Toon posts:

pc upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude pc staan, hier zit geen moederbord meer in.. het is een oude packerd bell imedia 5165.
Wat ik wil doen is nieuwe hardware kopen en deze inbouwen. Ik heb dit nooit eerder gedaan..
Daarom wil ik allemaal goedkope hardware kopen, om te proberen.

Wat ik nu heb:
- een behuizing.. Volgens mij ATX, weet ik niet zeker. kan ik nergens teruvinden.
- een videokaart pcie aansluiting
- cd/dvd lezer
- voeding max output power 315w

Ik wil dit moederbord erin zetten: GIGABYTE GA-P41-ES3G met deze processor: Intel® Pentium® E6600
Wat ik hiervan weet is dat ik soort lijm tussen de processor en de koeler moet doen. Krijg ik dit erbij als ik een nieuw moederbord koop?

Daarnaast wil ik een 160gb Sata harde schijf (Seagate ST3250318AS) kopen en 2 gb ddr2 geheugen (GeIL 2 GB DDR2-667 Kit).

Het lijkt mij dat het dan zo zou moeten werken..

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Die lijm waar je het over hebt heet koelpasta.
Vaak zit er wel een tubetje bij als je een nieuwe cpu koeler haalt maar dit is meestal rotzooi.
Een soort waar ik zeer over te spreken ben is Arctic Silver 5.

Let ook op dat de meeste voedingen in OEM systemen prut zijn.
Investeren in een fatsoenlijke voeding is ook zeker aan te raden.

Verder snap ik niet dat je nu nog een 160 gb schijf aan zou schaffen.
Opslag is tegenwoordig zo goedkoop geworden dat je voor 5 / 6 tientjes al een 1 tb schijf hebt waar je nog vele jaren mee verder kunt.

Verder is het raadzaam om van te voren even te controleren of je nieuwe moederbord het geheugen wel ondersteund. Ik verwacht eigenlijk geen problemen maar even checken van te voren kan nooit kwaad.
Kingston valueram zou anders een goed alternatief zijn.
Dit wordt door praktisch elk moederbord ondersteund en de prijzen liggen ook vrij gunstig.

[ Voor 45% gewijzigd door Switchie op 02-01-2011 19:14 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:10:
Die lijm waar je het over hebt heet koelpasta.
Vaak zit er wel een tubetje bij als je een nieuwe cpu koeler haalt maar dit is meestal rotzooi.
Een soort waar ik zeer over te spreken ben is Arctic Silver 5.

Let ook op dat de meeste voedingen in OEM systemen prut zijn.
Investeren in een fatsoenlijke voeding is ook zeker aan te raden.

Verder snap ik niet dat je nu nog een 160 gb schijf aan zou schaffen.
Opslag is tegenwoordig zo goedkoop geworden dat je voor 5 / 6 tientjes al een 1 tb schijf hebt waar je nog vele jaren mee verder kunt.

Verder is het raadzaam om van te voren even te controleren of je nieuwe moederbord het geheugen wel ondersteund. Ik verwacht eigenlijk geen problemen maar even checken van te voren kan nooit kwaad.
Kingston valueram zou anders een goed alternatief zijn.
Dit wordt door praktisch elk moederbord ondersteund en de prijzen liggen ook vrij gunstig.
Oke, waar kan je koelpasta kopen? bij alternate bijv,?
De reden waarom ik alles zo goedkoop en klein doe is dat het alleen is om te testen.. ik kan ook wel 2tb en i7 processor enzo nemen, maar als ik iets verpest dan kost dat me veel geld.

Hoewel aan een harde schijf weinig te verpesten valt.. miss neem ik toch wel een grotere.

Verwijderd

Topicstarter
heb nu Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-800 als geheugen en Samsung HD103SJ 1tb als harde schijf

• MattCracked
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-12 08:06
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:23:
[...]

Oke, waar kan je koelpasta kopen? bij alternate bijv,?
De reden waarom ik alles zo goedkoop en klein doe is dat het alleen is om te testen.. ik kan ook wel 2tb en i7 processor enzo nemen, maar als ik iets verpest dan kost dat me veel geld.

Hoewel aan een harde schijf weinig te verpesten valt.. miss neem ik toch wel een grotere.
Ik zou gewoon allemaal nieuwe onderdelen kopen en voor AMD gaan. AM3 is een echt goedkoop platform en je kan steeds duurder upgraden.

Een mainstream moederbord met een mainstream processor en videokaart is niet moeilijk te vinden, en als je eenmaal de smaak te pakken hebt kun je nog steeds voor niet veel geld er een duurdere processor in steken. :)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een computer in elkaar steken is helemaal niet zo moeilijk. Veel meer dan een kruiskopschroevendraaier heb je niet nodig. Wat je wel moet doen is eerst ergens goed lezen hoe je het moet doen en het dan pas doen. Er zijn genoeg sites te vinden die je het uitleggen met foto's etc. en een goed moederbord kan ook een heel behoorlijke handleiding voor assemblage hebben.

Probeer er wel achter te komen of die kast wel standaard is en dat Packard Bell niet een eigen onstandaard moederbord met afwijkende maat/montagegaten heeft gebruikt. Een simpele kast koop je overigens al voor een bescheiden bedrag.

Verwijderd

Topicstarter
MattCracked schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:31:
[...]

Ik zou gewoon allemaal nieuwe onderdelen kopen en voor AMD gaan. AM3 is een echt goedkoop platform en je kan steeds duurder upgraden.

Een mainstream moederbord met een mainstream processor en videokaart is niet moeilijk te vinden, en als je eenmaal de smaak te pakken hebt kun je nog steeds voor niet veel geld er een duurdere processor in steken. :)
Heb even een paar onderdelen samen gezocht.. en voor bijna dezelfde prijs toch een stuk betere specs..

- ASRock M3A770DE
- AMD Athlon II X2 245
- Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1066 Kit
- Western Digital WD10EARS 1tb
- Scythe Grand Kama Cross

denk dat dit hem dan gaat worden.. zou er zelfs 64 bit op kunnen draaien

Verwijderd

Topicstarter
maar past die in mn kast? ik weet nog steeds niet zeker of ik ATX heb..

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hou er wel rekening mee dat die EARS schijf AF (advanced format) is met 4K sectoren. Afhankelijk van het OS dat je gaat gebruiken is dat iets om bij stil te staan.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil w7 64 bit draaien..
ik had daar niet eens naar gekeken.. wissel hem wel om voor een Hitachi HDS721010CLA332 1tb

kan iemand mij uitleggen waar ik kan zien of een ATX moederbord in mijn behuizing past?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

PDFje met ATX specificatie. Op pag. 10 staat o.a. positionering van de montagegaten. Controleren of alle relevante maten met jouw kast overeenkomen. Of bij een computerboer/kennissenkring een defect bord vragen om te passen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ook voor upgrades hebben we adviestopics. Check de 'UG aanschaf' topics onder de volgende link: Best Buy Guide overzichtstopic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.