Twee routers, samen één WLAN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Topicstarter
Kan iemand me in de juiste richting sturen voor het volgende, ik heb er zelf nog geen kaas van gegeten...

Situatie:
Beneden komt de kabel binnen, gaat direct op het kabelmodem van Ziggo, vervolgens met een lange netwerkkabel twee verdiepingen omhoog naar zolder, waar het op de router (Cisco/Linksys WRT610N v2) aangesloten is. Vanuit daar zijn er diverse apparaten bedraad verbonden op de geïntegreerde switch.
Wanneer ik nu met m'n iPhone beneden zit, valt regelmatig de Wi-Fi verbinding weg; het signaal is te zwak (en de adapter van de iPhone is gewoon kut).

Oplossing?
Nu kan ik de router wel beneden zetten, en boven een switch plaatsen voor de bedrade vertakking, maar dan verplaats ik het probleem waarschijnlijk alleen maar (dan is er boven slechte verbinding). Wat ik graag zou willen is een tweede accespoint, maar dan met 4-poorts switch (dus kom ik op een router, waarvan ik de router functie moet uitschakelen?), die samen met de "hoofdrouter" samen één WLAN maakt. Dus dat er 1 SSID is, met dezelfde beveiliging, zodat als er iemand door het huis loopt te bellen over Wi-Fi / VOIP, of een file download bezig is, de verbinding tot stand blijft (ookal loopt 't ineens via een fysiek andere accespoint).

Vragen:
1) Kan dit, en naar welke technieken moet ik op zoek?
2) Klopt het dat openWRT/dd-WRT meer mogelijkheden biedt dan de standaard firmware?
3) Kunnen die twee routers dan ook communiceren met elkaar over de versleuteling zodat dit goed gaat, of moet ik zaken als WPA2 uit m'n hoofd zetten en enkel met een mac-adres filter werken?
4) Doe ik er goed aan een tweede WRT610N v2 te kopen, of kan ik beter een ander apparaat kopen? (zoals een losse switch + WAP610N?)

[ Voor 3% gewijzigd door Patriek op 02-01-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
De functie die je zoekt heet volgens mij WDS (Wireless Distribution System). Maar ik ken zelf nog niet veel routers die het echt ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
AvanCade schreef op zondag 02 januari 2011 @ 02:21:
De functie die je zoekt heet volgens mij WDS (Wireless Distribution System). Maar ik ken zelf nog niet veel routers die het echt ondersteunen.
Ik was reeds bekend met de term WDS, maar ik begrijp dat dit andere functionaliteit biedt dan ik zoek; namelijk het creëren van een netwerk zonder bedrade 'backbone'.
In mijn geval ligt er overal gewoon een bedrade LAN, maar wil ik één groot WLAN creëren met twee accespoints.

[ Voor 3% gewijzigd door Patriek op 02-01-2011 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee geen wds de de ts wil graa via een kabel de 2e verbinden

gewoon doen

geef de 2e router een fatsoenlijk ip op de lan kant zodat je hem kan benaderen op je oude subnet. zet dhcp uit. en neem je wlan netwerkinstelinggen over
Zet hem wel op een ander kanaal. dus beneden bijv op 1 en boven op 6 of 11

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 02-01-2011 02:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Koop een willekeurig draadloze router (kijkend naar berijk etc), op 1 van je routers DHCP uitzetten en je netwerkkabel in 1 van de LAN-poorten prikken ipv de WAN poort. Zelfde SSID en beveiliging erop (wel andere vrije kanaal, inssider oid is handig) en je bereik is vergroot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TereZz schreef op zondag 02 januari 2011 @ 02:25:
... op 1 [s]van je routers DHCP uitzetten ...
Nee, alleen op de extra router uitzetten.

Als de hoofdrouter met wan voorheen dhcp draaide en je zet hem zomaar uit het je kand dat dhcp geconfugureerde pc of whatever geen internet meer heeft

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
@^^
Ik weet niet welke router hij als router wilt gebruiken, lijkt me niet logisch als die dus 1 kabel naar boven waar de router zit, en dan nog een kabel naar beneden voor een accespoint trekt.
Je snapt wel wat ik bedoel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Vraag 1: Dat kan in feite met elke draadloze router (aangaande dat je wel WPA2 gebruikt).
Vraag 2: Dat hangt af van de router / access point die je koopt (Indien de WRT610N het ondersteunt dan ja).
Vraag 3: direct nee (over communicatie). Maar indien je een van de routers hebt gekozen als primair en de andere router / access point met de zelfde versleuteling en naam dan zal het de beste connenctie uitkiezen.
Vraag 4: Zie vraag 2 + als het een goede verbinding geeft zonder enige verdere problemen dan is er niks mis mee.

