Bestaan er -stille- 80x80x20mm koelers?

Pagina: 1
Acties:

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 12:57

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Het ITX systeempje (met een Intel D201GLY2) van mijn vriendin maakt een hoop herrie wat begint te irriteren.

De koeler is een 80x80x20 "sleeve bearing" en deze zit met een 2pin stekker ergens in de voeding vast.

Nu heb ik dat stekkertje er al uitgehaald en de koeler schoongemaakt maar het blijft een stofzuiger geluid produceren :| Google helpt niet bepaald omdat ik simpelweg geen 2 pins 80x80x20 koeler vinden en een 3 pins met moeite maarja... die pas nooit op dat stekkertje in de voeding.
  1. Iemand tips over een goede max. 20mm dikke koeler die stil is?
  2. Of een tip waar ik een adaptertje kan kopen 3pins naar 2pins?
Waarvoor dank! :*)

Toch maar een weblog?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Dus de voeding maakt lawaai? Kun je dan geen picopsu oid nemen. Of een bequiet 300w gevalletje?

En dat adaptertje van 3pin naar 2pin kun je zelf maken. Gewoon alleen de rode en zwarte kabel aansluiten op de oude connector van de originele fan. Gele draad is het RPM signaal die je niet per sé nodig hebt.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als de koeling wat minder kan is een toerenregelaartje evt. een oplossing.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:07

D4NG3R

kiwi

:)

Weet je zeker dat 20mm echt de max is? Meet het zelf eventjes op, want 25mm is het standaard formaat. En daar zijn genoeg stille fans onder te vinden.

Zoals Blackwhizz al aangaf kan je zelf heel simpel een 3 pins aansluiting naar een 2 pins modden. Gewoon zwart op zwart, en rood op rood. Geel is niet nodig omdat dit alleen voor het uitlezen van het aantal RPM is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 12:57

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
BlackWhizz schreef op zondag 02 januari 2011 @ 16:32:
Dus de voeding maakt lawaai? Kun je dan geen picopsu oid nemen. Of een bequiet 300w gevalletje?

En dat adaptertje van 3pin naar 2pin kun je zelf maken. Gewoon alleen de rode en zwarte kabel aansluiten op de oude connector van de originele fan. Gele draad is het RPM signaal die je niet per sé nodig hebt.
Pico PSU gaat niet zomaar lukken omdat ik daarvoor teveel de kast moet modden...
Ik geloof graag dat je zo'n kabel zelf kan maken maar dat ziek ik me neit zomaar doen. Daarnaast moet de fan juist vervangen worden...

Het mobo kan volgens mij wel 1 3pins koeler aan.
De fanmate heeft ook 3 pin connectors :P

Het gaat dus nog puur om een 80x80x20 mm koeler (de echt stil is)

Toch maar een weblog?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom zou dat niet passen? De stekker aan de fan is breder, dus tenzij er iets op het moederbord/printplaat in de weg staat, past dat gewoon.

Er zijn ook fan's te krijgen (zie bv bij zalman) waar standaard een koppelstuk met een weerstand bij zit. Door de weerstand gaat de fan trager draaien en minder lawaai maken. Via een molex kan je de fan misschien ook nog op 7V laten draaien, wat natuurlijk veel efficiënter is dan met een weerstand.

Is er ook geen mogelijkheid om de fan ergens anders te monteren? Bv in je pc kast aan de buitenzijde van de voeding? Zodat de fan de lucht uit de kast door de voeding blaast ipv. door de voeding trekt.

Bij de meeste webshops/fabrikant sites staat gewoon het geluid in dB vermeld, ok ze zijn niet altijd 100% te vergelijken maar dat geeft toch een redelijk beeld. Bedank dan dat 3dB een verdubbeling van het lawaai is, en je kan een redelijke inschatting van de stille fan's maken.

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 02-01-2011 16:48 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met zo'n kabeltje ben je vrij elke drie-aderige fan of fancontroller te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://kleinspul.nl/products_pictures/molex-3pin-fan.jpg

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11-2025

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hier is een stille 80mm koeler te vinden van 15mm dik. Althans, dat staat vermeld bij de specs. Een 3 pins stekker kan je volgens mij gewoon op een 2 pins duwen. Als het niet past is het heel simpel om het stekkertje van de oude fan op de nieuwe te zetten. Als je daarbij vragen hebt stel je ze maar ;)

• nazuzed
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07-2024
boazkl0p schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:44:
Hier is een stille 80mm koeler te vinden van 15mm dik. Althans, dat staat vermeld bij de specs. Een 3 pins stekker kan je volgens mij gewoon op een 2 pins duwen. Als het niet past is het heel simpel om het stekkertje van de oude fan op de nieuwe te zetten. Als je daarbij vragen hebt stel je ze maar ;)
Ik heb zelf een Recom en die willen nog al eens een mechanisch geluid produceren.
Ik gebruik `m niet meer daarom.
Daarentegen heb ik deze wel in m`n kast en die is op 7v aardig stil en met toch nog een behoorlijke luchtverplaatsing.....

http://www.highflow.nl/fa...2-2500rpm-80x80x15mm.html

Zal dus nog wel een.....

http://www.highflow.nl/fa...rs/zalman-fan-mate-2.html

.....bij moeten. ;)
Pagina: 1