P6T SE with ICH10R RAID5 *AND* JMicron PATA enabled?

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views

• KrazeyKami
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-05-2025
Beste tweakers!

Om te beginnen weet ik niet zeker of dit topic in dit forum thuis hoort (het heeft meer met het moederbord te maken), maar ik denk dat je hier alleen tegenaan loopt zodra je met ICH10R Raid Modus, JMicron PATA *EN* een additionele SATA-Controller aan de gang gaat.

De post is in het engels, want ik heb deze op meerdere fora geplaatst in de hoop iemand te vinden die hier een oplossing voor heeft. Hopelijk vinden jullie het geen probleem ;)

Dank alvast voor de feedback!

Hi all,
First, my setup:

Asus P6T SE
i7-920
12 GB OCZ RAM

Onboard ICH10R:
1x SSD 80 GB (on SATA port)
2x WD 300 GB (on SATA port)
3x WD 2000 GB (on SATA port) RAID 5
1x Plextor DVD-RW (on PATA JMicron IDE)

Sweex PU102 SATA150 Controller (2 ports):
1x BR-DVD RW
1x WD 1000 GB

Now, here is the problem:

When i want to use my RAID5 setup, i have to disable the JMicron PATA / eSATA controller, before i can access the Intel Storage Controller through CTRL-I. If i have it enabled tho, the Intel Storage Controller won't load, and i see a short error saying "Not Enough Space To Copy Pci Option Rom".

Now, here is the question:

I need my JMicron eSATA / PATA Controller enabled AND have my SATA set to RAID, so i can use my RAID5 array through the ICH10R.

Right now i have everything running flawless, but with the eSATA / PATA Controller disabled, thus missing my Plextor DVD-RW drive.

I've read that alot of people using ASUS mobo's have this PCI Option Rom problem, but no1 seems to have the answer how to solve this other then disabling the eSATA controller?

I hope someone can help me out on this one.

Kind regards,
Kami.

EDIT:
It seems that the problems start after adding an extra SATA-controller (like in my case the Sweex PU102).
I've read somewhere that the BIOS ROM chip just can't handle the amount of data that needs to be loaded by the 3 RAID Controller BIOS init's.

Can any1 confirm this and let me know if there is a way to get 'em all 3 to function (by e.g. turning off onboard devices that use the same PCI-Masterbus)?
One of the solutions seems to be disabling the Boot Rom option (thus leaving the card / controller enabled, only not allowing a boot from it).
This would be fine, but... there are no options on the Asus P6T SE Bios to disable BootROM for either the Intel SATA or JMicron PATA controller, only to disable the entire controller.
Maybe if i could get the Sweex PU102 to disable it's BootROM, i'd be fine.
I'd prefer to disable BootROM for the JMicron, since my SSD that holds the OS is located on the ICH10R SATA port.
Any thoughts on this issue?

Hopelijk komt iemand dit bekend voor en heeft deze er ook een oplossing voor gevonden.

Dank zover!

Met vriendelijke groet,
Kami.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Geen oplossingen, maar wel alternatieven:

1. haal voor 2 tientjes een nieuwe DVD brander voor SATA.
2. Koop voor een paar tientjes een USB casing en sluit je huidige DVD brander aan via USB 2.

• KrazeyKami
Opzich geen slecht idee. Vind het alleen uberschraal van Asus dat ze kennelijk een moederbord geleverd hebben wat duidelijk tekortkomingen bied. Ik had op andere fora gelezen dat zelfs zonder een additionele SATA-controller het niet mogelijk is om zowel de ICH10R in RAID als de JMicron te enablen.

Dit zijn 2 Onboard-controllers en er zijn legio redenen te bedenken waarom je deze allebei aan wilt hebben.

Wat betreft optie 1; helaas, maar ik heb geen enkele SATA poort meer vrij, hence de additionele SATA-Controller ;)

Dank voor je reply.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dat is zeker een tekort, ik heb het zelfde bord maar ik gebruik deze features niet. Als asus geen soelaas biedt is de resterende optie dan een usb cdrom aan je computer te hangen. Of nog een extra sata kaart er in te stoppen, maar of dat goed gaat...

