• EvanA
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-08-2021
Beste tweakers

Mijn desktop pc gebruik ik meer en meer als HTPC. Nu erger ik me nogal aan het lawaai dat ie maakt.
Ik heb al een stille voeding: cooler master silent 500w
mijn videokaart is er een met vapor-x; ook relatief stil,

Wat nog rest is een stille cpu koeling, moet passen op: (heb nu een Cooler Master Hyper TX3)

ASUSTeK Computer INC. P5QL PRO (LGA775)
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz

Iemand een goed idee? een met passieve cooling wellicht

Alvast bedankt

Groet
Evan

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Welkom op GoT.
Het is hier niet de bedoeling dat je even je vraag neergooit zonder zelf enig vooronderzoek te doen. GoT is geen helpdesk. Je bent niet de eerste die deze vraag stelt dus kan je de antwoorden hier prima terugvinden of met behulp van Google.

Om je even een klein beetje te helpen: reviews: Roundup: acht processorkoelers vergeleken

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 15:22

Chris_NL

Miauw

Je kan een Mugen 2 kopen om vervolgens zelf erg stille fans te kopen, eventueel in een push-pull opstelling. De ene blaast lucht in de heatsink en de andere zuigt het er weer uit. Op deze manier hoeft één fan minder hard te draaien dan wanneer je één enkele fan op de koeler zet, waardoor het minder geluid maakt.

De standaard fans (120mm) zijn behoorlijk stil, maar er zijn stillere fans te koop. Let hierbij op het aantal dB wat geproduceerd wordt. Goedkoop is meestal duurkoop, want bij erg goedkope fans gaat de lagering vaak snel kapot.

Verwijderd

als je passieve cooling wilt gaan gebruiken moet je er rekening mee houden dat je een zeer goede airflow hebt, anders kunnen je tempraturen erg hoog oplopen en dat is natuurlijk ook niet wat je wilt.

Er zijn genoeg kleine koelers die stil zijn en toch redelijk goed kunnen koelen. Misschien is het ook handig om een budget te vermelden?

• EvanA
bedankt voor de reacties alvast. Ik ben niet een echte kenner vandaar dat ik de vraag zo plaatste.

Die 8 koelers roundup had ik gelezen; de Noctua NH-C14 is zeker een kandidaat. Daarnaast had ik gezien dat de ninja 3 van Scythe ook wel goed geacht werd.

Wat voor mij het belangrijkste is is dat ie erg stil is, ik luister veel muziek via een externe dac en de zoem op de achtergrond is storend. Daarnaast, omdat ik niet veel tweak is gemak van installatie ook belangrijk. 75 euro of zo wil ik er wel aan uitgeven.

Ik breng zelden grote load aan mijn cpu; gamen doe ik eigenlijk niet; het is eigenlijk flac en hd streamen wat ik doe.

Er zijn zoveel koelers te koop dat het mij een beetje duizelde...

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Scythe big shuriken... of een megahalem passief?

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ik heb ook de TX3 koeler in mijn HTPC. Vervang de Coolermaster 92mm fan door een stille variant. Ik heb de mijne vervangen door een 92mm Nexus Silent fan. Heerlijk stil met de i3-530 op 4Ghz.

Verwijderd

zoals hierboven ook al word aangegeven, het gaat niet zo zeer om de koeler, maar het gaat meer om de fans die je gebruikt. Je kunt prima een Scythe Mugen kopen en daar bijvoorbeeld Bequiet Silent Wings op gooien. Die fans zijn zeeeeer stil en hebben ook nog wel een redelijke lucht verplaatsing.

• EvanA
Erg bedankt! ik ga de fan vervangen door eentje van noctua.

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Corsair H50 proberen met een low rpm fan te laten draaien..

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 13:22
Eum, heb je al in een programmaatje gekeken hoe snel de fan op je Hyper TX3 eigenlijk draait? Mijn ervaring is namelijk dat deze fan erg stil kan zijn als je de CPU niet zwaar belast. Als 'ie harder dan, zeg, 1500 RPM draait moet je misschien iets van Q-fan (op 'smart' of 'silent' o.i.d.)aanzetten in je BIOS.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad, ik heb mijn TX3 gewoon altijd op de lage stand staan. Lukt ook prima qua temperatuur, mijn E8400 blijft heel koel op load en de Q8200 is ook geen heethoofd dus dat kan misschien best en het scheelt een hoop herrie (al loeien mijn casefans er toch wel overheen :P). Is het dan nog niet stil, het koelblok van de TX3 is ruim voldoende voor goede actieve koeling van een Q8200 dus dan gewoon een stille fan proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 03-01-2011 00:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• EvanA
De fan draait op 1900 rpm. Dit verandert niet als ik q-fan op silent zet of met speedfan 4.42 iets probeer...
zou dat wel moeten kunnen? (dit alles terwijl speedfan aangeeft dat cpu temperatuur 22 C is)

[ Voor 19% gewijzigd door EvanA op 03-01-2011 10:02 ]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@EvanA,
heb je de fan wel op de goede aansluiting zitten dan?

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Pagina: 1