P7P55D-E Pro en Corsair XMS3 geheugen ... kom er niet uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10
Na 2 weken aankloten met mijn vorige systeem en eindelijk maar toegegeven dat het niet wou werken vorige week even stevig aan het shoppen geweest bij Mycom voor een nieuwe CPU en moederboord *D

(Ja het had geodkoper gekunt ,alleen had ik geen zin om nog 1 dag langer met een onstabiel systeem te werken :$ )

In ieder geval
Het werd dus een i7 870 met een Asus P7P55D-E Pro moederboord :P
Tegelijk RAM (Corsair XMS3 DDR3 1333 MHz TW3X4G1333C9A) bij hun omgeruild wat ik bij een ander filiaal van ze had gekocht maar waar 1 DIMM rot van was

In mekaar gestoken en meteen werken *D
Eerst nog een paar uur lang Memtest+86 laten lopen en het geheugen kwam er perfect doorheen

Tot vorige week ... begon het nieuwe systeem raar te doen
Memtest laten lopen ... en jawel ... error's :(
[/b]3DE CORSAIR GEHEUGEN SET IN 4 WEKEN TIJD DIE ROT IS [/b]

De DIMM's seperaat getest en de "rotte" module er van tussen gehaald
Deze DIMM heeft constant bij dezelfde hoeveelheid MB een error ,dus gewoon kapot

Alleen punt 1 ... het systeem loopt niet constant vast of klapt er niet constant uit ... wat al raar is ..

En om het nog mooier te maken ... ben nou nog uit verveling wat aan het testen ,alleen nu constante stress testen met Prime95 64-bit
Prime 95 loopt nou inmiddels iets meer als een uur ... en nog geen fout of error gezien :?
Terwijl bij Memtest86+ de error's meteen te voorschijn kwamen ..

Dus volgens Memtest is het RAM niet goed ,terwijl Prime95 zegt dat er niks aan de hand is :?
(Systeem is nou ook gewoon weer goed stabiel)

Ik snap het even allemaal niet meer 8)7

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je gezocht/getest of geheugenvoltage een rol kan spelen?

[ Voor 6% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-01-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:26:
Heb je gezocht/getest of geheugenvoltage een rol kan spelen?
Gedaan en uitgeprobeerd :Y

Bij het in mekaar zetten voltage op auto (boord regelde af op 1,485 volt) no error's
Bij het eerste crashen voltage op auto (boord regelde af op 1,53 volt) error's
Bij het speraat tesetn voltage handmatig op 1,5 volt gezet ,1 DIMM heeft error's
Nu met Prime95 staat het voltage weer op auto ... niks aan de hand :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 17:20
Euhm, probeer in je bios USB Legacy uit te zetten. Er zit namelijk een bug in Memtest(of heeft er in gezeten) dat als Legacy aanstond, dat er errors getoond werden die in werkelijkheid er niet waren. Misschien dat je dat kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat moederbord icm dat geheugen = gezeik. Stop er Kingston in en je problemen zijn opgelost. Ik ben de laatste tijd een aantal PC's tegengekomen met dat moedebord en de meest vreemde problemen. Ook OCZ geheugen kan problemen geven, met Kingston zijn de problemen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
thomskipsp schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:46:
Euhm, probeer in je bios USB Legacy uit te zetten. Er zit namelijk een bug in Memtest(of heeft er in gezeten) dat als Legacy aanstond, dat er errors getoond werden die in werkelijkheid er niet waren. Misschien dat je dat kan proberen?
Thanx ,ik ga het proberen :Y
PilatuS schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:47:
Dat moederbord icm dat geheugen = gezeik. Stop er Kingston in en je problemen zijn opgelost. Ik ben de laatste tijd een aantal PC's tegengekomen met dat moedebord en de meest vreemde problemen. Ook OCZ geheugen kan problemen geven, met Kingston zijn de problemen weg.
Ben ook al aan het zoeken geweest naar ander merk RAM ,heb het nou wel redelijk gehad met Corsair }:|
Was idd ook al tegen gekomen dat OCZ (waar ik eigenlijk naar toe wou ) redelijk problemen geeft met dit boord :'(

Kingston blijft dus over ...
Welk type Kingston geheugen met welke snelheid adviseer jij om te gebruiken :?

