Nieuwe GPU in de "aldi-pc"

Pagina: 1
Acties:

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:42

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Topicstarter
Een vriend van me heeft een aldibak van twee jaar geleden met een q6600 en 9600gt. 8600GT

Vooral de GPU begint nogal moeilijk te doen en ik zou ze voor hem vervangen, nu ben ik een beetje bezorgd over het vermogen. Hoewel de 9600gt maar één zespins aansluiting heeft en een 6870 of 5850 er twee hebben, lijken ze volgens de gegeven die ik vond zo goed als het hetzelfde maximum loadvermogen te hebben. (+/-175W) dus in theorie zou de voeding geen probleem mogen geven.
Allemaal PCI-E, dus dat zou ook moeten passen.

Werkt een 6870 of 5850 ook met één zespins aangesloten? Of bestaat er een verloopstuk voor dat je gewoon dezelfde kabel opsplitst naar de twee aansluitingen. Gezien het een aldibak is blijft er niet één kabel over in de voeding.

Echt zwaar gamen doet hij niet, voornamelijk wow. dus met enkel een nieuwe gpu raakt hij er wel.

Ik denkd at het wel moet lukken, maar ergens heb ik een naar voorgevoel, dus alle raad is welkom.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
Als hij niet aan zware gaming doet, waarom doe je er dan niet een kaart in met maar 1 zespins aansluiting? Je hebt overigens van die stekkertjes van 2x molex -> PCI-E, dus dat zou ook moeten werken. Die Aldi voedingen hebben vaak wel zat molex stekkertjes om die voeding aan te hangen.

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-02 18:23

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Je kan ook van die Molex naar 6 pins kabeltjes eropzetten, al ben ik daar zelf niet zo gecharmeerd van.
Wat ook kan is een HD6850 pakken, de versie van Sapphire heeft maar 1 6pins aansluiting

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

Format-C

Tracing Rays

Wat voor voeding zit er in de pc en wat zijn de specs van die voeding?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Spongerobie schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:40:
Je kan ook van die Molex naar 6 pins kabeltjes eropzetten, al ben ik daar zelf niet zo gecharmeerd van.
Wat ook kan is een HD6850 pakken, de versie van Sapphire heeft maar 1 6pins aansluiting
Now love my quote! })

Nee, even serieus. Haal voor hem een HD6850 ;)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Joindry schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:35:
Hoewel de 9600gt maar één zespins aansluiting heeft en een 6870 of 5850 er twee hebben, lijken ze volgens de gegeven die ik vond zo goed als het hetzelfde maximum loadvermogen te hebben. (+/-175W) dus in theorie zou de voeding geen probleem mogen geven.
Bedoel je dat de 9600GT 175W verbruikt? De 9600GT heeft een TDP van 95W en ook een maximum verbruik in die orde. Een HD5850 of HD6870 gaat wel wat meer verbruiken, al is het niet heel veel meer, maar dan zou ik toch even de voeding checken. Een HD6850 lijkt me ook wel een goeie (maar kijk bij een upgrade sowieso dus even naar de voeding, tenzij het een HD57xx wordt of zo).

Als je reviews leest of zo waarin het stroomverbruik wordt gemeten, kijk dan goed wat er nou precies wordt gemeten. Vaak meten ze gewoon het verbruik van het hele systeem en dan is het wat lastiger vergelijken dan als je het verbruik van enkel de kaart zelf weet.

[ Voor 35% gewijzigd door bwerg op 31-12-2010 12:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

bwerg schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:22:
[...]

Bedoel je dat de 9600GT 175W verbruikt? De 9600GT heeft een TDP van 95W en ook een maximum verbruik in die orde. Een HD5850 of HD6870 gaat wel wat meer verbruiken, al is het niet heel veel meer, maar dan zou ik toch even de voeding checken. Een HD6850 lijkt me ook wel een goeie (maar kijk bij een upgrade sowieso dus even naar de voeding, tenzij het een HD57xx wordt of zo).

