Nieuwe fronts ter aanvulling van de huidige set

Pagina: 1
Acties:

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:52

Investig8or

What goes up, could come down

Topicstarter
Korte verhaal:

Ik heb nu een 7.1 versterker met een 5.1 speaker set en wil nieuwe fronts kopen om de muziek beter uit te laten komen, dan gaan de huidige fronts naar rear en de satelliet rears naar de andere zone of fungeren als sides. Waar moet ik op letten als ik voor nieuwe zuilen ga?

Lange verhaal:

Sinds 2 jaar heb ik mijn alles in 1 stereotoren vervangen voor een losse versterker en 5.1 speaker set. De versterker is een Kenwood KRF-V7300D-S met de volgende (volgens mij relevante?) specificaties:

- Stereo Uitgangsvermogen 2 x 100 Watt (63Hz ~ 20kHz, THV 0,7%, 6Ω)
- Effective Surround Uitgangsvermogen (THV 0.7%) 7 x 120 Watt (1-kan.,1kHz, THV 0,7%, 6Ω)

De complete specificatie lijst voor het geval er meer info nodig is staat hier.

De speakerset is een Canton CD1000 met de volgende specificaties:

- Front power 70 - 120 watts
- Front frequency 50Hz - 25KHz
- Centre power 45 - 100 watts
- Centre frequency 80Hz - 25KHz
- Rear power 45 - 80 watts
- Rear frequency 80Hz - 25KHz
- Sub power 60 - 100 watts
- Sub frequency 33Hz - 140Hz
- Nominal Impedance 4...8 ohms

De overige specificaties zijn te vinden op deze site.

Wat ik nu wil doen is de cd100 front zuilen naar achter verplaatsen, de satellieten naar de zijkant of naar zone 2 (moet nog even zien wat handig is) en dan nieuwe fronts kopen. De bedoeling is vooral om de muziek weergave te verbeteren, over de surround kwaliteit ben ik wel tevreden. Wat ik nu zoek is de manier waarop ik nu moet zorgen dat de fronts passen bij de rest van de set. Op de versterker zit een "pure audio" modus die alles op de fronts gooit en het display uitzet (er zal vast meer gebeuren, het klinkt duidelijk beter). Ik ga zoeken naar speakers zoals de KEF iQ50 of Canton Chrono 509 DC:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifistudio.de/images/product_images/popup_images/197_0.gif

Zulke zuilen wil ik ongeveer, in het zwart omdat de rest ook zwart is, maar ik zit niet vast aan Canton of een ander merk. Nu is mijn vraag dus niet: welke moet ik kopen? Ik weet dat je bij speakers moet gaan luisteren, wat ik ook gedaan heb bij mijn huidige set. De vraag is dus eigenlijk: met welke specificaties moet ik rekening houden als ik een nieuwe set fronts ga uitzoeken, die passen bij de huidige Canton set? Kijk ik naar vermogen en frequency en zo ja: wat zijn dan de "eisen" aan de nieuwe speakers? Als iemand een aanbeveling heeft qua speakers hoor ik dat natuurlijk ook graag. :)

Ik wil met dit topic voorkomen dat ik een heel mooie speaker set koop die in de winkel goed klinkt maar dat vervolgens blijkt dat het in combinatie met de Canton set totaal niet werkt... |:( Budget ligt op ongeveer €400 per speaker.

En nog een gelukkig nieuw jaar ;)

Idiocracy: it is real!

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
* Investig8or trapt voorzichtig dit topic naar de wat meer opvallende forum delen

Het kan ook zijn dat het geen klap uitmaakt wat er voor een speakers bij komen, zou het wel makkelijker (of door teveel keuze juist moeilijker?) maken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

franssie

Save the albatross

vziw kan je alles aansluiten zoals jij wilt en dus ook iets kopen wat je lekker vind klinken. Wat kan gebeuren is dat je overlap krijgt tussen je nieuwe fronts en de sub in het laag. In dat geval kan je deze misschien beter uitzetten.

Dus gewoon lekker gaan luisteren! denk ook eens aan een paar tweedehands speakers, zijn soms voor -relatief!- zeer weinig te koop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Specifiacties zeggen niets over de klank van de speaker en dat is juist waar je rekening mee moet houden. Je front left en right zorgen voor veel geluid en het gaat zeker storen als de rest van je set-up een heel andere klank heeft. Dus specificaties lekker links laten liggen en vooral qua klank een speaker zoeken die goed bij de huidige set past. Iets verschil zal er altijd wel in zitten, maar laat dit niet te groot worden. Als je gewoon in 2.0 stereo draait ga je dat dus niet merken, maar zodra je film gaat kijken en dan overschakelt naar 5.1 of 7.1 ga je dat wel merken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Op klank vergelijken lijkt me veel moeilijker dan op specificaties, maar het klinkt wel logisch dat ze op klank bij elkaar moeten passen. Ik zal proberen de huidige fronts voor mezelf te karakteriseren en dan door luisteren uit te komen bij een goeie passende set. Qua sub kan ik nog altijd de crossover aanpassen dus daar maak ik me geen zorgen over en de pure audio modus zet hem toch al uit.

