Toon posts:

Videobewerkingspc - CPU vs GPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk voor een pc die hoofdzakelijk gebruikt wordt voor videobewerking (naast e-mail, internet, lichte fotobewerking, office).

Nu kwam ik in m'n zoektocht uit bij een Dell (of HP), bvb. een studio XPS 7100 of 8100.

De videokaarten die beschikbaar zijn: Ati HD 5450 / 5670 / 5770 of Nvidia GT 230/240/320. Daar is volgens de bench de Ati (vanaf) 5670 beter dan de nvidia's.

Maar nu kom ik te lezen dat voor videobewerking het hoofdzakelijk de cpu is die komt te werken en niet de GPU.

Dus hierbij mijn vraag: is een HD 5450 of Nvidia GT 240 dan ruimschoots genoeg (icm intel i5 650 cpu (of i7?) & 6 GB DDR3 ram) om aan videobewerking (op 1 scherm) te doen?

En liever een quad core of maakt dat niet zoveel uit? (ik denk dan aan de AMD X6 1045T)

Spellen worden helemaal niet gespeeld.

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Naar wat ik altijd gelezen heb is het belangrijker om meer geld in je CPU te steken en minder in je GPU.
maar ik zou zelf ook weer niet teveel bezuinigen op de GPU.

De hd5770 of de GTS250 zijn meestal al goed genoeg, ik zou alleen zelf niet veel lager als dat gaan.

Btw de AMD X6 scoort vrij goed op benchmarks qua videobewerking vanwege de 6 core's en heeft een zeer goede prijs prestatie verhouding, dus dat zou zeker een goede keuze zijn.
Hij wordt daarom ook vaak aangeraden in videobewerkings systemen.

[ Voor 6% gewijzigd door drijfhout op 31-12-2010 18:10 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Welk programma ga je gebruiken? Premiere kan Nvidia-kaarten gebruiken om veel filters direct toe te passen. Je kunt dan dus meteen de boel afspelen, zonder dat het schokkerig gaat of je eerst de 'work area' moet gaan renderen. Zie ook Mercury Playback

En het renderen van video is iets wat prima geschikt is voor multithreading. Met 4 cores gaat het renderen een stuk sneller dan met 2 cores (bij gelijkgeklokte cores natuurlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 31-12-2010 18:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eigenlijk is het niet de bedoeling van Tweakers dat je vragen gaat stellen wat beter is om aan te schaffen en daarvoor de afdeling Complete Systemen & Laptops is bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:11:
Welk programma ga je gebruiken? Premiere kan Nvidia-kaarten gebruiken om veel filters direct toe te passen. Je kunt dan dus meteen de boel afspelen, zonder dat het schokkerig gaat of je eerst de 'work area' moet gaan renderen. Zie ook Mercury Playback

En het renderen van video is iets wat prima geschikt is voor multithreading. Met 4 cores gaat het renderen een stuk sneller dan met 2 cores (bij gelijkgeklokte cores natuurlijk).
Bedankt, dat van die 6 cores helpt me weer een stuk vooruit.

Het is vooral powerdirector die gebruikt wordt.