Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik heb een Adaptec 4805 controller in een systeem hangen. Specs 4805: SAS/SATA, 8 poorten, RAID5, PCIe x8. De meest recente firmware zit erop.

Wanneer ik een Samsung 2TB HD204UI eraan hang, wordt deze wel gedetecteerd, maar kan niet in gebruik worden genomen. Bij het proberen te maken van een RAID-volume wordt deze disk als "invalid" gezien met een grote van 0 GB en is daardoor niet te selecteren. Initialiseren lukt ook niet om dezelfde reden.
De disk werkt prima als hij aan een gewone AHCI-controller wordt aangesloten en ook in een USB-behuizing doet hij het perfect.

Een paar andere disken geprobeerd (750GB Samsung F1, 250GB Samsung F1, 1TB WD-green EADS-serie): die werken allemaal prima.

Aan de grootte van de disk kan het niet liggen, want ik lees succesverhalen met Hitachi 2TB disken aan deze controller.
Ik verdacht de sectorgrootte van 4KB van de Samsung-disk, maar dat lijkt het ook niet te zijn: een WD-green 1TB van de EARS-serie heeft ook een sectorgrootte van 4KB en die doet het prima op deze controller.

Probleem heeft niets met het OS te maken, want het maken van de RAID-setup doe je nog voor het OS wordt gestart (het is hardware RAID).

Tips?

[ Voor 6% gewijzigd door Big Mama op 31-12-2010 12:52 ]

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Adaptec al gemaild?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Inmiddels gedaan, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Volgens t compatibility report van Adaptec (19/10/2007 is wel redelijk aan de leeftijd :( ) worden schijven tot 1 TB ondersteund. Dus t zou me niet verbazen als 't daar mee te maken heeft.

Hopelijk komt Adaptec met een mail terug dat er een verse firmware in de maak is, anders ben je beperkt tot 1 TB drives.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
1TB is nou niet echt een limiet... 2TB+ als Logical Volume is wel een denkbaar limiet (64Bit LBA Addressering) Maar 1TB als limiet kan ik niet echt thuisbrengen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Ik zag dat er een nieuwe firmware te downloaden is voor deze Samsung drive (F4EG-serie). Die maar eens proberen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Big Mama schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:05:
Ik zag dat er een nieuwe firmware te downloaden is voor deze Samsung drive (F4EG-serie). Die maar eens proberen ...
Helaas, dat heeft niet geholpen. Maar even wachten wat Adaptec weet te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
ben je zeker dat je gebruikte kabel goed is? Doet hij dat op alle poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
manzonderdas schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:10:
ben je zeker dat je gebruikte kabel goed is? Doet hij dat op alle poorten?
Meerdere poorten gebruikt, meerdere kabels. Andere disken doen het wel goed op die kabel/poort.
Vanuit de firmware van de RAID-kaart (waar je met CTRL-A komt tijdens het booten) heb je een paar keuze mogelijkheden, waaronder Array Management en Disk Utilities. Onder de 'disk utilities' wordt deze disk prima herkend (type, snelheid, grootte), maar onder 'array management' wordt hij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Highscore :*)

Mailtje van Adaptec gekregen met downloadinstructies voor nieuwere versie van 4805 firmware (build 15617). Deze geflashed en het probleem is voorbij!
De meest recente firmware op de website is build 15611 en die heeft het (bij Adaptec bekende) probleem dat de maximaal ondersteunde drivegrootte 1 TB is. Vreemde grens, maar ja ... hij doet het nu!

Pagina: 1