Zou het trouwens veel verschil uitmaken of je 1333MHz RAM of 1600MHz RAM gebruikt ?

Off-topic ...
Toevallig ook MF ganger :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dierkx36 schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:59:
[...]

Thanx ,ik ga het proberen :Y

[...]

Ben ook al aan het zoeken geweest naar ander merk RAM ,heb het nou wel redelijk gehad met Corsair }:|
Was idd ook al tegen gekomen dat OCZ (waar ik eigenlijk naar toe wou ) redelijk problemen geeft met dit boord :'(

Kingston blijft dus over ...
Welk type Kingston geheugen met welke snelheid adviseer jij om te gebruiken :?

Zou het trouwens veel verschil uitmaken of je 1333MHz RAM of 1600MHz RAM gebruikt ?

Off-topic ...
Toevallig ook MF ganger :?
De snelheid hangt af van of je gaat overklokken. Ga je niet overklokken heeft 1600MHz weinig nut, ga je wel overklokken zou ik zeker voor 1600MHz gaan.

Ik ben de laatste paar maanden een aantal PC's tegengekomen met deze moederborden maar ook andere borden van Asus die in deze serie zitten. Al deze PC's draaien soms helemaal perfect maar af en toe booten ze niet of lopen ze vast. Bij 1 PC kon ik 6 uur Memtest draaien en 4 uur Prime zonder problemen. Deze PC loopt dan soms 3 dagen perfect om dan opeens vast te lopen of niet meer te willen booten. Na een tijdje ging ie niet eens meer aan en wou Windows helemaal niet meer opstarten. Toen verwachte ik dat Windows er opnieuw op moest icm Kingston geheugen. Heb er toen Kingston in gezet en Windows starte weer op zonder herinstall of repair. Deze PC loopt nu alweer 4 weken helemaal perfect.

Het geheugen is helemaal in orde, het moederbord is helemaal in orde, alleen de combinatie geeft de meeste vreemde onverklaarbare problemen. Uitzoeken waar dit nou allemaal al lag was ook erg moeilijk. Geheugen en stresstesten leverden niets op maar toch was de combinatie van RAM en moederbord wel het probleem.

Als je naar de MyCom gaat en je Corsair omruilt voor Kingston moet het opgelost zijn. Tenzij je echt een kapot moederbord of RAM heb natuurlijk maar ik ben er vrij zeker van dat het probleem bij de combinatie van RAM en moederbord zit.

Ik zit inderdaad ook op MF :)

Het volgende setje van Kingston moet goed werken: Kingston Geheugen ValueRAM DDR3,1333-4GB.

Ik ben een stuk of 7 PC's tegen gekomen met de meest vreemde problemen, ze lopen nu allemaal prima op het bovenstaande geheugen. Ik vond het eigenlijk wel opvallend dat ik nu pas zo'n topic op GoT tegenkom, had het veel vaker en eerder verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 01-01-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PilatuS schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 16:10:
[...]

De snelheid hangt af van of je gaat overklokken. Ga je niet overklokken heeft 1600MHz weinig nut, ga je wel overklokken zou ik zeker voor 1600MHz gaan.

Ik ben de laatste paar maanden een aantal PC's tegengekomen met deze moederborden maar ook andere borden van Asus die in deze serie zitten. Al deze PC's draaien soms helemaal perfect maar af en toe booten ze niet of lopen ze vast. Bij 1 PC kon ik 6 uur Memtest draaien en 4 uur Prime zonder problemen. Deze PC loopt dan soms 3 dagen perfect om dan opeens vast te lopen of niet meer te willen booten. Na een tijdje ging ie niet eens meer aan en wou Windows helemaal niet meer opstarten. Toen verwachte ik dat Windows er opnieuw op moest icm Kingston geheugen. Heb er toen Kingston in gezet en Windows starte weer op zonder herinstall of repair. Deze PC loopt nu alweer 4 weken helemaal perfect.

