isra? hoe te handelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar maanden ben ik over gestapt van tele2 25mb naar 50mb snelheid.

Vanaf vorige week hebben we geen internet meer. Tele2 gebeld en die vertelden mij dat ik eerst de modem moest aansluiten direct op het isra punt. Na enige zoekwerk het "isra" punt gevonden (zie foto).

http://img210.imageshack.us/img210/6353/dscf3644h.jpg

Zoals je kunt zien gaat het om een loden mantel met daarin 8 draden. Op 2 van deze draden was de internet kabel aangesloten die vanaf de kelder naar de eerste verdieping loopt. Een jaar lang geen problemen gehad met het internet ondanks de provisorische aansluiting.

De modem direct aangesloten op de 2 draden waar voorheen het blauwe en het rode draad op aangesloten waren. Dit haalde niks uit.

Nu is oa mijn vraag heb ik uberhaupt wel een officieel isra punt? Moet ik hiervoor bij tele2 of bij kpn zijn om een isra punt te laten installeren? En wat zullen hiervan ongeveer de kosten zijn?

Het gaat om een oud huis wat nu fungeert als een studentenhuis.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
Dat ziet er niet zo heel erg koosjer uit allemaal. Voor zover ik weet moet je voor dit soort dingen bij KPN zijn maar zolang je spraaktelefonie het gewoon doet gaan ze dat niet gratis doen.

Tele2 is eventjes onderdeel van KPN geweest, maar is dat nu niet meer volgens mij.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tele2 is nooit onderdeel geweest van KPN.

Dat is inderdaad geen IS/RA maar gewoon een kabel die ergens vandaan komt, en dan ook nog's een die zover mij bekend niet door KPN gelegd wordt (in ieder geval niet recent). Gaat die kabel wellicht binnenshuis nog naar een echt IS/RA of komt 'ie echt uit de grond?

Sowieso ziet die kabel er niet echt goed meer uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
CyBeR schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:57:
offtopic:
Sorry, je hebt gelijk. Ik ben volgens mij in de war met de Belgische tak van Tele2. Die is inmiddels weer van Mobistar geloof ik.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Dat is inderdaad geen IS/RA maar gewoon een kabel die ergens vandaan komt, en dan ook nog's een die zover mij bekend niet door KPN gelegd wordt (in ieder geval niet recent). Gaat die kabel wellicht binnenshuis nog naar een echt IS/RA of komt 'ie echt uit de grond?

De kabel komt direct uit de muur vanaf de straat kant dus het ligt ergens onder de grond. Dus wat je op de foto ziet is het enige tastbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
Heb hier een zelfde situatie, tijdens de verbouwing van ons huis zat het isra punt me in de weg dus die had ik er ook uit gesloopt. Heb dus nu ook enkel zoals jij een KPN kabel die me huis in komt en daarop de modem aangesloten. Dit opzich werkt prima.

KPN geeft officieel geen support op je aansluiting wanneer je geen ISRA punt hebt, het opnieuw laten aansluiten van een ISRA punt kost volgens mij een paar honderd euro, dus dat geloof ik wel aangezien een isra punt eigenlijk niks anders is dan een veredelde kroonsteen.

De aders die er een beetje bruin / zwart uitzien komt gewoon door de emaille waarmee de draden zijn geïsoleerd, dit kan je er gewoon afkrabben. Wat je moet is de ader paar opzoeken waar het signaal opstaat en die gewoon doorverbinden met je modem, wat je dus eigenlijk al gedaan had. Op het ader paar staat als het goed is 45 volt, dus je kan met een multimeter checken of er signaal opstaat.

Bij mij had ik na oplevering wat problemen met de verbinding, heb zelf ook tele2 hier en nadat ik het een en ander had uitgelegd deden ze helemaal niet moeilijk over het feit dat ik geen officieel isra punt heb. Echter heb ik nu de KPN kabel en de telefoonsnoer naar me modem met een kroonsteentje verbonden, zij adviseerde me om dit te solderen ivm weerstand van het kroonsteentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:53:
Nu is oa mijn vraag heb ik uberhaupt wel een officieel isra punt?
In oude huizen is het redelijk "normaal" dat het er zo bijligt.
Je kan er zelf een doosje (Meestal bijgeleverd door de kabelleverancier) op aansluiten en aan de muur schroeven, veel stelt het niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
w00d schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:10:
De aders die er een beetje bruin / zwart uitzien komt gewoon door de emaille waarmee de draden zijn geïsoleerd, dit kan je er gewoon afkrabben. Wat je moet is de ader paar opzoeken waar het signaal opstaat en die gewoon doorverbinden met je modem, wat je dus eigenlijk al gedaan had. Op het ader paar staat als het goed is 45 volt, dus je kan met een multimeter checken of er signaal opstaat.
Multimeter moet ik even regelen. Dan ga ik eerst dat even proberen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Als er geen telefonie op staat (PSTN of ISDN) dan heeft een multimeter weinig nut volgens mij. ADSL Only/ ADSL met VoIP heeft geen spanning op de aderparen staan zover ik weet... Ik kan het mis hebben, maar dit is volgens mij het 'eeuwenoude' probleem waarom mensen een belbudget lijntje oid in een oud pand nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Dit is "gewoon" een hele oude loodkabel die door de toenmalige PTT gelegd werd.