Als je reviews leest of zo waarin het stroomverbruik wordt gemeten, kijk dan goed wat er nou precies wordt gemeten. Vaak meten ze gewoon het verbruik van het hele systeem en dan is het wat lastiger vergelijken dan als je het verbruik van enkel de kaart zelf weet.
PCI-e slot levert 75W en de 6-pins connector levert 75W. Samen 150 Watt dus... De 9600 heeft een TDP van 95W en de HD6850 een TDP van 101W. You do the math. Ik zou zeggen, dat gaat sowieso wel lukken ;) Veel meer zou ik er ook niet in stoppen, de winst over de 9600GT is met de HD6850 al enorm.

• Spongerobie

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Even wat achtergrondinformatie opgezocht, het gaat hier waarschijnlijk om een Medion Akoya P7702.
Medion kennende stoppen ze daar meestal een FSPgroup voeding in van rond 350/420 watt in.

Als ik dit eens door een PSU calculator haal dan kom ik rond dezelfde waardes uit met zijn config maar dan met een HD6850.

Moet dus wel lukken

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Spongerobie schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:42:
Even wat achtergrondinformatie opgezocht, het gaat hier waarschijnlijk om een Medion Akoya P7702.
Medion kennende stoppen ze daar meestal een FSPgroup voeding in van rond 350/420 watt in.

Als ik dit eens door een PSU calculator haal dan kom ik rond dezelfde waardes uit met zijn config maar dan met een HD6850.

Moet dus wel lukken
Blue-Tiger schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:39:
[...]

PCI-e slot levert 75W en de 6-pins connector levert 75W. Samen 150 Watt dus... De 9600 heeft een TDP van 95W en de HD6850 een TDP van 101W. You do the math. Ik zou zeggen, dat gaat sowieso wel lukken ;) Veel meer zou ik er ook niet in stoppen, de winst over de 9600GT is met de HD6850 al enorm.
:>

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Blue-tiger, moet jij niet verderwerken aan je mod :P

het probleem met die aldibakken is trouwens dat er vaak nergens niks op te lezen valt. zelfs geen sticker met serienummers.

Inderdaad best eens openvijzen die boel. Het is een beetje luiheid. Hij heef gevraagd aan me het te doen, ik ben hem nog iets schuldig maar er twee keer voor bezigzijn heb ik ook geen zin. Liefst zou ik dus toekomen met de nieuwe grafische kaart, de boel openvijzen, weer dicht, wat drivers erop en dan gedaan. De 6850 lijkt idd een winnaar te worden, zeker gezien het feit dat Wow toch ook al geen monsterspecs vraagt.

Ik zal dus best eens van mijn luie krent afkomen en de boel gewoon openvijzen dan een 6850 en de goedkoopste webshop hier laten shippen :P die jongen zal doodgelukkig zijn.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Joindry schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:10:
Blue-tiger, moet jij niet verderwerken aan je mod :P
Kijk daar eens zou ik zo zeggen ;)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Blue-Tiger schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 12:39:
[...]

PCI-e slot levert 75W en de 6-pins connector levert 75W. Samen 150 Watt dus... De 9600 heeft een TDP van 95W en de HD6850 een TDP van 101W.
Nietes! 127W. ;)

Ja, ik denk ook wel dat het gaat lukken hoor, 30W meer zal een pc niet laten ontploffen, maar het is wel degelijk iets zwaarder en dat geld voor het load-verbruik in de praktijk ook (al zijn er natuurlijk geen reviews met beide GPU's tegelijk gemeten te vinden).
BTW, wat hebben PCIe-slot en 6pins-kabel ermee te maken? :P

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 01-01-2011 18:22 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Ok, vandaag op onderzoek geweest.
Mijn plan voor zijn pc was:
- cpu koelertje kopen en zijn q6600 oc'en naar 3G
- nieuwe GPU erin, na advies hierboven een 6850

Ik dus vandaag op onderzoek naar de eigenlijke inhoud van zijn pc.
Hij heeft een 400W voeding én zelfs nog een zespins over. de GPU die erin zit is géén 9600GT, maar slechts een 8600GT. (die geen zespins vereist)
Tot zover dus leuk, nu komt de "crap"
Het mobo is gelocked... Geen CPU overclock dus.
Nu is mijn vraag, is het dan nog de moeite om de nieuwe GPU erin te doen of zou ik hem beter aanraden te sparen voor een nieuwe gamebak? (a la BBG, basisgamepc) Al wat hij doet is Wow spelen... (like freakin intensly).