Het geheugen is helemaal in orde, het moederbord is helemaal in orde, alleen de combinatie geeft de meeste vreemde onverklaarbare problemen. Uitzoeken waar dit nou allemaal al lag was ook erg moeilijk. Geheugen en stresstesten leverden niets op maar toch was de combinatie van RAM en moederbord wel het probleem.

Als je naar de MyCom gaat en je Corsair omruilt voor Kingston moet het opgelost zijn. Tenzij je echt een kapot moederbord of RAM heb natuurlijk maar ik ben er vrij zeker van dat het probleem bij de combinatie van RAM en moederbord zit.

Ik zit inderdaad ook op MF :)

Het volgende setje van Kingston moet goed werken: Kingston Geheugen ValueRAM DDR3,1333-4GB.

Ik ben een stuk of 7 PC's tegen gekomen met de meest vreemde problemen, ze lopen nu allemaal prima op het bovenstaande geheugen. Ik vond het eigenlijk wel opvallend dat ik nu pas zo'n topic op GoT tegenkom, had het veel vaker en eerder verwacht.
Hmm ,ik denk dat 1 van deze RAM DIMM's niet goed meer is maar daar hebben ze de vorige keer met omruilen ook niet moeilijk over gedaan :N

Zou deze set van Kingston ook goed zijn :?
http://www.mycom.nl/Produ...-DDR3,13334GB-KIT/1082184

Off-topic
Zit na te denken of ik je ooit op MF ben tegen gekomen ,heb wel een paar keer een Pilatus gezien maar die reed met een TL1000 geloof ik :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dierkx36 schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 16:19:
[...]

Hmm ,ik denk dat 1 van deze RAM DIMM's niet goed meer is maar daar hebben ze de vorige keer met omruilen ook niet moeilijk over gedaan :N

Zou deze set van Kingston ook goed zijn :?
http://www.mycom.nl/Produ...-DDR3,13334GB-KIT/1082184

Off-topic
Zit na te denken of ik je ooit op MF ben tegen gekomen ,heb wel een paar keer een Pilatus gezien maar die reed met een TL1000 geloof ik :/
Kan ook inderdaad wel zijn dat er toch een reepje niet helemaal goed is. Ik weet alleen dat de combinatie van dit geheugen met dit moederbord altijd problemen geeft.

Dat setje van Kingston is ook prima, als het maar Kingston is :)

offtopic:
Geen idee of er meerdere mensen PilatuS als naam gebruken of MF. Een TL1000 heb ik nooit gehad. Ik had eerst een CB600F en heb nu een SV1000S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Okay thanx B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Net weer een paar uur memtest+86 laten draaien ... no error's what so ever :')
Dus toch compatibilty isseu :/

Andere vraag ...
Als ik nou een Kingston kit van 6 Gb op dit moederboord prik ,dus 3 DIMM´s van 2GB
Loopt het dan nog in Dual Channel of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Never mind ... use the search |:( :')
Loopt dus NIET op Dual Channel

Andere vraag
Ik begrijp uit de QVL lijst dat Kingston 1600 MHz Ram maar op 1333MHz draait
Ehh ,hoe dat zo :?

