• glenner
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-12-2025
Het medetweakers....eerst en vooral een gelukkig Nieuwjaar aan iedereen!
Ik zit met een vraag. Ik heb momenteel een panasonic pz81e plasma tv, is gelijk aan de alombekende pz80 reeks. Ik had twee jaar geleden gekozen voor plasma omdat ik de beste beeldkwaliteit wou. Lcd in die periode stelde nog niet veel voor.
Sinds mijn vrouwtje een verbruiksmeter in haar bezit heeft gekregen, is het.verbruik van dit plasmascherm natuurlijk een pijnpunt geworden. Ik overweeg dus om een nieuwe tv te kopen. Alleen is het probleem dat het geen plasmascherm meer mag worden, een led lcd dus.
Ik ben aan het kijken naar eentje met locale dimming technologie, volledig achter het scherm, zoals de lg8500. Ik vind zwartwaardes namelijk heel belangerijk, ik kijk veel films savonds liefst met de lichten uit. Ik weet niet hoe het met de huidige generatie panasonic plasma zit, maar het zwart is niet echt zwart, het schijnt als het ware een beetje, zeker met weinig licht in de kamer. Dat is eigenlijk het enige wat mij soms stoort aan deze tv. Voor de rest ben ik heel tevreden van de beeldkwaliteit.

Dus heb ik twee keuzes:
Ik houd mijn plasma lekker bij...
Of ik koop er een lg 42le8500 met die locale dimming

Ga ik spijt krijgen van die of en mijn panny missen... of is het echt de moeite waard om van die plasma naar locale dimming te gaan?
Liefst van al kocht ik een nieuwe panasonic plasma, maar dat krijg ik niet verkocht...
Wat denken jullie?

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 20:29
Heb je die LG al eens in het echt gezien? Zo niet, gaan kijken.

Naar mijn mening kan een LCD nog steeds niet tippen aan een Plasma maar dat is misschien ook een kwestie van smaak.

Ik heb vorige week een Panasonic plasma gekocht voor in de slaapkamer. Ben benieuwd hoe deze het doet ten opzichte van de Pioneer plasma in de woonkamer. Ten opzichte van de andere nu beschikbare televisies in dezelfde prijsklasse vond ik de Panasonic plasma nog steeds het mooiste beeld hebben. Jammer dat Pioneer geen schermen meer maakt..

[ Voor 21% gewijzigd door Bart op 01-01-2011 16:24 ]

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• glenner
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-12-2025
Bart schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 16:23:
Heb je die LG al eens in het echt gezien? Zo niet, gaan kijken.

Naar mijn mening kan een LCD nog steeds niet tippen aan een Plasma maar dat is misschien ook een kwestie van smaak.

Ik heb vorige week een Panasonic plasma gekocht voor in de slaapkamer. Ben benieuwd hoe deze het doet ten opzichte van de Pioneer plasma in de woonkamer. Ten opzichte van de andere nu beschikbare televisies in dezelfde prijsklasse vond ik de Panasonic plasma nog steeds het mooiste beeld hebben. Jammer dat Pioneer geen schermen meer maakt..
Heb al meermaals gaan kijken in winkels, maar het is gewoon niet hetzelfde als bij je thuis. Met al dat licht en slechte instellingen in de winkels, om maar te zwijgen over de belabberde beelden( meestal sd) die ze erop tonen. Je krijgt er een totaal verkeerd beeld van.
Ik ben er van overtuigd dat de huidige panasonics betere zwardwaardes zullen hebben, die pioneer technologie is immers gekocht door panasonic. Maar zoals ik zei, er komt enkel een nieuwe als hij zeer zuinig is. Ik dacht trouwens dat plasma bij zwart beeld zijn pixels uitschakelt. Ik vraag me toch af waarom de mijne dan toch nog zo 'schijnt'. Je ziet het heel duidelijk, zelfs als ik op een hdmi input sta waar geen beeld op zit, net alsof er een backlight inzit. Helderheid helemaal op nul regelen ofzo helpt totaal niets.

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02 17:45
Ik zit met bijna hetzelfde dilemma: aanschaf ven een LG 42LE8500 of de Panasonic TX-P42G20E. In de winkel is dit inderdaad niet te vergelijken, ben zojuist in drie winkels geweest, maar de content die daar afgespeeld wordt is o.h.a. bagger en de toestellen staan allemaal verschillend ingesteld. Zelfs twee gelijke Panasonics (alleen andere kleur behuizing).

Dit maakt de keuze erg moeilijk. Over beide toestellen zijn diverse reviews online te vinden. De LG geeft erg diepe zwarten, met soms een haloeffect door de local dimming technologie, die immers een stuk groffer is dan de beeldpixels. Verder las ik over wat fouten bij panbewegingen en bij bijvoorbeeld een voetbal die horizontaal voor het publiek langs gaat. Verder een uitstekend toestel met een erg mooie vormgeving.

De Panasonic komt eigenlijk overal perfect uit de tests. Je leest alleen wat gebruikerservaringen over inbranden, zoemgeluiden bij wit beeld, etc. Het zwart schijnt bij de P42VT20E nog dieper te zijn, omdat daar meer van de Pioneer-techniek in is verwerkt. Blijkbaar zijn plasma's zonder dat soort technieken toch niet helemaal diepzwart (??).

Wie kan nog wat aanvullends melden op basis van ervaringen voor de TS en mij? Hoe zit het tegenwoordig met de lichtopbrengst van plasma's? In de winkel leek dat iets minder dan van LCD, maar geen groot verschil.