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
Vraagje: waarom geef je niet ineens wat geld uit aan een dedicated hardware raidcontroller (zoals bv die p400 hier in de pricewatch? Met een 8 poorts kan je meteen die WD's van je chipset halen, haal je veel betere performance in RAID 5, en kan je je array nog meenemen als je van mobo verandert.

De addertjes zijn dat je natuurlijk niet zomaar je array kan omzetten (dus op andere schijven zetten of alles kwijt), en dat die controllers best wel prijzig zijn.)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Als je nog een pci-e 1x slot over hebt zou je misschien zo'n kaartje kunnen proberen ipv de sweex. Zit eenzelfde JMicron 363 als je mb op maar zo te zien geen bios chip. Is dus ws niet bootable (of de bios vd onboard controller moet 'm ook herkennen) maar dat is ws niet zo'n probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Nielson op 02-01-2011 00:09 ]

• KrazeyKami
manzonderdas schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:50:
Vraagje: waarom geef je niet ineens wat geld uit aan een dedicated hardware raidcontroller (zoals bv die p400 hier in de pricewatch? Met een 8 poorts kan je meteen die WD's van je chipset halen, haal je veel betere performance in RAID 5, en kan je je array nog meenemen als je van mobo verandert.

De addertjes zijn dat je natuurlijk niet zomaar je array kan omzetten (dus op andere schijven zetten of alles kwijt), en dat die controllers best wel prijzig zijn.)
Persoonlijk vind ik die dedicated HW Raidcontrollers te duur. Zeker aangezien die ICH10R onboard goed genoeg is voor een storage raid (staat geen OS of programma's op, enkel films, muziek en documenten).

Daarnaast zit je dan ook nog eens met je schijven... die WD20EARS zijn goed betaalbaar, helaas hebben ze geen TLER mogelijkheid meer, dus zullen ze regelmatig uit de array vallen. Goed alternatief is wellicht HD204UI van Samsung (de F4 Spinpoints 2TB). Hoe dan ook, was niet van plan om er zoveel geld aan uit te gaan geven.

• KrazeyKami
Nielson schreef op zondag 02 januari 2011 @ 00:03:
Als je nog een pci-e 1x slot over hebt zou je misschien zo'n kaartje kunnen proberen ipv de sweex. Zit eenzelfde JMicron 363 als je mb op maar zo te zien geen bios chip. Is dus ws niet bootable (of de bios vd onboard controller moet 'm ook herkennen) maar dat is ws niet zo'n probleem.
Probleem daar is dat ie dan nog steeds in de PCI Option ROM in de BIOS geladen moet worden. Either way, de main issue is dat de beide OnBoard controllers niet gelijktijdig enabled kunnen staan. Helaas heb ik ze beide nodig, plus mijn additionele SATA controller. De Sweex doet het prima voor wat ie moet doen overigens. Het probleem zit m echt in die Asus plank.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
KrazeyKami schreef op zondag 02 januari 2011 @ 02:25:
[...]

Probleem daar is dat ie dan nog steeds in de PCI Option ROM in de BIOS geladen moet worden.
Als er geen bios op zit hoeft er voor die kaart ook niks in de Option ROM geladen te worden lijkt me.
Either way, de main issue is dat de beide OnBoard controllers niet gelijktijdig enabled kunnen staan. Helaas heb ik ze beide nodig, plus mijn additionele SATA controller. De Sweex doet het prima voor wat ie moet doen overigens. Het probleem zit m echt in die Asus plank.
Je zou dus eigenlijk een optie in de bios moeten hebben dat je de jmicron controller kunt inschakelen zonder boot rom functie, net zoals bij veel onboard netwerk controllers.

In dit topic staat ook nog wel wat interessante info.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Misschien een oude kontroller in de kast doen ipv de jmicron.
Zoek eens op vraag en aanbod.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De post mag dan in het Engels zijn omdat het op meerdere fora staat; dit i een Nederlandstalig forum. Ik sluit het topic voorlopig, zodat je de tekst kunt vertalen. Zodra je de vertaling gereed hebt, stuur je mij een DM. Ik open het topic dan weer zodat jij je post kan editten. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.