Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Mijn moeder heeft sinds een aantal weken de BB Bold 9780 en af en toe kunnen anderen haar smsjes niet lezen. Ik krijg dan te zien op mijn Touch Pro: "De inhoud van dit bericht kan niet worden weergegeven". De meldingen op iPhones of andere toestellen weet ik niet, maar mijn broer en zusje hebben beiden een iPhone (4 en 3G) en kunnen soms ook de smsjes niet lezen, dus het ligt in ieder geval niet aan mijn toestel, maar aan de BB.

Na te hebben gegoocheld met telefoonnummers: 00316... +316... 06... kwam ik niks verder, dus ben ik in de berichten opties gaan kijken.

Daar zag ik gegevenscodering staan en die stond op 8-bits, iets wat ik bij andere toestellen nog nooit eerder heb gezien, dus leek het mij het proberen waard om daar wat mee te spelen. Geen enkel smsje kwam aan met de 8-bits in stelling, dus ben ik 7-bits en UCS2 gaan testen en die doen het beiden wel. Maar sinds ik hem van 8-bits afgehaald heb is die optie helemaal verdwenen. Ik kan met geen mogelijkheid 8-bits terugvinden.

Nu is het oorspronkelijke probleem dus opgelost; we kunnen haar smsjes weer lezen, maar ik zou graag wat meer informatie willen over die gegevenscodering en waarom 8-bits nu verdwenen is? Ik heb zelf nooit een BB gehad, maar heb een vermoeden dat dit probleem in de toekomst terug gaat komen, omdat ze soms ook dagen lang wél goed kon smsen. Waarschijnlijk past de BB zelf dus die instelling af en toe aan...

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, en misschien zijn er anderen die het probleem ook hadden maar het op een andere manier opgelost hebben?

PS: Het gaat dus om de 9780, met OS 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRanatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 15:53
Net even gekeken bij mn eigen toestel (is een 9700) maar wel op OS6. Ik kan inderdaad ook niet 8-bits selecteren. Die optie is niet aanwezig.
Ik heb het vermoeden dat deze instelling afhankelijk is van de servicebooks. Dit zijn de verbindingsprotocollen waarmee de BB op het netwerk zijn taken uitvoert.
Deze servicebooks worden naar het toestel gepushed door de provider, dus vandaar dat de 8-bits optie er niet meer is, omdat deze is overschreven door de huidige.

Bovenstaande is niks meer dan een educated guess. Mogelijk weet de provider hier meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Bedankt voor je reactie! Mocht het probleem weer terug komen, en de keuze voor 8-bits, dan zal ik eens contact opnemen met KPN. Als zij er inderdaad voor zorgen welke er geselecteerd wordt dan zullen zij ook wel meer uitleg kunnen geven, verwacht ik.