Acer L100 mobo condensator vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 12:20
Ik heb eergister een defecte Acer L100 gekregen die niet aan wilde. Ik heb vervolgens de kleine behuizing open gemaakt en geconstateerd dat een 1000uF 6.3v condensator bol stond. Omdat ik niet eenzelfde condensator had liggen heb ik deze vervangen voor een grotere condensator van 1000uF en 25v. Het leek even veelbelovend want het apparaat wilde starten en zelfs windows setup van een dvd laden. Bij het selecteren van een schijf (die hij blijkbaar niet zag oid) kreeg ik een BSOD en moest ik hem uitzetten. Nu krijg ik echter geen beeld meer, de schijf en alles draait verder wel zo te horen.
Ik had begrepen dat een grotere condensator geen kwaad kon, klopt dit? Zo ja dan zal ik het probleem ergens anders moeten zoeken. Zo niet dan moet ik op zoek naar een andere condensator of zal de boel al gefrituurd zijn?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-10 12:39
Het voltage moet meen ik wel gelijk zijn die ander mag verschillen maar moet wel minimaal dezelfde waarde zijn als de vorige. Zo heb ik het vroeger geleerd maar ja dat is ook lang terug en het was niet mijn beste vask.

Hooop dat je geen patat hebt gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
^Bijna goed, het is nét andersom. Het voltage mag afwijken (mag hoger zijn, lager niet) de waarde (uF) moet gelijkwaardig zijn.

edit:
Wat Leecher dus gedaan heeft kan dus prima!

[ Voor 19% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-12-2010 20:12 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14

Onbekend

...

Puch-Maxi heeft het correcte antwoord al gegeven.
In sommige gevallen mag de capaciteit wel hoger zijn, maar dan moet je wat meer over de schakeling weten.

Stond er maar 1bol? Ik zou dan verwachten dat er meerdere bol zouden staan.
En heeft de condensator niet gelekt?
En inderdaad, hij staat niet zonder reden bol. Meestal komt dat vanwege een te hoge piekspanning, en daaruit kan je afleiden dat de elektronica die aan die voedingsspanning gekoppeld zitten, er wel wat beschadigingen zijn ontstaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Er stond er maar 1 bol. Wat googelen verteld mij dat het een bekend probleem is bij deze moederbordjes. Ik heb net ontdekt dat de ventilator die de cpu heatsink koel moet houden niet werkt dus die was al zo heet dat ik hem niet aan kon raken. Ik heb er een casefan op gehangen en dan zal ik het straks nog eens proberen.

-edit
en we hebben weer beeld. Ik las ergens dat de condensators vaak stuk gaan omdat het hele apparaat oververhit raakt. Er is inderdaad bar weinig ruimte in dat kastje, de ventilator en heatsink zijn ook nog eens erg klein en hete lucht blijft in die helft van de behuizing hangen. Als hij het blijft doen dan ga ik zelf wel wat knutselen van mdf :)

-edit2
Hij draait inmiddels een linux rescure cd maar helaas ziet hij geen hardeschijf. Iemand nog heldere ideeën?

-edit3
we komen er wel, de hardeschijf krijgt ook geen stroom. zowel de hardeschijf als de ventilator krijgen hun stroom via het moederbord. Ik heb de pinnetjes op het moederbord gecontroleerd met een multimeter en bij sommige geeft hij een spanningsverschil van 5v aan dus daar gebeurt wel iets. Ik heb de kabel doorgemeten en ook dat zou het probleem niet moeten zijn. Iemand een suggestie?

[ Voor 62% gewijzigd door leecher op 31-12-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Meer condensatoren vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
idd. Condensator brak? Vervang alle condensatoren, ook degene die er op het oog goed uitzien. Meestal zitten er meerdere in, en dan kun je vroeg of laat ook ellende verwachten met de andere. En bolstaan is een duidelijke oorzaak, maar ook onzichtbaar kunnen ze defect zijn. Tenzij je een ESR meter hebt: hele batch vervangen.

Wel vervangen met LOW-ESR exemplaren, anders blijf je problemen houden of komen ze terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
helaas heb ik niet meer condensatoren in huis, daarnaast heb ik ook geen tijd/zin meer :P Ik heb hem bij vraag en aanbod neergezet voor de vrolijke tweaker.

Pagina: 1