[ Voor 3% gewijzigd door HaveHam op 02-01-2011 02:36 ]

Suspect: Id like to see a warrant?
Vic Mackey: Id like to see Anna Kournikova naked on a waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TereZz schreef op zondag 02 januari 2011 @ 02:32:
@^^
Ik weet niet welke router hij als router wilt gebruiken, lijkt me niet logisch als die dus 1 kabel naar boven waar de router zit, en dan nog een kabel naar beneden voor een accespoint trekt.
Je snapt wel wat ik bedoel..
Ik snap het wel hoor, maar even ter verduidelijk bij de ts

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
@fish en TereZz

Bedankt voor de reacties.
De hoofd-router (dus met DHCP aan etc) komt natuurlijk beneden te staan, naast het modem, zodat er inderdaad geen tweede kabel getrokken hoeft te worden. Dat zal dan de WRT610N zijn die ik nu heb. Hier zal ik openWRT/dd-WRT op installeren en eens zien wat voor extra opties dit biedt (nog nooit gebruikt).

Die tweede router die dan boven komt (met DHCP uit), die kan ik dus beter op een ander Wi-Fi kanaal zetten, zodat ze elkaar niet wegdrukken? Schakelt een apparaat dan wel automatisch over op de andere AP wanneer het bereik daarop beter is?
En nog een vraag; wordt de WAN-poort totaal onbruikbaar bij de tweede router?

@TereZz
Zelfde SSID en beveiliging erop (wel andere vrije kanaal, inssider oid is handig) en je bereik is vergroot.
wat bedoel je hier?

[ Voor 12% gewijzigd door Patriek op 02-01-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
inssider is een tool om te kijken welke wlans er in de lucht zijn op welke kanalen. Dat is handig om een vrij kanaal te kiezen.
Zelf gebruik ik ook wel wirelessnetview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Netstumbler kun je ook nog gebruiken
[message=3 5295354,noline]Patriek schreef op zondag 02 januari 2011 @ 02:41[/message]:
@fish en TereZz

En nog een vraag; wordt de WAN-poort totaal onbruikbaar bij de tweede router?
Nou ja hij werkt wel, maar technisch zul je hem waarschijnlijk niet nodig hebben/kunnen gebruiken, dus ja..
wat had je er zelf bij ingedachte dan ?

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 02-01-2011 02:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
^ Ja dat had ik ook wel verwacht (al zitten die 5 poorten gewoon op een 5poorts switch intern natuurlijk). Ik bedacht me alleen net pas dat ik dan te weinig vrije LAN-poorten overhoud. Nu was het al krap met 4, maar dan verlies ik er dus nog één. Zal ik dus sowieso een switch moeten aanschaffen. Zou dan een WAP610N ('Wireless AccesPoint' - gewoon enkel een 'client' dus, geen switch geïntegreerd) geen logischere aanschaf zijn dan een WRT610N ? Het is ook 25 euro goedkoper.
Henk007 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 02:57:
inssider is een tool om te kijken welke wlans er in de lucht zijn op welke kanalen. Dat is handig om een vrij kanaal te kiezen.
Cool! :Y) thanks voor de tip.

[ Voor 55% gewijzigd door Patriek op 02-01-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Beetje offtopic, maar toch... resultaten van inSSIDer :
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/11ipse8.png
Blijkbaar wordt standaard vaak kanaal 11 en 6 gebruikt. M'n router kent een range van 1 t/m 13, dus ik kan het beste voor accespoint#1 kanaal1 pakken en voor accespoint#2 kanaal8, omdat die het meest afwijken van de twee drukst bezette kanalen?? Of hoort hier een andere logica achter voor de meest optimale instelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee niet 8 dan krijg je storing van 2 aps ipv 1

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
fish schreef op zondag 02 januari 2011 @ 11:28:
nee niet 8 dan krijg je storing van 2 aps ipv 1
Ow oké... kanaal 1 en 5 dus?
Wat denk jij over de keuze tussen de WRT610N en de WAP610N ? Er gaat sowieso een 8 poorts gigabit switch komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Patriek schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:04:
[...]

