Hoe hou ik mijn moederbord cool?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Ik heb een BP6 en 500Mhz cely's op geklokt naar 562,5 7, x 75..
Ik heb de kast vol gestopt met 1x 8cm inlaat fan voor en 2x 8cm uitlaat fans achter. twee fans op de cpu's (met derde draad) mijn cpu's zijn 45-50%C maar mijn bord is 51%C.

Beetje te warm voor mijn doen

Wat kan ik doen zonder dat ik meteen mijn koelkast moet slopen voor de vriesmotor??
en slangen of water in mijn kast..
Ik kom uit de elektrowereld en als er iets niet gaat is het water en stroom..

Nou wil ik geen discussie opstarten van;
Bij mij werkt het goed, dat weet ik wel..
Ik neem de risico's niet..

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Nou ten eerste zou ik waarschijnlijk al een full-tower kopen (maar als je die al hebt, dan heb ik niks gezegd). Zo ja, dan zou ik kijken, uhm de fans wat je er nu in hebt goed opstellen (voor goede airflow) en dan op de cpu een goeie Cooler meten, dat is gewoon belangrijk en ik zelf heb aan de voorkant van de cpu een 80mm blazende fan gezet zodat ie nog es xtra koude luchtstroom heeft deze cooler zuigt lucht rechstreeks van buiten aan, er is een opening. Nog vragen mail me dan, k zal kijken of ik foto's van mijn kast (die ik net opnieuw heb ingericht) erop pleur

Greetz
S

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:08

ChUcKiE

Dus........

Gat in je kast ter hoogte van 2 CPU's, temperatuurmeter moederbord. Plaats daar een 12Cm fannetje in (12V of 220V) Deze fan laat je koele lucht direct op processoren en bord blazen!! Dat werkt gegarandeerd. Bij mij werkt dit iig. Kijk maar eens op www.thetechzone.com bij cases hoe ze dat dara gedaan hebben!

Sux6

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Wat je ook extra even kan doen, is goede fans kopen met een hoger toerental, iig boven de 5000 tpm, dat brengt de airflow beter op gang, de meeste fans zijn zo rond de 4000 tpm.
http://dit.is/super7

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24

Floor-is

5.2

Heeft er niet net een stukje over een mege-koel kast gestaan op www.tweakers.net ? Nou ja, je kunt natuurlijk altijd "gewoon een sleuf in de achterkant van je kast slijpen (aan de kant waar je connectors zitten zegmaar, en dan ook nog aan de achterzijde van het moederboard, om vervolgens met PVC en andere shit een koel-kanaaltje aan te leggen. Zet aan het einde van dit kanaal dan 2 tot 4 fannetjes die met meer dan 5000 toeren draaien.) Dan gaat het vast wel goedkomen.
Wat iedereen hier zo'n beetje vergeet is dat je de temperatuur van je mobo aan de voorzijde laat meten en dat de achterkant zegmaar nog net effies ietsje warmer is. ;) Verder misshien een tikkie meer ruimte tussen je HDD en je CDrom, om een betere airflow te krijgen. Ronde (niet die ouderwetse platte krengen) ide of SCSI kabels gebruiken en je bent helemaal op weg naar een superkast!
Succes en verder de mazzel, kijk trouwens voor de grap eens op www.anandtech.com daar hebben ze bij de test van de 1Ghz Athlon ook een leuke koeler gebruikt, misschien iets voor later?

Bericht hierboven

Verwijderd

YAW
ten eerste zou je een klein fannetje op je BX chipset kunnen plakken(bijv. een graphics kaart cooler en dan pastatje er tussen en een druppeltje seconde lijm op de hoeken) dit zorgt voor meer stabiliteit aangezien de chipset het zwaar heeft bij 2 cpu en als ze ook nog overclocked zijn levert dat nog meer druk op de chipset op.
Verder moet je denk ik 2 dingen doen:
je hebt nodig 2 fans een een dremel of een ander soort snij zaag machine. je moet namelijk een extra intake fan maken en het front van je kastje zodat er meer koele lucht binnekomt en er een gelijke in/uit voer is. ook kun je om je board te koelin in de zijwand een gat aanbrengen en hier een fan achter monteren die koele lucht op je bord blaast. verder wil het zo netjes mogelijk laten lopen van je kabels helpen.
hoop dat dit je een beetje geholpen heeft.

ThAviNNy

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat altijd een goeie tip is voor de bx chipset:

Kijk of je nog ergens een oude 486 koeler heb liggen! Schroef de fan los van de eventuele koelrib en schroef deze op de bx chipset. Bij mij past het alsof het ervoor gemaakt is. Eneen beetje koelpasta tussen het koelblokje en de chipset zou helemaal geweldig zijn, maar die van mij kwam niet zonder hakken en zagen los :)

De bx chipset krijgt bij dual cpu gebruik echt op z'n lazer, koelen van dit ding is dus een goed idee, vooral voor de stabiliteit.

Succes!
- Jarno

• pdxnet96
Thanx, ik denk dat ik de fans sneller laat lopen en inderdaad de BX chip ga koelen..

Ik heb de CPUŽs nu op 2,2 volt en het blijft nu stabiel op CPU1 41 %C, CPU2 40%C, Bord 45%C..

Ja ja ja Nee !!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:36

botoo

💀 too old to die young

misschien een open deur, laat je voeding z'n lucht wel naar buiten blazen, om onduidelijke redenen zie je toch dat die standaard op naar binnen blazen staan terwijl de trafo ook warmte afgeeft.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Ik zou um een gaaf kleurtje geven!!!

• pdxnet96
botoo,

Is dit waar, dat de voedingscooler standaard naar binnen blaast??

Iemand ervaring met dit?

Ik heb de Aopen HX8 de tower versie??

Ik controleer het nog wel even....

Ja ja ja Nee !!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Ja bij het vaststellen van de ATX standaard had men bedacht dat de fan van de koeler nog even extra lucht over de cpu zou blazen. Dit is een goed idee de eerste minuut dat de voeding aanstaat, daarna gaat ie echter de cpu verwarmen, niet zo leuk dus.

bij de meeste kasten is de ventilator dan ook omgekeerd

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 14:31
Ikzelf heb
1x voeding fan ( out )
1x fan onder voeding ter hoogt van de proccesor ( out )
1x boven voeding ( out )
2x vooraan onder de kast ( in )
1x ter hoogt van de proccesor in de zijkant ( in )
1x op de proccesor ( amd450 )
2x op de videokaart

werkt perfect

.

Verwijderd

ik heb 3 5inch (voor cdrom enzo) me cdrom heb ik in de onderste gezet, de bovenste 2 heb ik leeg gehaald, een een precies passende fan(passend op hoogte) erbij gezet, de overige open ruimte opgevuld door zo;n schotje doormidden te zaggen, zowel de bovenste en dan de middelste, op me chipset (via) zit een stoere heatsink met daarop blazend een fantje, alleen heb ik het vermoeden dat die warme lucht er op blaast omdat die echt bijna tegen de heatsink van me processor zit... hoewel ik nog geen problemen hebt geconstateerd verwacht ik die nog wel, evenals is met mobo temp. 22graden. me cpu temp weet ik niet, moet nog zo'n metertje kopen...oja aan de achterkant(bovenin) van me kast heb ik 2 kleine koelertjes die naarbuiten blazen, en onder aan me kast(voorkant) nog een grote... naar binnen, die er bij lege pci sloten weer naar buiten blaast, worden me kaarten tenminste ook gekoeld! iemand meer tips voor mij?
Pagina: 1