Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Hoi,

Sinds 2 weken had ik last van opvallend veel slechte .rar bestanden en trage snelheden. Ik heb een hitachi HDD en heb dus die drive fitness test uitgevoerd. Hij vond toen enkele bad sectors, ik heb toen niet gerepareerd omdat er stond dat er een kans was dat pc niet meer op zou starten en ik had nog geen backup gemaakt van hele belangrijke word bestanden. Ik had wat gezocht op internet en blijkbaar kon win7 die badsectors zelf "fixen" Dus toen alle partities gescand en gefixt waren ging het ook een stuk beter. Echter merk ik sinds gister dat hij weer heel vreemd doet. Soms freezed een programma gewoon voor 1 minuut. Transfers naar en van de HDD gaat traag en freezed ook. Kan ook geen grote bestanden verwijderen etc etc. Dus ben nu bezig met "quick scan"van HD tune pro. Hij heeft ongeveer 90% gescanned en ik zit nu op 86.6% bad sectors (!) en hij is al 300 minuten bezig. Garantie heb ik wel maar cool prices waar ik hem gekocht heb is failliet. Via de website van Hitachi kan ik mijn garantie ook niet claimen. Ik ga nu dan ook een ssd kopen.

Maar mijn vraag is eigenlijk: hoe kan het dat ik gewoon win 7 nog kan booten en vrijwel alles kan doen op die schijf terwijl er uiteindelijk denk ik wel >95% bad sectors zijn? En als ik die zou gaan repareren met die hitachi tool, wat is de kans dat ik dan nog in win 7 kan booten en wat raak ik dan allemaal kwijt aan data op die schijven? Ik ga die sectors sowieso niet reparen voor 6 januari omdat ik mijn pc echt heel hard nodig heb voor school. En sowieso, is >95% niet wat heel veel voor een "redelijk" werkende pc? Kan het zijn dat die tool gewoon niet goed is?

edit: LOL, hij is nu op 100.2% en hij moet nog ongeveer 15% WTF, dat programaatje is dus waardeloos

[ Voor 3% gewijzigd door TI_Observer op 02-01-2011 18:00 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zoveel bad sectors hebt dan is het een kwestie van de schijf wegsmijten.
Bad sectors zijn in zoverre te fixen dat de schijf die sector kan realloceren op een ongebruikt stuk schijf, maar meestal is het het begin van het einde. Dus backuppen en gelijk vervangen, die schijf kan hooguit verder stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welk programma gebruik je precies om de hardeschijf te testen? Het beste is namelijk de tooling van de fabrikant zelf te gebruiken. Deze tooling is veelal te downloaden als ISO om hiervan een bootable CD te maken. Zo kun je de hardeschijf buiten Windows om testen.

Maar als er bad sectors gemeld worden, is de hardeschijf in principe gewoon afgeschreven. Elke hardeschijf heeft namelijk reserve ruimte om bad sectors te kunnen vervangen voor een goede, dit is iets wat de hardeschijf zelf doet en niet door Windows of andere software wordt geregeld.

Wanneer deze reserve ruimte op is en je daadwerkelijk meldingen gaat krijgen m.b.t. bad sectors is het de hoogste tijd (eigenlijk al te laat) om een goede backup te maken en de hardeschijf te vervangen.

Wat de garantie betreft je kunt kijken of jouw leverancier was aangesloten bij een stichtin/waarborg, mogelijk dat een andere winkel(keten) garanties overgenomen hebben en anders toch eens bij de fabrikant informeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
met hd tune pro, een vooraanstaand programma dacht ik.. en 2 weken geleden zoals geschreven met de tool van de fabrikant

ik heb al naar hitachi gemailed, maar ik denk niet dat ze mij een nieuwe gaan sturen
cool prices is failliet dus niet overgenomen door andere bedrijven

programma is nu op 110% damaged blocks :P

hij is klaar met scannen... resultaat van mijn HDD waarvan win7 geboot wordt:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/02/1293978770-60.png

[ Voor 31% gewijzigd door TI_Observer op 02-01-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rijp om weg te gooien dus.
De meeste HDD fabrikanten bieden gewoon directe garantie, ik weet zo niet of Hitachi dat doet, maar als ze dat doen zie ik niet in waarom ze je geen nieuwe zouden sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Probeer deze link eens: http://www.hitachigst.com/portal/site/en/support/warranty/ ;) Want ondanks dat HD Tune Pro een algemeen programma is kun je wel stellen dat er iets mis is.