Ik heb nu ergens gelezen dat Wow vooral een CPU hanger is.
Mensen met wow ervaring, wees vrij advies te geven.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Joindry schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:26:
Ok, vandaag op onderzoek geweest.
Mijn plan voor zijn pc was:
- cpu koelertje kopen en zijn q6600 oc'en naar 3G
- nieuwe GPU erin, na advies hierboven een 6850

Ik dus vandaag op onderzoek naar de eigenlijke inhoud van zijn pc.
Hij heeft een 400W voeding én zelfs nog een zespins over. de GPU die erin zit is géén 9600GT, maar slechts een 8600GT. (die geen zespins vereist)
Nu is mijn vraag, is het dan nog de moeite om de nieuwe GPU erin te doen of zou ik hem beter aanraden te sparen voor een nieuwe gamebak? (a la BBG, basisgamepc) Al wat hij doet is Wow spelen... (like freakin intensly).

Ik heb nu ergens gelezen dat Wow vooral een CPU hanger is.
Mensen met wow ervaring, wees vrij advies te geven.
een Q6600 is ook op stock snelheden wel nel genoeg voor WoW, ik speelde het vroeger op ultra (wel op 1280x1024) met een E6300+4670..
De GPU is nu dus gewoon de grote bottleneck bij die PC.

EDIT: en trouwens, als alleen een GPU upgrade niet het gewenste effect heeft kan je altijd later nog de rest upgraden als dat nodig zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Redblader op 04-01-2011 20:34 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:36
Je zegt dat het een Aldi PC is... Ik vraag me af of je die kunt overklokken, aangezien die BIOS van die el-cheapo borden het niet ondersteund. SetFSB zou je evt. nog kunnen proberen (wel even kast vanbinnen bekijken om de klok-timer te spotten).
laat maar :P
Enige oplossing is nog SetFSB, een tooltje waarmee je, met behulp van de klokchip, toch je FSB omhoog kan helpen. nadeel is dat de andere dingetjes niet instelbaar zijn, dus geen voltage etc. Maar het bied wel een uitkomst.
echter moet je wel de code vinden van de klokchip, en dat is een b*tch om te vinden. van mijn ASUS P4P800 bordje:
Afbeeldingslocatie: http://www.thgtr.com/cpu/20050614/images/p4p800_big.jpg

Het is de chip links van de P4 connector, net rechts van de AGP slot. Hij is vrij klein en als je goed kijkt kun je er ICS op zien staan. de onderste rij cijfertjes is interessant, die moet je in SetFSB instellen. Maar dat was een easy bordje.Op de M3N78D van ASRock heb ik hem nog steeds niet op gevonden! Hij zit wel vaak vlak onder de CPU: het is tenslotte de chip die de klok aangeeft.
Maar zeker op de wat nieuwere borden: ze zijn erg goed weggestopt! en anders is het jammer.
En de 6850 is een beetje overkill voor een WoW PC'tje wellicht. ligt er natuurlijk aan op welke resolutie hij speelt...

[ Voor 70% gewijzigd door naarden 4ever op 04-01-2011 21:24 . Reden: was nog niet af :P ]

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Je pic werkt hier niet :S ( de link erachter wel)
Hij speelt op 1600*1050 pf iets dergelijk.(hij heeft nog apart een 17inch staan waar hij firefox open op laat staan om zijn quests te loggen ed)
Wow is wel redelijk wat zwaarder geworden met de upgrade naar dx11 en andere upgrades. Lynch king kon hij nog perfect draaien, nu is het echt huilen met de pet op.

