Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Ik heb moederbord Gigabyte GA-EX58-UD5 met hierop aangesloten 2 sata harde schijven (2x Western Digital 1 TB).
Ik had RAID 1 (is gespiegeld, met 6 partities) en heb deze verbroken (volume verwijderd, naar NON-RAID dus), omdat ik geen RAID meer wou en ook meer plaats nodig had. Ik had wel een backup van alles genomen.
Heb hierna op één schijf een paar partities samen genomen. Nu heeft de ene schijf 3 partities, de andere 6.

Onder schijfbeheer (Win XP) wisselt "schijf 0" en "schijf 1" van plaats naargelang ik in het bios "IDE" of "RAID of AHCI" mode instel.
Dus als ik in het bios "IDE" instel is "schijf 0" degene met 6 partities, en "schijf 1" die met 3 partities.
Als ik in het bios "RAID" instel is "schijf 0" degene met 3 partities, en "schijf 1" die met 6 partities.
Als ik in het bios "AHCI" instel is "schijf 0" degene met 3 partities, en "schijf 1" die met 6 partities.

Dit verschijnsel zie ik ook als ik boot met de boot cd van Shadowprotect (backup programma), en ook als ik boot met de "Acronis Disk Director Home 11" boot cd.

Ik dacht dat de volgorde van weergeven van harde schijven een vast gegeven was, dus naargelang hoe dat ze op het moederbord aangesloten zijn. Dus volgens de volgorde op de sata poorten van het moederbord. Dit blijkt precies niet zo te zijn.
Waar word dan de volgorde van weergeven van harde schijven bepaald? En hoe kan men deze dan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde schijven zijn opslagmedia, je OS communiceert ermee via een I/O controller. Moge dudielijk zijn dat een topic hierover dus in Opslagmedia & I/O Controllers thuishoort.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!