[ Voor 9% gewijzigd door dierkx36 op 02-01-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 22:01
PilatuS schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 15:47:
Inderdaad kan dat bord in combi met i7-870 en Corsair XMS3 gezeik opleveren. Ik heb dit probleem zelf ook in augustus/september gehad, en toen in oktober OCZ3X1600R2LV2G erin gestopt. Werkt vanaf dat moment als een zonnetje, maar neem bijvoorbeeld geen OCZ Gold, want dat is ook niet stabiel te krijgen. Omruilen dat geheugen dus. En ook niet elk type Kingston zal goed werken. Ligt aan ASUS en drivers/chipset. Ze weten er al een half jaar van, maar doen er dus nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

dierkx36 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:55:
Andere vraag
Ik begrijp uit de QVL lijst dat Kingston 1600 MHz Ram maar op 1333MHz draait
Ehh ,hoe dat zo :?
De memorycontroller inde cpu is rated voor 1066/1333MHz max, alles daarboven is overklok.
Omdat een overklok niet altijd goed werkt, wordt het dus op de hoogst mogelijke "normale" snelheid ingesteld, welke 1333MHz is.

Wil je 1600MHz, moet je dat zelf instellen in bios (ongeacht welke fabrikant).

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 04-01-2011 09:47 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
DaLoona schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:45:
[...]

De memorycontroller inde cpu is rated voor 1066/1333MHz max, alles daarboven is overklok.
Omdat een overklok niet altijd goed werkt, wordt het dus op de hoogst mogelijke "normale" snelheid ingesteld, welke 1333MHz is.

In de bios staat hij automatisch op 1333mhz, maar als je het geheugen op 1600Mhz zet is het niet echt een overclock te noemen. Het geheugen is niet voor niets door de test gekomen om als 1600Mhz gekwalificeerd te worden.

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
mr.Millenarian schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 02:59:
[...]

Inderdaad kan dat bord in combi met i7-870 en Corsair XMS3 gezeik opleveren. Ik heb dit probleem zelf ook in augustus/september gehad, en toen in oktober OCZ3X1600R2LV2G erin gestopt. Werkt vanaf dat moment als een zonnetje, maar neem bijvoorbeeld geen OCZ Gold, want dat is ook niet stabiel te krijgen. Omruilen dat geheugen dus. En ook niet elk type Kingston zal goed werken. Ligt aan ASUS en drivers/chipset. Ze weten er al een half jaar van, maar doen er dus nog niets aan.
Hier gaat het al weer 3 dagen goed *D
Gaat echt nergens over dit :')

Kijk het nog even aan met de Corsair :Y ,als het weer begint de Corsair in de verkoop en Kingston erop ;)

PS :
Welke OCZ gebruik jij :? ,de Platinum uitvoering ?
DaLoona schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:45:
[...]

Check ,duidelijk :Y

Wel raar dat ze dit boord dan opgeven tot 2000 MHz geheugen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

DannyvdHof schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:47:
[...]

In de bios staat hij automatisch op 1333mhz, maar als je het geheugen op 1600Mhz zet is het niet echt een overclock te noemen. Het geheugen is niet voor niets door de test gekomen om als 1600Mhz gekwalificeerd te worden.
Is voor Intel wel degelijk een overklok, daar de memorycontroller maar rated is tot 1333MHz.
Alles wat boven de standaardsnelheden is is een overklok, klein of groot, het blijft een overklok en het blijft gokken, Intel gerandeerd niets boven de 1333MHz en zijn ze ook niet verplicht.
dierkx36 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:26:
[...]
Check ,duidelijk :Y

Wel raar dat ze dit boord dan opgeven tot 2000 MHz geheugen :/
Dat is zodat je ook verder kan overklokken zonder dat je daar je 1600MHz kit voor moet uit persen.
Op deze manier heb je in ieder geval wat headroom bij het OC-en voor je geheugen en vergeet niet, het bord met chipset kan het aan, dit wil niet zeggen dat je cpu het aan kan, daar de memorycontroller maar gegarandeerd wordt stabiel te zijn tot 1333MHz door Intel.
Sommige cpu's kunnen overklokken, inclusief geheugen, tot in de hemel, anderen komen nauwelijks van de grond, het is en blijft een gok (alhoewel vandaag de dag bijna alles wel goed overklokt, als je de juiste "ingrediënten" maar bij elkaar zoekt/hebt ;) ).

