Toon posts:

Cpu fan draait constat op volle toeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een nieuwe computer samengesteld en in elkaar gezet. tot zover geen probleem. Het enigst wat nog niet lekker gaat is de koeling en de cpu koeler fan welke constant op een 1365 toeren draait.

Moederbord is een MSI 870A-G54.
Processor AMD Phenom 1090T.
CPU koeler is een sythe Mugen 2rev.B.

Ik had de standaard koeler op de processor zitten, maar vond dat ik deze teveel hoorde. Te kleine fan met veel toeren. een collega had de Sythe Mugen gekocht en deze was volgens hem veel stiller. Dus ook deze besteld en met Artic silver 5 koelpasta vervangen. Eerst natuurlijk goed schoon gemaakt.
Samen met mijn zoon de cpu koeler geplaatst. De temperatuur gaf iets hoger aan in Speedfan en fluctueerde iets meer als ik bezig was op de pc. Maar geen schokkende dingen. Temperatuur cpu tussen de 35 en 50. De core temperatuur rond de 33.
Als de pc aanstaat en niets doet, dan blijft de fan op volle toeren draaien. Ook als Speedfan temperaturen rond de 30 a 35 graden Celsius aangeeft. Bios op nagekeken en niet kunnen vinden waarom dit is.
Heb nu tijdelijk met Speedfan de snelheid omlaag gebracht, maar vind dit geen optie.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Heb je de bios wel goed ingesteld? Smart cpu fan op enabled en target temp op bv 45 graden ? Heeft de koeler een 3 of 4 pin (pwm) aansluiting, en heb je deze op de juiste mb header aangesloten?

[ Voor 15% gewijzigd door Nielson op 02-01-2011 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet zit alles goed aangesloten. De aansluiting kan maar op een manier. De fan is te regelen met Speedfan. Dus deze werkt wel. Is een 4pins aansluiting. Staat ook goed in het bios.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 21:05 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Normaal is het zo wanneer je in je bios specifieke functies gebruikt om de snelheid van je cpu fan te verlagen dat je ventilator ook daadwerkelijk langzamer gaat draaien. Soms werken vooral ingestelde profielen makkelijker dan zelf gemaakte profielen. Anders misschien een bios update?

• kipjr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-02 05:00
ik had hetzelfde probleem, mijn Scythe Mugen II rev. b. fans heb ik vervangen met stevigere en snellere Cooler Master Excalibur, 120mm. Vervolgens pc geinstalleerd etc en ze maakten ook een herrie.

Dit heb ik aan weten te passen door de volgende instellingen op mijn moederbord (Asrock Deluxe IV) bij CPU-fan:

Target temperature (45->>) in te stellen op het laagste 45* C
Target fan speed(1-10) in te stellen op op 4

Dit maakt minder lawaai, ik zou voor de zekerheid even Harware Monitor erbij houden om te kijken of je CPU temperaturen niet te veel oplopen. Mijne zijn bij LOAD niet hoger gekomen dan 40* C, IDLE op 28*C