ;) Waarschijnlijk zal je fan wat meer slijten, maar aan de andere kant is-ie ook gemaakt om rondjes te draaien, en als je gaat gamen moet die warmte er sowieso uit, dus hij had sowieso hard gedraaid.
Ik heb mijn MacBook Pro al heel wat video's laten renderen, en na vier jaar lopen die fans nog steeds niet aan. Ik denk dat het dus wel mee zal vallen.
Disclaimer: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;)
Denk dat het inderdaad ook wel meevalt met de schade aan de fans, een vriend van mij heeft ook een jaar of drie op een Macbook Pro gegamed en hij heeft ook nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-07 16:17
chainzz schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:12:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik vind het wel vreemd dat de Boot Camp software de fan vanzelf niet al wat eerder harder laat draaien, als de GPU zelfs terug moet klokken is het toch al veel te laat?
Graag gedaan. Waar haal je vandaan dat hij hem downclocked?
Of komt dit gewoon doordat er heel veel stof in m'n Macbook zit ofzo? Ik heb 'm laatst nog opengemaakt voor het plaatsen van een nieuwe HDD maar ik vond toen dat er juist opvallend weinig stof inzat.... (na ongeveer 10 maanden gebruik)
Ik heb m'n MBP nu vier maanden en kan ook geen stof ontdekken, lijkt me sterk dat dit de oorzaak is.
Is het trouwens trouwens niet schadelijk voor je fan om 'm constant zo hard te laten draaien?
In principe niet nee, mischien ietwat meer slijtage dan normaal, maar zoals hierboven word gezegd, die dingen zijn ervoor gemaakt om te draaien :).

Mischien is het slim om niet alleen naar je GPU te kijken maar ook naar je CPU bijvoorbeeld. FPS drops liggen per definitie niet alleen aan de GPU maar een combo tussen GPU, CPU en geheugen.

Hoe zit het met CS:S als je die fans op z'n snelst draait?

Heb je ook alle drivers up-to-date?

[ Voor 3% gewijzigd door evadnl op 04-01-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
evadnl schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:57:
[...]

Graag gedaan. Waar haal je vandaan dat hij hem downclocked?

[...]

Ik heb m'n MBP nu vier maanden en kan ook geen stof ontdekken, lijkt me sterk dat dit de oorzaak is.

[...]

In principe niet nee, mischien ietwat meer slijtage dan normaal, maar zoals hierboven word gezegd, die dingen zijn ervoor gemaakt om te draaien :).

Mischien is het slim om niet alleen naar je GPU te kijken maar ook naar je CPU bijvoorbeeld. FPS drops liggen per definitie niet alleen aan de GPU maar een combo tussen GPU, CPU en geheugen.

Hoe zit het met CS:S als je die fans op z'n snelst draait?

Heb je ook alle drivers up-to-date?
Dat downclocken vanwege te hoge temperatuur lijkt me de meest logische verklaring, wat zou er anders voor kunnen zorgen dat hij opeens zo'n FPS drop krijgt? Dat het niet meer gebeurt als je de fans harder laat draaien zie ik als bewijs, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd!

Ik heb de laatste drivers van Nvidia.com gedownload (de Verde drivers voor de 9400M, versie 260.99), want de drivers die in de Boot Camp software zitten zijn echt hopeloos verouderd. Ik had de FPS drops trouwens ook met die Boot Camp drivers dus denk niet dat het daar aan ligt. CS:S moet ik nog even testen!

De CPU in de gaten houden is inderdaad ook wel slim, even kijken of ik iets kan vinden wat op de achtergrond de temperatuur en de kloksnelheid van de CPU in een mooie grafiekje tekent.
Pagina: 1