Dus naarden 4ever jij denkt ook dat het ok zal zijn met een 6850 erin?

vanavond even op zoek gaan naar die ICS chip, hopelijk werkt dit een beetje.

[ Voor 19% gewijzigd door Joindry op 05-01-2011 12:24 ]

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Ok, de update.

Gisteren was het zover, Even de boel afgestoft binnenin en op zoek naar de ICS chip.
Hij heeft dus een MSI p35 mobo (aldiversie) de de chip bevond zich tussen zijn PCI en zijn PCI-e lanes... Heel handig als er al dingen ingeklikt zitten...

Setfsb opstarten dan maar, ging nog makkelijk. Ergens een stabiel punt gevonden op 2.64G (9x293). Het is niet veel, maar zonder voltmod +10% halen is zeker niet slecht. (vind ik)

Der bevind zich ook nog een tv kaart in die bak en extra uitgang voor scart. Vond ik best wel leuk in zo een budgetbak, maar hij heeft het echt niet nodig, dus heb ik gelijk gesloopt. Beetje stroom sparen en wss nog wat opstarttijd ook.

Nu heb ik nog één vraagje,
Zijn bak is een beetje raar, hij gaat open langs de rechterzijde en bijgevolg zit het mobo helemaal op zijn kop. cpu onder pci lanes.

Nu zit zijn PCI-e lane onder de voeding. maw de fan van zowel voeding als GPU zullen lucht zuigen en niet danig ver uit elkaar staan (+/- 3.5 cam) en zuigen lucht de andere kant uit.
Zou dit een probleem geven naar temps toe? Het is niet optimaal, weet ik, maar hoe groot zou de invloed zijn?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
komt wel goed..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Spongerobie

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Met ^, dit kan inderdaad geen kwaad medion heeft gewoon de rare gewoonte in de nieuwe behuizingen om dat moederbord via een BTX standaard inbouwen.

Over de indeling hiervan heeft vast een een of andere mad scientist diep over zitten nadenken dus het zal wel goedkomen :)

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Ok, update. deel III

Nieuwe grafische kaart zit er eindelijk in. Na heel veel uitstel is het er eindelijk van gekomen.

Conclusie, de Aldibak en zijn el cheapo voeding trekken de gloednieuwe MSI 6850 (oc version).

Huidig probleem. Hoewel er twee dvi aansluitingen zijn en twee koppelstukken naar vga aanwezig zijn, ondersteunt de grafische kaart in slechts één DVI aansluiting de koppelstukken. Na enkele (externe) draadjes erop na te lezen weet ik pas zeker dat het standaard zo is en dat het niet gaat over een defect gaat.

Gevolg,
Waarschijnlijk volgt er nog een nieuw scherm ook :)
Enkel jammer dat dit niet binnen de berekende kosten zal vallen.

Indien geïnteresseerden post ik zelfs een foto over het gemiddelde "cablemanagement" binnen een aldibak en hoe je een beetje moet duwen om er een nieuwe GPU in te krijgen.

• Spongerobie

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Kijk dat is nog een leuke upgrade geweest dan :)

Idd, ik snap ook niet waarom ze ze niet beide compatibel maken met een analoog signaal, hoeveel mensen die zon ding OEM krijgen zullen niet weten hoe dat zit.

Tevens kan ik me het cable management in mijn MD8824 nog goed herinneren, om de GF 8600GTS Silent erin te krijgen was ook een drama :P

Ik zou zeggen have fun and game on!! :D

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Joindry schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 08:08:

Indien geïnteresseerden post ik zelfs een foto over het gemiddelde "cablemanagement" binnen een aldibak en hoe je een beetje moet duwen om er een nieuwe GPU in te krijgen.
Ach, graag :Y

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:45
Dit is wel erg toevallig. Was op zoek naar informatie over het fixen van een aldi GPU kom ik dit topic tegen. Mijn grafische kaart begint ook kuren te vertonen, nog niet functioneel maar wel qua geluid. Heb hem er net even uitgejast en een beetje schoongemaakt, maar dit hielp niet tegen het geluid.