Waarom het ook verstandig is om de tooling van de fabrikant te gebruiken is dat deze tooling vaak specifieke codes genereerd die je moet opgeven om garantie te claimen. En je kunt buiten het OS om testen.

edit: Zoals Terw_dan al aangeeft wegdoen die schijf... damn ben je mij alweer net voor. :P

[ Voor 47% gewijzigd door _Dune_ op 02-01-2011 20:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
Terw_Dan schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:04:
Rijp om weg te gooien dus.
De meeste HDD fabrikanten bieden gewoon directe garantie, ik weet zo niet of Hitachi dat doet, maar als ze dat doen zie ik niet in waarom ze je geen nieuwe zouden sturen.
ze hebben iets op die site waarmee je je warranty kunt laten testen dmv serial number in te vullen. Bij mij kwam er uit dat ik naar point of purchase terug moest en dat zij er niet over gingen......

maar goed, mijn hdd lijkt nu wel spontaan te zijn genezen na die scan..... Ik kon een bestand van 24gb weggooien (kon eerst niet) ik kan rar files repareren met quickpar (kon ook niet) en switchen tussen ingame en desktop gaat nu ook gewoon weer instant....... heb ik net een uur geleden een SSD gekocht :( misschien dan maar weer annuleren.......

edit: het repareren was toch failed... volgens mij is het gewoon dweilen met de kraan open en kan ik toch maar beter op mijn ssd wachten en dan die andere weg flikkeren

[ Voor 9% gewijzigd door TI_Observer op 02-01-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sheez88 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:07:
[...]

ze hebben iets op die site waarmee je je warranty kunt laten testen dmv serial number in te vullen. Bij mij kwam er uit dat ik naar point of purchase terug moest en dat zij er niet over gingen......
Dan heb je misschien een OEMdisk te pakken, dan moet je idd bij de OEM aankloppen.
maar goed, mijn hdd lijkt nu wel spontaan te zijn genezen na die scan..... Ik kon een bestand van 24gb weggooien (kon eerst niet) ik kan rar files repareren met quickpar (kon ook niet) en switchen tussen ingame en desktop gaat nu ook gewoon weer instant....... heb ik net een uur geleden een SSD gekocht :( misschien dan maar weer annuleren....... shit
Weggooien die disk, ook al doet hij het nu even wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Laat die SSD maar gewoon komen, want deze hardeschijf is gewoon rijp voor de schroot zoals al eerder gezegd. Zo'n scan is niet iets magisch die een hardeschijf weer hersteld. En spontaan genezen doen ze al helemaal niet. :)

Heb je bij de waranty check wel voor Netherlands gekozen? Of is de hardeschijf afkomstig uit een merk systeem, dan betreft het een oem hardeschijf en kun je inderdaad niet rechtstreeks bij de fabrikant claimen.

edit: *zucht* 'k moet toch eens sneller leren tikken... :z

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 02-01-2011 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
_Dune_ schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:12:
Laat die SSD maar gewoon komen, want deze hardeschijf is gewoon rijp voor de schroot zoals al eerder gezegd. Zo'n scan is niet iets magisch die een hardeschijf weer hersteld. En spontaan genezen doen ze al helemaal niet. :)

Heb je bij de waranty check wel voor Netherlands gekozen? Of is de hardeschijf afkomstig uit een merk systeem, dan betreft het een oem hardeschijf en kun je inderdaad niet rechtstreeks bij de fabrikant claimen.
ik heb nederlands gekozen inderdaad...... met OEM bedoel je dus de point of purchase? nja dat is dus cool prices en die zijn failliet. Op de factuur staat dit:

7925 Hitachi 320GB SATA II 7200RPM 16MB (32VLA360)
1 64,50

dus nergens OEM vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

OEM staat voor Original equipment manufacturer: Wikipedia: Original equipment manufacturer , fabrikanten als HP, Dell etc zijn oem's. Hardeschijfen welke door deze fabrikanten zijn ingebouwd kunnen niet rechtstreeks bij de hardeschijffabrikant geclaimed worden. Deze zal inderdaad bij leverancier (in jouw geval niet meer mogelijk) of oem-fabrikant geclaimed worden.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 02-01-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat staat er op de schijf zelf? Ik weet dat Seagate het er vaak heel duidelijk op zet als een schijf voor een OEM gemaakt is.