[ Voor 16% gewijzigd door DaLoona op 04-01-2011 16:44 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik denk dat TS de RAM FAQ maar eens moet gaan lezen, want er komen nu wel heel veel basale vragen naar voren.

Zoals je zelf ook al zei: gebruk de search! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@all

Van de week is Asus uitgekomen met een nieuwe BIOS (1602) voor de P7P55D-E Pro die onder andere betere ondersteuning geeft aan RAM :*)

Heb net een paar uur die BIOS erop staan en so far so good *O*
Moet het nog testen met Memtest +86 maar hopelijk hebben ze met deze BIOS update onder andere de issues met XMS3 geheugen eruitgehaalt

Download link BIOS 1602 :
http://support.asus.com/d...PRO&SLanguage=en-us&os=30
P7P55D-E PRO 1602 BIOS
1. Improve memory compatibility
2. Improve system stability
3. Update CPU Level up function
4. Update Marvell Option ROM
5. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kun je in het BIOS zien of er andere geheugenparameters gebruikt worden met deze versie vgl. met de vorige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Ik heb gekeken maar ik kan niks vinden :N
Kijk waarschijnlijk verkeert :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 09:27
Wat heeft bij jou nu eindelijk geholpen?

Want met mijn OCZ geheugen is nooit iets mis gegaan,
en pas sinds mijn Corsair dus wel,

Zou ik dan gewoon beter naar de winkel kunnen gaan, en nieuw geheugen halen daar?

[ Voor 73% gewijzigd door CristianSchriev op 18-02-2011 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
CristianSchriev schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:09:
Wat heeft bij jou nu eindelijk geholpen?

Want met mijn OCZ geheugen is nooit iets mis gegaan,
en pas sinds mijn Corsair dus wel,

Zou ik dan gewoon beter naar de winkel kunnen gaan, en nieuw geheugen halen daar?
Waarschijnlijk heeft tie de BIOS geupdate en de voltage veranderd... Probeer dit eens, anders zoals iemand al zei in de RMA TS
Edmin schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:17:
Ik denk dat TS de RAM FAQ maar eens moet gaan lezen, want er komen nu wel heel veel basale vragen naar voren.

Zoals je zelf ook al zei: gebruk de search! :)
Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Bij mij heeft de BIOS update geholpen :Y

Heb nog steeds dezelfde Corsair RAM modules als toen (dus niet meer omgeruild ) en na de BIOS update no problems meer gehad :*)

Heb zelf niks meer veranderd in het BIOS kwa instelligen ,dus gewoon gebruikt wat het BIOS zelf aan geeft

[ Voor 24% gewijzigd door dierkx36 op 21-02-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bijna een vergelijkbare systeem qua proc/mb en ram:
processor i7 870
moederbord Asus p7p55d-e
Geheugen Corsair XMS3 4 gb (zelfde als die van topicstarter) Ook gekocht bij mycom. Zowel op 1.5 v als op 1.65 geprobeerd.
videokaart Ati Radeon 4780HD GS 1 GB
WD 1 TB cav
Zalman 600W

Ik heb last van zogenaamde cold boots, uitval in windows, restarts noem maar op.
Bij het opstarten gaat het al vaak mis, dan blijft het power on lampje branden, waarbij ik de ventilatoren hoor en zie draaien. Maar het blijft zwart op het scherm. Op mn moederbord brandt dan het CPU-ledje continu. Dit kan soms zo een 5 keer achter elkaar gebeuren. En dan ineens doet ie het wel.
Soms gebeurt het ook dat m'n pc in eerste instantie lijkt te booten, maar bij aanvang van windows sluit de pc zich ineens af, geen melding niks gewoon plop en weg is alles. Vervolgens restart de pc zich van zelf.