Ow oké... kanaal 1 en 5 dus?
Wat denk jij over de keuze tussen de WRT610N en de WAP610N ? Er gaat sowieso een 8 poorts gigabit switch komen.
1,6 en 11 zijn de geijkte kanalen
(jouw voorgestelde apparaten zijn ook in staat in de 5hz te blaten btw, dus daar heb j eook vast nog veel ruimte

wbt de keuze, ik denk dat het lood om oud ijzer is als ik de specs vergelijk.
een ap heeft als voordeel dat je geen router "truukjes" hoeft te doen

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 02-01-2011 13:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Over de 5Ghz band; dat ondersteund de iPhone niet, dus het blijft 2.4Ghz. De WAP ondersteund geen simultaan dual-band afaik, heb net even gezocht... Dat is dus wel een voordeel van de WRT (die heeft 2 x 3 antennes intern tov 1 x 3 bij de WAP).

[ Voor 17% gewijzigd door Patriek op 02-01-2011 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Patriek schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:10:
Over de 5Ghz band; dat ondersteund de iPhone niet, dus het blijft 2.4Ghz. De WAP ondersteund geen simultaan dual-band afaik, heb net even gezocht... Dat is dus wel een voordeel van de WRT (die heeft 2 x 3 antennes intern tov 1 x 3 bij de WAP).
Ja en de storage link kan ook wel eens handig zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
fish schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:39:
[...]

Ja en de storage link kan ook wel eens handig zijn
Heb een Synology NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 15:58
@Patriek: ik ben benieuwd of je inmiddels een 2e router hebt staan en hebt aangesloten op de voorgestelde manier?

Wil namelijk zelf exact hetzelfde als jij en ben voornamelijk benieuwd of apparaten naadloos overgaan van de ene router naar de andere en het dus inderdaad één WLAN is geworden (met zelfde SSID en wachtwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Tazzios

..

Patriek schreef op zondag 02 januari 2011 @ 03:03:
^ Ja dat had ik ook wel verwacht (al zitten die 5 poorten gewoon op een 5poorts switch intern natuurlijk). Ik bedacht me alleen net pas dat ik dan te weinig vrije LAN-poorten overhoud. Nu was het al krap met 4, maar dan verlies ik er dus nog één. Zal ik dus sowieso een switch moeten aanschaffen. Zou dan een WAP610N ('Wireless AccesPoint' - gewoon enkel een 'client' dus, geen switch geïntegreerd) geen logischere aanschaf zijn dan een WRT610N ? Het is ook 25 euro goedkoper.
Met dd-wrt kun je de WAN poort aan je LAN toewijzen = 5 ports switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:28:
[...]

Met dd-wrt kun je de WAN poort aan je LAN toewijzen = 5 ports switch
Thanks voor de tip! Ik ga 't eens proberen.

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Ik ben wel nieuwsgierig naar je dd-wrt avontuur

Omdat ik namelijk met 100% hetzelfde probleem zit.

1 Router WRT610N geeft niet genoeg bereik dus 2e router erbij voor wifi bereik te vergroten.

Kan je me zeggen of het dd-wrt firm flashen moeilijk was en of het beter is als standaard Linksys firm?

En hoe heb je je bereik nu vergroot (welk apparaat gekocht), zie er net een WRT320N 2ehands op tweakers staan en was miss aan het denken deze te kopen.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

@Voorbeeld, dat is prima mogelijk:

Ik heb zelf een Netgear WNDR3700V2 als primaire router, en een Linksys WRT320N met DD-WRT als secondaire AP, waarop DHCP en NAT zijn uitgeschakeld. Het instellen is niet echt moeilijk, je moet er voor zorgen dat de draadloze instellingen zoals netwerknaam (SSID) en beveiligingsinstellingen hetzelfde zijn. Je moet wel op beide AP's een ander kanaal selecteren (gebruik inSSIDer om de beste kanalen uit te kiezen).

Het installeren van DD-WRT op de WRT320N is een fluitje van een cent (het is me wel is overkomen dat het mis gaat, in dat geval open je de router en soldeer/klem je er een usb naar serieel kabeltje aan (deze deed het voor mij), dan upload je de juiste firmware via de recovery-console, echt "bricken" is vrijwel onmogelijk).

DD-WRT geeft je heel wat extra functies, en een veel betere stabiliteit tov de Linksys firmware.

Met DD-WRT kun je de WAN-poort aan de switch toewijzen, waarmee je een 5-poorts switch met access point krijgt, let op! de Gigabit WAN-poort is op de WRT320N slomer dan de 4 Gigabit LAN-poorten (250Mbit/s tov 900Mbit/s).

[ Voor 15% gewijzigd door donny007 op 21-09-2011 20:55 ]

/dev/null

• fratzbc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-09 21:17
Cool, hier was ik net naar opzoek! vanavond even puzzelen
Pagina: 1