Enne _Dune_, wat ben je traag vandaag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

een vriendelijk mailtje sturen naar hitachi zelf en hen het probleem uitleggen ( garantie + coolprices = failliet) , waarschijnlijk moet je dan gewoon de HDD terugsturen en krijg je een nieuwe thuisgestuurd :)

Heb ooit eens voorgehad dat 1 latje DDR ram kapot was van kingston met lifetime warranty, kasbon was al lang verdwenen alsook de verpakking. Gewoon even gemaild en ze hebben me een adres gegeven waar ik alles anar meost opsturen, een week later had ik al een nieuw setje :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
Terw_Dan schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:25:
Maar wat staat er op de schijf zelf? Ik weet dat Seagate het er vaak heel duidelijk op zet als een schijf voor een OEM gemaakt is.

Enne _Dune_, wat ben je traag vandaag :+
nope staat niets over oem vermeld

en @ de post boven mij

ja ik heb ze een mail gestuurd en netjes uitgelegd wat er aan de hand was. dus hopen op het beste voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens mij klopt die errorscan van HDtune ook niet echt :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
standaardmail van hitachi terug gekregen waaruit blijkt dat ze mijn verhaal niet (goed) gelezen hebben, dus dat houdt dus ook op

heb net weer een quickscan gedaan met hd tune, en nu vindt hij 0.0% damaged blocks...... wat een waardeloos programma

ook nog een keer een advanced scan gedaan met drive fitness (programmaatje van hitachi) en geeft disposition code 0x00 aan wat betekend dat er niets fout is........ erg vreemd allemaal

een ander programma geeft dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/03/1294040239-30.png

[ Voor 38% gewijzigd door TI_Observer op 03-01-2011 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmmm... Kleine tip, vervang de S-ATA kabel eens, mogelijk dat hier iets niet goed gaat. Als ik jouw laatste reacties zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
sheez88 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:23:
standaardmail van hitachi terug gekregen waaruit blijkt dat ze mijn verhaal niet (goed) gelezen hebben, dus dat houdt dus ook op

heb net weer een quickscan gedaan met hd tune, en nu vindt hij 0.0% damaged blocks...... wat een waardeloos programma

ook nog een keer een advanced scan gedaan met drive fitness (programmaatje van hitachi) en geeft disposition code 0x00 aan wat betekend dat er niets fout is........ erg vreemd allemaal

een ander programma geeft dit:
[afbeelding]
Met een quick scan neemt hij enkele willekeurige sectors uit een block om te testen. Dit is dus sowieso al niet accuraat. Een quick scan duurt normaal maar maximaal 5 min, laat staan 426. Ik vermoed dat de schijf gewoon bezet was met iets anders of een tijdje niet of slecht reageerde.
Een keertje formatteren en dan nog eens proberen kan de oplossing zijn.
Of zoals hierboven aangegeven een rotte kabel kan ook nog wel eens roet in het eten gooien.

En trouwens, als je low level format doet worden ook bad sectors opgespoord en reallocated. Je zit nu aan 53 reallocated sectors en ik heb eens gelezen dat een schijf er gemiddeld 1024 reserve beschikbaar heeft.
Herstellen kan dus nog, of de schijf nog gezond is is een andere zaak.

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 04-01-2011 01:14 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

War zegt eigenlijk je S.M.A.R.T. status van je HDD want daar kan je meestal ook wel nog een boel informatie uithalen.

overigens viel me wel op dat je HDD al meer dan 448 dagen power on time heeft wat wel al relatief veel is.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pm1 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:03:
War zegt eigenlijk je S.M.A.R.T. status van je HDD want daar kan je meestal ook wel nog een boel informatie uithalen.

overigens viel me wel op dat je HDD al meer dan 448 dagen power on time heeft wat wel al relatief veel is.
448 dagen veel? ik heb er hier die de 2000+ dagen power on time al op de klok hebben..

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img156/3199/38hddj.th.jpg

met screendumpje ;)

editje: schijf is geproduceert in JAN 2005 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 05-01-2011 00:47 ]

404 Signature not found

Pagina: 1