Ubuntu Hardy server > generic Karmic > Maverick server?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Topicstarter
Na een
code:
1
sudo do-release-upgrade
is mijn Hardy server een Karmic desktop geworden. Dat een generic kernel gebruikt wordt is daarbij niet het ergste, maar wel dat het hele systeem vol is gezet met desktop software (Firefox, OpenOffice, Gimp, ..).

Hoe kom ik van een generic Karmic systeem naar een Maverick server systeem (zonder dat de desktop-software opnieuw geinstalleerd wordt, want die is net weer verwijderd)?

Via Google blijf ik voor het upgraden van (naar?) een ubuntu server de do-release-upgrade vinden, maar die heeft het systeem al een keer vervuild en ik ben bang dat het nu een generic systeem blijft en weer desktop-software wordt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:44
Ik vermoed dat je enkele desktop metapackages op je systeem hebt die ervoor zorgen dat er desktop software meekomt: https://help.ubuntu.com/community/MetaPackages

Wat verder nog kan spelen is het feit dat "recommended packages" in oudere Ubuntu en Debian versies niet automatisch mee werden geinstalleerd, maar tegenwoordig wel. Dat kun je uitzetten in synaptic en ook in /etc/apt/

Je zou dus even moet uitzoeken welke metapackages er in een kale ubuntu server release thuishoren en of het zinvol is om recommended packages niet te laten mee installeren.

Vergeet trouwens niet om na een Ubuntu upgrade alle overbodige packages te verwijderen (bijv. met sudo apt-get autoremove en/of met apt-get remove --purge `deborphan --guess-all | xargs`, net als alle overbodige kernel versies. Dat loopt doorgaans aardig in de papieren namelijk. De meegeleverde tool (Janitor heet die geloof ik) haalt namelijk lang niet alles weg.

[ Voor 4% gewijzigd door zordaz op 01-01-2011 20:21 ]