[ESXI] Wat is belangrijker CPU of Geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42
Ik weet niet of hij hier hoort, maar het gaat ook over software dus plaats hem hier.

Wat is belangrijker geheugen of cpu? Ik heb namelijk 2 moederborden die ik kan gebruiken: 1 met 4,5 GB geheugen maar met een 754 socket (dualcore) en een moederbord met maar 2 GB maar wel met een AM2 (triple core) processor.
Natuurlijk is ook wel prettig om te weten wat ik met de apparaten ga doen: een linux omgeving met een paar kleine websites, en een windows omgeving met een sql omgeving om wat te klooien. Misschien nog een 3e omgeving voor test doel einden.

Iemand een zinnig woord over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:00

BrammT

The one and only!

Als het geheugen beide DDR2 is kun je het natuurlijk ook overzetten. ;)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 11:49
Wat zijn de specs van de desbetreffende CPU's & geheugen? Zonder zijn we kansloos en kunnen we je niet helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander78
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
Meestal is het het geheugen wat tekort schiet in ESX omgevingen. Ik denk dat linux en een SQL Server bak naast elkaar wel erg krap zitten met 2GB. Ik zou persoonlijk voor iets minder CPU kracht gaan en voor een verdubbeling van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:00
ge-flopt schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:55:
Wat is belangrijker geheugen of cpu? Ik heb namelijk 2 moederborden die ik kan gebruiken: 1 met 4,5 GB geheugen maar met een 754 socket (dualcore) en een moederbord met maar 2 GB maar wel met een AM2 (triple core) processor.
Een dualcore S754 bestaat vziw niet, is het ws S939. Helaas dus DDR1 anders had je het wel over kunnen zetten naar je AM2 setup. 'k Zou zelf trouwens voor die laatste gaan, eventueel nog 2GB erbij (kijk even in V&A, zag vanmorgen zelfs nog iemand die 2x1GB DDR2 gratis aanbood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10 20:11
Je ziet in de meeste vmware omgevingen dat het geheugen tekort schiet. Hoe meer VM's erop draaien hoe meer geheugen je nodig hebt. Echter zal toch de vraag blijven wat je erop gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 16:26

stefklep

((Stefklepje))

Heb je ook aan je I/O gedacht , je kan nog zoveel geheugen en cpu hebben, maar als dit om te huilen is, kom je nergens. Zo zeker kijken naar een raid opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Geheugen is meestal de bottlenek. Daarna krijg je storage problemen en dan pas cpu problemen.

Vaak zie je virtuele machines die een behoorlijke overcommitment hebben van geheugen. Daarnaast worden er vaak ook meerdere Vcpu's toegekend terwijl dat helemaal niet nodig is. Zelf werk ik met een quadcore opteron en 8gb geheugen en een puist locale disken. Met 20 Vm's zit ik toch wel aardig aan de max van me 8Gb geheugen. Storage lokaal middels een VSA aangeboden is meer dan genoeg. Al zou ik nog wel een ssd willen hebben voor het swap gedeelte.

Maar inderdaad het is maar net wat je er mee wil doen. Als het om 2 machientjes gaat die niet altijd hoeven te draaien kan je zelfs nog voor een vm op basis van workstation kunnen kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen. Zeker met de huidige 8-10-12 core AMD Opterons.
Naar de praktijk de volgorde van bottleneck: (shared) storage, geheugen, processor.
Draai je 1 of 2 VM's dan is storage nog niet de eerst bottleneck.
Bij een Terminal Server VM stel je veelal 2 vCPU's in. Voor al het overige inclusief DB's slechts 1 vCPU. Zeker initieel.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De vraag is ook nog of je ESXi wel geinstalleerd krijgt op die moederborden. ESXi is nogal zeer kritisch wat betreft ondersteunde hardware.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
redfoxert schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:15:
De vraag is ook nog of je ESXi wel geinstalleerd krijgt op die moederborden. ESXi is nogal zeer kritisch wat betreft ondersteunde hardware.
Afhankelijk van de chipset worden dingen ondersteund of niet. gewoon even de white box list controleren. Weet je gelijk of het mogelijk is. Heb zelf uiteindelijk er voor gekozen om al me rond slingerende hardware te verkopen en een HP ml115g5 te kopen. Wat een fantastisch ding is dat voor thuis virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor ESXi 4 moet je proc hardware virtualisatie en DEP ondersteunen.
Dus moet je relatief recente hardware hebben.
Voor ESXi 3 kan je met oudere hardware terecht
Ik heb een PC met nVidia 430 S939 en die had alle hardware ondersteuning voor ESX3i.
MS Hyper-V ondersteunt wel meer hardware maar ook daarvoor heb je hardware virtualisatie en DEP voor nodig.

EDIT: Een DL115 G5 ondersteund inderdaad out of the box ESX4 inclusief powermanagement.
Dat laatste is wel handig voor thuis mocht je 'm 24/7 willen laten draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Je mist disk IO ook erg belangrijk! goedkope disks en VMs sterven als je een snapshot maakt of verwijdert

[ Voor 50% gewijzigd door daft_dutch op 03-01-2011 20:06 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42
Uiteindelijk voor het board gegaan met het mindere geheugen, maar wel met de triplecore. Reden: Aangezien het bord wat nieuwer is, kan ik er wat meer geheugen tzt in doen. Het gaat om een prive server waar maar 2 (niet belangrijke) dingen op draaien, dus disk IO ed is niet echt belangrijk.

Inmiddels is de bak geinstalleerd en draait het op zich goed. Ik heb windows 2003 met SQL server geinstalleerd en op de andere VM draait linux. Verder draait het als een trein.
Pagina: 1