Dit is al maanden aan de gang maar vanwege een verhuizing en drukte op werk nooit echt toegekomen om het goed uit te zoeken. Ondertussen wel al alle onderdelen los gehaald en weer in elkaar gezet in de hoop dat er ergens misschien iets niet goed zat aangesloten maar helaas. Ben het nu echt zat, ik ga vanmiddag dat kingston geheugen proberen en als dat ook niet lukt dan nieuwe mobo van msi. Hoop dat mn cpu niet vernaggeld is in de tussentijd. Ik zet dit hier neer zodat iemand anders die eenzelfde probleem ervaart er wellicht iets kan hebben.

EDIT: Ik zit even te twijfelen of het wel het geheugen is. Het led-lampje van de memory zou dan constant moeten branden? Dat heb ik namelijk nooit gezien. Misschien dat iemand iets weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal dingen die hopelijk helpen:

- mobo bios versie was al de laatste, dus dat bleek niet de boosdoener te zijn
- van mycom nieuwe reepjes gekregen van zelfde type, met de gedachte dat geheugen defect kon zijn. Is in de winkel niet op getest. Geïnstalleerd maar bleef problemen hebben.
- de harde schijf waar windows op draait is een sata600 versie, die was altijd al aangesloten op de sata600 poor. Maar in de bios is er een optie om te kiezen voor I/O LevelUp USB3 of SATA600. Die stond op geen van beiden. Optie heb ik op SATA600 gezet en daarna geen problemen gehad.
- via open hardwaremonitor zag ik dat de cpu-temperaturen op een gegeven moment boven de 90 graden zaten, zelfs tegen 99 graden. Heb daarna de stock koeler er af gehaald en de Scythe Grand Kama Crosserop gezet, nu maximaal 45 graden onder medium load. Die Scythe is trouwens echt geen makkie om te installeren. Heb op m'n hand flinke snijwonden, nou boehoe.

Het lijkt er op dus op dat de I/O LevelUP misschien de boosdoener was. Misschien dat de nieuwe geheugenreepjes ook debet zijn aan de oplossing. Ik heb de pc na die wijziging ongeveer 3 uur gebruikt waarbij ik 5 keer een herstart heb gedaan, alles zonder enige problemen. Nu maar hopen dat ik vanavond niet weer problemen ondervind.

edit; wat spelfouten

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterblg
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 01:47
Aangezien dit topic nog leeft, hier ook nog wat van mijn ervaringen met dit moederbord+geheugen.

Ik heb deze moederbord en geheugen sinds begin 2010 en problemen gehad met het juist afstellen van het geheugen wat erbij zat: 2x OCZ Platinum OCZ3P1600LV2G, dus 4GB.
-Als je de BIOS-instellingen op "Auto" zet draait alles op 1066Mhz, dus handmatig moet je dit op 1600Mhz zetten. (Intel chipset specs. -> max. DDR3-1333Mhz)
-Ook het voltage staat standaard op 1.65V, terwijl het maximum 1.5V is.(Intel chipset specs.), dit heb ik dus ook aangepast.

Hiermee liep alles vaak vast met de bekende BSOD's. Na wat instellingen getest te hebben kwam ik er achter dat als ik het systeem op 1.65V bootte het stabiel is, ook op 1600Mhz, getest met memtest86+ en Prime. Ook bij de nieuwste BIOS 16.02 is het hetzelfde.

Mijn ervaring is dus dat je bij deze combi flink zelf moet puzzelen voor de "optimale" geheugen-instellingen, en het is vreemd dat ie op 1.65V stabieler draait dan op 1.5V.

Ik zit er nu aan te denken om deze OCZ's te vervangen door betere 2x 4GB-modules. Dus na wat zoeken kwam ik ook dit topic tegen en dacht "Hé, bekend probleem." Na dit gelezen te hebben ga ik eens goed rondkijken welke merken/types goede gebruikerservaringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Wat ik heb gedaan met die 8GB corsair en p7p55d LE, ik heb een (2gb) eruit gehaald, dus op 6GB nooit meer een BSOD sins dien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na drie dagen had ik weer dezelfde problemen:
- booten lukt niet, blijft hangen en cpu led blijft branden. Geen beeld.
- en als booten wel lukt, in windows gelijk crash als er gelijk een programma wordt opgestart na verschijnen van windows.

