[ubuntu server] kernel panic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb deze vraag ook ergens anders gepost, en hoop dat dit geen probleem is.

Ik heb een aantal maanden geleden een NAS/server gebouwd met een RAID0 array erin, en als OS schijf een 4GB usb stick. Ik wilde een aantal dagen geleden een programma installeren, maar daarvoor moest ik andere linux headers installeren. Dit heb ik dus gedaan, maar nu start de machine niet meer op. Ik krijg de volgende melding:
kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
Booten vanaf een andere usb stick gaat nog wel.

Vervolgens heb ik deze guide geprobeerd te volgen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318125

Bij "apt-get update" gaat het mis; ik krijg deze melding:
apt-get: error while loading shared libraries: /lib/libm.so.6: invalid ELF header
Vervolgens bood ook dit topic geen oplossing. http://forum.ubuntu-nl.or...-5libstdc-so-5/msg638207/
Dit komt door een input/output error van dpkg.

Ik ben erg benieuwd of er iemand is die me hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50
Linux Headers horen bij een kernel. Heb je niet ook een kernel update gedaan? Het lijkt erop dat je nu niet de juiste ramdrive (initrd) hebt. Hierdoor kan hij niet de juiste drivers laden om je filesysteem te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet precies meer weet wat ik heb gedaan, want het was 1,5 week geleden. Eergisteren rebootte ik de machine, en toen kwam ik er pas achter..

Hoe kan ik die ramdrive aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50
Krijg je tijdens booten in grub niet een keuze welke kernel je wil laden?
Om de ramdrive te maken moet je wel kunnen booten. Daarna kun je met het commando mkinitrd een ramdrive maken voor de juiste kernel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04
Betreft je error messages. Je kernel panic kan komen van GRUB die niet het juiste root device meegeeft aan de kernel, of omdat de initrd niet meer de juiste drivers heeft voor het root device. Draai eventjes een mkinitrd inderdaad.

Die andere lijkt erop dat je de verkeerde architectuur hebt van bepaalde libraries. i386 platformen kunnen niet met x86_64 libraries overweg en zullen invalid ELF header errors geven. Hoe je daar aan komt is mij ook niet helemaal duidelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Hoe kan ik tijdens het booten in GRUB komen? Moet ik GRUB dan eerst op een usb stick zetten en dan daarmee booten?

@silentsnake: Ja, ik weet het ook niet, ik heb het in ieder geval goed verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

pieterrr schreef op zondag 02 januari 2011 @ 10:05:
Hoe kan ik tijdens het booten in GRUB komen? Moet ik GRUB dan eerst op een usb stick zetten en dan daarmee booten?

@silentsnake: Ja, ik weet het ook niet, ik heb het in ieder geval goed verpest.
Zodra je het grub scherm ziet staat onderin hoe je in GRUB komt. Daar staat "press e to edit entry", of daar staat "press c for a command shell" (afhankelijk van de versie van GRUB)

Dit geeft je een shell.

Toets dan in

code:
1
root (hd0,

en druk op tab. Je ziet dan partities. Dan zet je dat nummertje erachter, haakje en een slash en weer tab.

code:
1
root (hd0,1)/

Dan zie je de kernels die je kan booten. Zoek een oude (laagste versienummer) en probeer daar eens mee te booten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Ik zie geen Grub scherm als ik boot.

Wordt dat eigenlijk wel geinstalleerd als je alleen ubuntu server draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:26

MartinMeijerink

Computerrorist

Moet erop staan, tenzij je zelf hebt gekozen voor (het oudere) LILO.
Druk eens Esc bij het booten, misschien dat dan het GRUB-menu verschijnt...

[ Voor 0% gewijzigd door MartinMeijerink op 06-01-2011 20:06 . Reden: typo ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Pagina: 1