Zou een beetje olie het probleem oplossen of zal ik net als de TS op zoek moeten naar een nieuwe GPU?

AKOYA MD 8396 E4320 D
Intel Core 2 Duo Processor E7300 (2,66 GHz, 3 MB L2 Cache, 1066 MHz FSB)
Nvidia Geforce 9500 GS Videokaart met 512 MB geheugen en HDMI-uitgang, DVI-I en TV-Out.

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Verdikke, even de post gemist,

Blue, foto's komen eraan, zal wel voor volgende week zijn vrees ik. Gezien het niet bij mij thuis is, kom ik daar ook niet alle dagen. Sinds mijn hard geleverd werk is het bier daar wel gratis en in overvloed voor mij. Ik laat me daar nu wel iets frequenter zien voor een of andere reden :)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Hier laatst een pc gebouwd met een 6850. Die is echt snel zat om alle games op 1080p en alles op high/extreme te draaien. Ik weet ook niet of een snellere kaart zin heeft met een Q6600.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Joindry

Joindry

Topicstarter
De bak zit intussen ineen hoor, echt veel ectra ruimte is er niet hoor, vooral omdat hij dualscreen draait. Zijn tweede beeldscherm dient dan vr zijn objectives bij te houden. En naar belasting is dit niet te onderschatten.
Nu kan hij wow op alles Max, behalve dan raiden. dan kan zijn internet en hd dniet echt mee, het loaden van textures en andere char's duurt te lang. Tijdens raid gaat alles dus gewoon naar normal om de fps stabiel boven de 30 te houden.

En alles op extreme, nauw euhm, NIET. Zo een Q6600 is best nog goed eigenlijk maar crysis 2 nekt toch duidelijk de GPU nog op enthousiast, 1900*1080. Dan halen we rond de 30 stabiel met drops onder de 20.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik ben dan ook al tevreden met minimum fps rond de 30 in de meeste spellen. En oké ik moet toegeven dat ik bij Crysis 2 niet alles op z'n hoogst heb staan. 80% op enthousiast en 20% op gamer ongeveer. Maar dat is dan ook zo'n beetje het enige spel. Ik ben ook tevreden met 2-4x AA en 8-16x AF. Ik speel hier op een 1080p plasma en moet zeggen dat de kartelranden hier veel minder opvallen dan bij m'n lcd-pc monitors. Meestal is 2x AA al genoeg en zie ik geen verschil met 4x. Het beeld is verder wel gewoon haarscherp.

Dead Space 2 kan gewoon alles op max, NFS hot persuit, alles op max. MoH alles op max.

Moet er wel bij vermelden dat ik deze kaart net zover heb overgeklokt als dat de Catalyst driver maximaal toestaat. 850Mhz gpu en 4800Mhz ram. De kaart blijft koel en stabiel dus waarom niet. Kan net het verschil zijn tussen net wel of net niet lekker speelbaar.

Ik stond er zelfs van te kijken dat de 5570 GDDR5 low profile van m'n broer's htpc de meeste spellen al best lekker draait op 1080p (Crysis 2 uitgezonderd, die moest echt op 720p) Medium/high settings afhankelijk van de game.

[ Voor 5% gewijzigd door KneppaH op 17-02-2011 00:21 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Joindry

Joindry

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PggYeoHg9hlU8zON8fTjwkuM/medium.jpg
let vooral op de overvloed aan 4pins kabel die compleet niks hangt te doen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xC2wkbtAJy4YcIlaYVicjXzD/medium.jpg
dit is dus zijn nieuwe setup, links een 22inch full hd en rechts een 22inch 1650*1050 (of iets in die aard)

Ik dank allen voor het advies, het resultaat mag er best zijn,

[ Voor 29% gewijzigd door Joindry op 23-02-2011 20:42 ]

• Spongerobie

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Vind het toch altijd weer knap hoe ze die moederborden er altijd precies verkeerdom inkrijgen :P

maargoed ziet er goed uit toch :)
Pagina: 1