Vandaag naar een andere filiaal van Mycom geweest, de technische medewerker wilde eerst de pc innemen voor onderzoek. Toen ik over dit topic begon, nam hij een kijkje naar het geheugen en zij dat het inderdaad een slechte combinatie is. Hij had er al talloze terug gestuurd naar corsair. Na verloop van tijd schijnt het geheugen steeds brakker en brakker te worden. Inname was dus niet meer noodzakelijk, wel een wissel van geheugen.
Hij adviseerde om 4gb valueselect van corsair te nemen, maar dat vond ik een beetje saai. Zag in shelfs een 8 GB Corsair Vengeance (1600), zag er geil uit en heb die gekocht. So far so good. Mocht ik weer problemen ondervinden dan schrijf ik hier zeker weer. Oh en producttype van geheugen: CMZ8GX3M2A1600C9.

De heatsinks zijn vrij groot dus let daar mee op als je een biggie van een cpu cooler hebt. Ik moest mijn Scythe andersom plaatsen. Het had weinig gescheeld of ik had een nieuw moederbord gekocht en was dan meer kwijt. Thanks Mycom Hoofddorp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ja hoor, het is weer raak.. Weer coldboots en uitval in windows. Ik kan nog geen eens 15 minuten met m'n AC Ryan streamen vanaf de pc. Morgen maar weer naar Mycom.....'
Heb bijna de neiging om alles in de prullenbak te gooien. De hoeveelheid stress die dit oplevert is echt niet normaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al weer twee weken verder. Het heeft er alle schijn van dat meerdere onderdelen de dupe zijn geworden van de vele plotselinge shutdowns:
- Videokaart overleden (gelukkig nog een aantal maanden binnen garantietermijn,mazzeltje)
- CPU waarschijnlijk ook overleden, gaf geen krimp in een nieuwe mobo (Mycom kon het niet testen omdat ze geen s1156 mobo hadden, kreeg dagwaarde € 221. Met bijbetaling een i7 2600K gekocht)
- Moederbord pinnetjes verbogen (user abuse, dus nieuwe gekocht s1155 msi gd65)

De vermoedelijke boosdoeners: geheugenreepjes doen het nog vrolijk! Waarschijnlijk is ook mijn voeding aan het begeven. Zelfs met deze nieuwe processor en mobo wil het soms niet gelijk opstarten. Ik vermoed dat de cpu onvoldoende stroom krijgt. Het wordt dan de tweede keer dat een Zalman 600-HP het begeeft bij mij. Helaas nu buiten garantie! Bij andere gebruikers van deze Zalman lees ik dat ook zij niet tevreden zijn over de kwaliteit. Dat zou je niet verwachten van een dure Zalman voeding.
Uit voorzorg ga ik ook deze snel vervangen want ik heb geen zin in andere defecte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Ik heb het al lang opgegeven, nooit meer een simpel asus moederbord voor mij, dat die zogenaamd 8Gb aan kan, en vervolgens alleen maar crasht! Op 6gb nooit meer vast gelopen, asus geeft shit ondersteuning, en ze lossen helemaal niks op. Ik ben klaar met asus :p

• dierkx36
Ik ben van plan om het geheugen wat uit te breiden ... van 4GB naar 8GB.

Alleen wat is slim :?
1 extra set van 2*2 GB XMS3 (zoals er nu al inzit) bijkopen of voor een set van 2*4GB XMS3 gaan ?
(Dit gezien de P7P55 boorden nogal gevoelig zijn met RAM en je natuurlijk net zal zien dat een andere/nieuwe set XMS3 2*2 iets andere geheugen chips heeft :X )

Blijf denk ik gewoon bij 1333MHz ,denk niet dat 1600MHz me een extra winst ga opleveren gezien ik toch niet van het OCen ben :P

Pagina: 1