@TS: Aangezien het papier wat om de aders heen gewikkeld zit nog wel eens los wil laten, kun je het beste even de aders wat uit de kabel trekken* dan trek je de boel binnenin die kabel weer recht.

*(klein stukje is genoeg, niet als een malloot gaan sjorren aan die aders. :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:25
posttoast schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:55:
Dat ziet er niet zo heel erg koosjer uit allemaal. Voor zover ik weet moet je voor dit soort dingen bij KPN zijn maar zolang je spraaktelefonie het gewoon doet gaan ze dat niet gratis doen.

Tele2 is eventjes onderdeel van KPN geweest, maar is dat nu niet meer volgens mij.
Nee, je moet altijd bij je eigen provider zijn. In het geval van Tele2 zal de klant bij KPN niet eens bekend zijn (voor de helpdesk medewerker althans).

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Het ISRA punt is eigendom van de KPN is en in elk huis (zon beetje) aanwezig. Er zelf aan zitten mag niet. Als hij eraf is, wat bij jou het geval is, moet de kpn er een nieuw kassie op komen bouwen. De kosten daarvan zijn ongeveer 200 euro. Ik had dezelfde situatie en ondanks ik dacht niks met KPN te maken te hebben bleek ik toch met ze in zee te moeten om mijn isra punt te komen aanleggen omdat de vorige bewonders die er gewoon af hadden gesloopt (flappies).

Ik vraag me trouwens af of dit wel een echt isra punt kabel is, gezien het beperkte aantal aders.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:46

ManiacsHouse

Scheisse!

Dit is oude meuk zoals je zo vaak tegenkomt in oudere huizen. Wat al eerder is aangegeven is een Isra-punt een vergulde kroonsteen. Nou ja KPN schroeft er een plastiek kastje op, meer niet. Kun je zelf ook.
Ik zou alle combinaties proberen en mocht je dan nog geen signaal hebben dan ligt het niet aan jou en kun je je afvragen of de aansluiting naar jou toe wel in orde is.
Echter zullen ze je keihard laten zitten en niet eerder iets doen dan dat je zo'n Israpunt door KPN laat aansluiten.
Je kunt er zelf ook gewoon een wandcontactdoos opzetten zodat het er 'netjes' uitziet en dan net doen alsof je neus bloed en Tele2 uitschelden dat je verbinding niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

bonzz.netninja schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:25:
[knip]
De kosten daarvan zijn ongeveer 200 euro.
[knip]
Ik vraag me trouwens af of dit wel een echt isra punt kabel is, gezien het beperkte aantal aders.
De kosten zijn als ik me niet vergis 360 euro excl. BTW :X
Been there; and fixed it myself... >:)

Het aantal aders klopt overigens wel;
maar ik vind de (mantel vd) kabel vrij dun om als telefonie "grondkabel" te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 16:42
Dit is een 4*2 kabel.

Het rode wat je ziet is lak wat op het koper zit.
Schraap dit er een beetje af en probeer het nog eens.
In het ergste geval meld je gewoon een storing bij KPN en die zetten er vaak voor niks gewoon een nieuwe isra doos op.
Ik deed dat wel in mijn KPN verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Deze kabels hadden een zgn "lasdop" als isra-punt, deze waren ook nooit verzegeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/splitter/images/Isra/type4.gif

Als je ergens zo'n dop kan regelen heb je het ook weer "officeel". :P

Maar idd, gewoon netjes afwerken en doen alsof je neus bloedt, sturen ze een monteur en die zijn vaak de moeilijksten niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:41:
Deze kabels hadden een zgn "lasdop" als isra-punt, deze waren ook nooit verzegeld.

[afbeelding]

Als je ergens zo'n dop kan regelen heb je het ook weer "officeel". :P

Maar idd, gewoon netjes afwerken en doen alsof je neus bloedt, sturen ze een monteur en die zijn vaak de moeilijksten niet. ;)
Als ik het goed heb zit deze dop nog op de muur.

Net met de multimeter getest geen voltage kunnen meten.

Verder heb ik telefonisch contact gehad met kpn die zeggen dat ik dit bij tele2 moet melden. Tele2 speelt dit door naar kpn die op haar beurt weer contact met mij opneemt. Blijkbaar de gang van zaken. De man van kpn vertelde mij ook dat zon isra punt zon 100 euro moet kosten. Terwijl ik in mijn omgeving en hier dus bedragen hoor van enkele 100den euro's. Ik zal de kabel dus weer in de lasdop plaatsen in de hoop dat er gratis een nieuw isra punt gemonteerd zal worden.

Ook heb ik vernomen dat kpn verplicht een gratis isra punt moet plaatsen als je bij de kpn een telefoonab. afsluit, de goedkoopste natuurlijk wat neer zou komen op 120 euro voor 1 jaar. Wat je na 1 jaar weer stop zet.

Nu wil ik dus tele2 bellen op de site staat tot 10 uur in de avond te bereiken. En als je dan optie 1 kiest (internet en televisie) is de klantenservice gesloten. Afgelopen week hetzeflde gehad toen een andere optie gekozen met de vraag of ze mij konden doorverbinden met iemand die achter "optie 1" zit, maar die waren dus niet aanwezig. Jaja van de service moet je het hebben.
Pagina: 1