Die tip van tweedehands is ook een goeie, ik ben gelijk gaan kijken naar Canton (het merk bevalt me nu) en kwam een set Canton Ergo 1200 DC tegen die wel zijn zoals ik ze hebben wil. Misschien dat dat de oplossing gaat worden, maar ik ga eerst even luisteren ergens.

edit: daar maak ik toch even een vraag van: de Canton Ergo 1200 DC zijn nergens te beluisteren, misschien wel tweedehands maar het aanbod is dus niet zo groot. Heeft iemand een idee of deze speaker in ieder geval een kwaliteit speaker is, voor ik een toch behoorlijke autorit maak om te gaan luisteren...
specs:
Type: vloerstaande luidspreker
Systeem: 3-Weg, Bassreflexsystem
Nominaal-/muziekvermogen: 250/400 Watt
Gevoeligheid: (1 Watt/1m) 90 dB
Frequentiebereik: 20-30.000 Hz
Laag: 2 x 260 mm, Polypropylen Membran
Midden: 180 mm, Alu-Mangan Membran
Hoog: 25 mm, Alu-Mangan Kalotte
Impedantie: 4...8 Ohm
Afmetingen (BxHxD): 31 x 125 x 35 cm
Gewicht: 40 kg
Uitvoering: elzenfineer zwart

Vergulde aansluitingen Bi-Wiring-/Bi-Amping
DC-Technologie

[ Voor 37% gewijzigd door Investig8or op 04-01-2011 15:43 ]

Verwijderd

Eigenlijk is alles van Canton een autorit wel waard. Misschien klinkt een andere luidspreker in een 1:1 vergelijk indrukwekkender, maar op de lange termijn zijn het de "rustige, niet te dominante" luidsprekers waar je het meeste plezier aan hebt.
edit;
Ze zien er in ieder geval imposant uit! 26cm drivers 125 cm hoog en 35 cm breed. Geen kleine jongen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2011 21:29 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Investig8or schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:18:
De Canton Ergo 1200 DC zijn nergens te beluisteren, misschien wel tweedehands maar het aanbod is dus niet zo groot. Heeft iemand een idee of deze speaker in ieder geval een kwaliteit speaker is, voor ik een toch behoorlijke autorit maak om te gaan luisteren...
specs:
Type: vloerstaande luidspreker
Systeem: 3-Weg, Bassreflexsystem
Nominaal-/muziekvermogen: 250/400 Watt
Gevoeligheid: (1 Watt/1m) 90 dB
Frequentiebereik: 20-30.000 Hz
Laag: 2 x 260 mm, Polypropylen Membran
Midden: 180 mm, Alu-Mangan Membran
Hoog: 25 mm, Alu-Mangan Kalotte
Impedantie: 4...8 Ohm
Afmetingen (BxHxD): 31 x 125 x 35 cm
Gewicht: 40 kg
Uitvoering: elzenfineer zwart
Met een gewicht van 40 kilo op 1,25 meter hoogte is het sowieso een speaker waar geen gebruik gemaakt is van spaanplaat. Dat zie je namelijk wel bij veel goedkopere speakers. Verder ziet het er wel netjes uit, dus kwaliteit zit er wel in. Maar nogmaals: je staart je echt te blind op specificaties en of het kwaliteit is. Er zijn ook speakers met mindere specificaties wat meer kwaliteit is dan de Canton die je hier aanhaalt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:27:
Eigenlijk is alles van Canton een autorit wel waard. Misschien klinkt een andere luidspreker in een 1:1 vergelijk indrukwekkender, maar op de lange termijn zijn het de "rustige, niet te dominante" luidsprekers waar je het meeste plezier aan hebt.
edit;
Ze zien er in ieder geval imposant uit! 26cm drivers 125 cm hoog en 35 cm breed. Geen kleine jongen
Rustig en niet te dominant beschrijft wel mijn eisen aan een speaker. Ik heb ook gelezen dat ze goed gebalanceerd zijn, dus op papier lijkt het wel wat. Ze zijn inderdaad wel enorm, dat is eigenlijk de enige reden tot twijfel...Ik ga ook eens wat andere mogelijkheden bekijken. Van Canton zelf zijn er nog de GLE490 die nieuw in budget vallen, tweedehands is het allemaal wat moeilijker te vinden. Van andere merken moet ik nog even gaan zoeken.

Pagina: 1