Bitstream DTS-HD en Dolby TrueHD vanaf een HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51
Hallo,

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een Pioneer SC-LX73. Nu wil ik ook graag DTS-HD en Dolby TrueHD vanuit mijn HTPC bitstreamen naar mijn receiver. Mijn HTPC ondersteunt momenteel alleen DVI en optisch out. Dus geen HD audio want daar heb je HDMI voor nodig. Na veel leeswerk op diverse fora om uit te zoeken welke hardware ik het beste kan toevoegen aan mijn HTPC kom ik op de volgende 3 mogelijkheden;

Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe
Auzentech Auzen X-Fi HomeTheater HD
XFX Videokaart Radeon HD5450 Silent,512MB

De eerste 2 kaarten kosten rond de 200 euro de laatste kost rond de 40 euro. Over alle kaarten is er veel te lezen wat er allemaal mis kan gaan. Ook lees ik over een EDID override wat soms nodig is.

Kan iemand me vertellen welke weg ik het beste kan bewandelen als ik zowel bluray's als mkv's met HD audio wil afspelen? Ben na een avond lezen een beetje lost in wat nu de juiste oplossing zou zijn.

Verwijderd

Hallo Loewe,

Ik heb gisteren een Radeon 5550 in mijn htpc gezet om dts-hd en dolby-true hd te kunnen draaien,ik kan je zeggen dit werkt perfect.
Ik had ook mijn twijfels na het lezen van diverse fora's , na al dat lezen is heb ik de keus gemaakt voor de Sapphire Radeon HD5550 Ultimate.
Het opnieuw installeren van de htpc en natuulijk de Sapphire had ik dus geluid,alles werkte en het geluid is super.
Over het EDID verhaal weet ik niet veel van, ik had het niet nodig.

Als je de htpc alleen gebruikt voor films kijken dan zou ik zeker geen 200euro uitgeven aan een videokaart, een HD5450 of een HD5550 doet
prima zijn werk.

Gr Ronald

• Loewe
Bedankt voor je reactie. Ik ga vandaag een 5450 halen en kijken of dit werkt. Waarom heb jij een 5550 gekocht ipv een 5450? Wat is de meerwaarde? En krijg je ook HD audio uit mkv's?

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
Loewe schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:34:
Bedankt voor je reactie. Ik ga vandaag een 5450 halen en kijken of dit werkt. Waarom heb jij een 5550 gekocht ipv een 5450? Wat is de meerwaarde? En krijg je ook HD audio uit mkv's?
Ik heb zelf ook een 5450 met een Yamaha en nu een Marantz versterker en bitstreaming werkte bij beiden perfect via Total Media Theatre.

Verwijderd

Ik kan Ronald-de-Boer zijn verhaal enkel bevestigen. Zelf heb ik een Sapphire HD 5670 Ultimate en HD audio bitstreamen naar mijn receiver (Marantz) werkt perfect.
Catalyst Control Center installeren (HDMI audio driver staat by default aangevinkt). Indien nodig overscan uitschakelen (ben je die zwarte balken kwijt en heb je 1:1 pixel mapping). Het HDMI audio apparaat configureren (in Windows) en als laatste stap je afspeelprogramma vertellen dat je wil bitstreamen.

• Loewe
Ik lees wat berichten dat dit alleen onder Windows 7 zou werken en niet onder Vista wat ik nu heb draaien. Wat is jullie ervaring? Draaien jullie Vista?

Verwijderd

Ik draai Windows 7. Geen ervaring hiermee op Vista.

Verwijderd

Ook ik gebruik een Ati oplossing: de Club3D HD5450 en dat werkt perfekt onder Windows 7.
Wel Catalyst 10.4 gebruiken anders krijg je problemen met het geluid na een pauze onder TMT 3/5!