A77II

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

De V20 reflecteert minder licht dan de G20 en is dus zwarter in lichte omgeving. 's avonds maakt het weinig uit. Plasma heeft (nog) altijd een kleine restspanning dat zwart een tikkeltje grijs laat zijn, maar over het algemeen alsnog beter dan LCD, waar zwart vaak blauwig is. De huidige series zijn ook al weer stukken beter dan de genoemde PZ8 series. Lichtopbrengst is ook eigenlijk geen probleem, thuis heb je het hopelijk sfeervoller verlicht dan in de winkel ;) Alleen overdag in zonlicht kun je net wat te kort schieten.

De LG is een fantastisch LCD toestel, maar heeft ook in winkelomgeving al merkbare halo's, voor mij een reden om nog steeds de Panasonics als betere (qua beeld) te kiezen. Laat je vormgeving en energie meewegen dan kan dat net anders uitvallen: de LG verbruikt ongeveer de helft van de Panasonics en is een stuk strakker van ontwerp.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Bij ouder worden van je plasma nemen de zwartwaardes helaas af. De TV zal je contrast op blijven schroeven naarmate hij ouder wordt.
Kan goed zijn dat je dat steeds meer begint te zien. Ik zan het ook zien bij mijn PZ85, maar het valt in het niet bij alle LCD's die ik ook regelmatig zie. Die hebben toch een "grijzer" zwartbeeld.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat betreft het opgenoimen vermogen zit er veel verschil tussen LCD en Plasma in wat op gegeven wordt. Bij een LCD is het opgegeven vermogen wat contineu opgenomen wordt, voor een Plasma scherm is dat het max. vermogen dat opgenomen kan worden. Dit max. vermogen bereik je bij een compleet wit beeld, met andere woorden hoe donkerder het beeld hoe minder vermogen een Plasma scherm opneemt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat wisselende vermogen geld ook voor een local dimming scherm als de LG, die zal dus altijd zuiniger uitvallen dan een plasma. In geld valt het verschil redelijk mee: bij 4 uur per dag zal het zo'n €40 per jaar schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr.paaJ op 08-01-2011 22:02 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
@MartyF: Wat grappig. Ik zit nl. ook ernstig te twijfelen tussen de LG 42LE8500 en de Panasonic TX-P42G20E
Ik lees veel horrorverhalen over de reflectie van de LG. Als de Pana het uiterlijk van de LG had gehad dan was de keus iets makkelijker geworden.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat jullie keus wordt.

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02 17:45
Inderdaad, de LG is erg mooi, zeker in vergelijking met de Panasonic. De reflectie ben ik niet zo bang voor in mijn huiskamersituatie, maar is wel iets om goed bij stil te staan voor aanschaf.

Vandaag was ik in de winkel om een laptop te kopen met mijn zoon. Meteen even gevraagd of ik met een USB-stick langs kan komen om eigen content te bekijken op zowel de LG als de Panasonic. Neig erg naar de LG, maar wanneer de blooming (halo) en banding mij stoort wordt het hem niet (dus een stuk aftiteling - wit op zwart en een stukje starwars of zo met een sterrenhemel). Zelfde geldt voor de fouten die bij panbewegingen kunnen ontstaan volgens bepaalde berichten. Een voetbalwedstrijd met een bal die voor het publiek langs vliegt schijnt zonder True Motion te schokken (dacht ik) en met True Motion te vervormen (artefacts).

Wat me doet twijfelen bij de Panasonic (afgezien van het uiterlijk) is de mogelijk mindere lichtopbrengst (wordt hier ook veel overdag gekeken), de retentie en mogelijk fosfor blooming.

A77II

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Je wilt een hele nieuwe tv kopen voor 1000+ Euro omdat het stroomverbruik van je huidige enkele tientjes per jaar duurder zal zijn? maw het duurt toch zeker 10 jaar voordat je dat prijsverschil eruit hebt.
Nu krijg je wel iets terug voor de plasma, maar nieuw kosten die ook niet veel meer. Dus 2e hands waarde is laag.

Als je eenmaal een plasma hebt gehad zal je je waarschijnlijk gigantisch storen aan de halo's van led local dimming. Het is niet bij iedere tv even duidelijk zichtbaar, maar ze hebben er allemaal last van.

Ik zou die plasma lekker houden.

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
Ik blijf Lcd kunstmatig eruit zien vergeleken met plasma's. Laatst ook nog bij dure lcd schermen gekeken, maar die 100/200hz techniek verpest het echt voor mijn gevoel.
Het ziet er allemaal zo niet realistisch uit dan. Snelle bewegingen geven artifacts waar ik me enorm aan stoor, en als je het uitzet dan huil je van het schokkerend beeld.
Nee ik blijf lekker bij plasma met zijn eigen, maar naar mijn mening, mindere problemen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laat ik voorop stellen: ik heb de Panasonic P42G20 gekocht, dus ik ben wellicht niet objectief. Ik weet zeker dat een led lcd zuiniger zou zijn, maar dat wordt echt tientjeswerk op jaarbasis, laten we zeggen 10ct per dag. Van zo'n bedrag wil ik de keuze niet af laten hangen, dat doe ik nooit. Anders reed ik wel in een klein compact autootje ipv een grote middenklasser :P

Maar als je het echt niet weet, overleg dan in de winkel dat je opzich de lcd wil, maar dat je hem wil kunnen ruilen voor de Panasonic als hij niet bevalt. Bij de MediaMarkt kan dat sowieso, daar kun je alles binnen 14 dagen (geloof ik) retourneren en dan krijg je je geld terug. Hoe andere winkels hiermee omgaan weet ik niet. Bij webwinkels heb je natuurlijk ook de mogelijkheid binnen 7 dagen je geld terug te krijgen. Als jij met ~1000 euro zwaait willen ze vast wel wat voor je doen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1