Nadeel van de Ati kaarten vind ik dat ze erg gevoelig zijn voor de juiste verversingsfrequentie (nVidia kaarten gaan hier m.i. beter mee om maar hebben geen PAP ondersteuning).
Dit moet je vooraf telkens instellen afhankelijk van de bron. Wel is het makkelijk om voor elke frequentie een profiel aan te maken met een snelkoppeling op het bureaublad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:34:

Wel Catalyst 10.4 gebruiken anders krijg je problemen met het geluid na een pauze onder TMT 3/5!
Hmmm, dat probleem met de catalyst driver kende ik nog niet, ik heb nu Catalyst 10.12 en ik heb Nog geen probleem
ondervonden, ik draai met Mediaportal.
Ik denk dat ik het toch maar even ga testen. :?

Ik heb de HD5550 gekocht omdat deze op voorraad was bij de winkel.

gr Ronald

Verwijderd

Waarom zou je dat willen doen? Er wordt specifiek bij vermeld dat het een bug is in samenwerking met TMT terwijl je zelf zegt Mediaportal te gebruiken. Nieuwer is meestal beter. Als je geen problemen hebt kom je er beter niet aan. Zeker bij een HTPC waar geen toetsenbord aan hangt en het niet zo evident is om snel een wijziging door te voeren bij een probleem.
Om niet volledig off topic te gaan, zelf draai ik Catalyst 10.12 en maak ik gebruik van XBMC (met PowerDVD als externe speler voor Blu Ray's) en heb nog geen problemen ondervonden.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het lezen van 'diverse fora' was niet echt nodig geweest. In HTPC FAQ staat het ook al ;)

Over de keuze voor een HD5550 ipv HD5450: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2010

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 10:23:
Waarom zou je dat willen doen? Er wordt specifiek bij vermeld dat het een bug is in samenwerking met TMT terwijl je zelf zegt Mediaportal te gebruiken. Nieuwer is meestal beter. Als je geen problemen hebt kom je er beter niet aan. Zeker bij een HTPC waar geen toetsenbord aan hangt en het niet zo evident is om snel een wijziging door te voeren bij een probleem.
Om niet volledig off topic te gaan, zelf draai ik Catalyst 10.12 en maak ik gebruik van XBMC (met PowerDVD als externe speler voor Blu Ray's) en heb nog geen problemen ondervonden.
Nee, ik sloop de boel niet uit elkaar of zo, ik heb alleen even een paar films aan gezet en gekeken wat er
gebeurde al ik deze op pauze zette en ze daarna weer liet lopen.

• Loewe
Edmin schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 10:37:
Het lezen van 'diverse fora' was niet echt nodig geweest. In HTPC FAQ staat het ook al ;)

Over de keuze voor een HD5550 ipv HD5450: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2010
Je hebt gelijk, alleen de fora doorgelezen inclusief tweakers maar de FAQ niet doorgenomen. Had me een hoop tijd bespaart.

Na het lezen van de BBG ga ik inderdaad voor de 5550 ipv de net aangeschafte 5450 (deze mag ik binnen twee weken terug brengen). In de BBG staat een 5550 vermeld met 512MB DDR3 geheugen, deze is echter niet meer te vinden via pricewatch. De versies 1GB DDR2 geheugen nog wel. Welke versie is beter om HD films mee af te spelen, de versie met 512MB DDR3 geheugen of de versie met 1GB DDR2 geheugen?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat maakt niets uit. De 1GB versie zal misschien een Watt of twee meer verstoken, maar dat mag het punt niet zijn. De framebuffer is voor htpc gebruik niet echt van belang.

• Loewe
Allen, enorm bedankt. Het is gelukt, ik heb DTS-HD Master Audio in het display van mijn Pioneer receiver staan :)
Dit is gelukt met de HD5450, deze zal binnenkort worden omgeruild voor een 5550 welke reeds in bestelling is. TrueHD nog niet kunnen testen aangezien ik deze niet heb liggen maar dat zal binnenkort gebeuren en ongetwijfeld ook goed gaan.

Als player gebruik ik TotalMedia Theatre 5 aangezien de trialversie van PowerDVD 10 steeds crashed tijdens startup. Maar TMT5 werkt ook prima dus vooralsnog geen probleem, alleen even wennen aan de andere interface.
Pagina: 1