[Dualboot] Ubuntu installeren naast Windows 7 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:11
Hallo,

Ik wil een dualboot opzetten op mijn laptop die ik vandaag geheel opnieuw heb geïnstalleerd e.d.. Ik heb bij de installatie van Windows 7 een partitie aangemaakt van 75gb voor Ubuntu 10.10. Dat is de partitie nr. 4, Windows staat op 2 en op 3 staan de programma's (Windows) en media (voor beide OS'en). Partitie 1 is de bekende hidden partitie van Windows (100mb).

Als ik Ubuntu boot vanaf de cd en heb probeer te installeren herkent hij de partities niet, en komt het er eigenlijk op neer dat hij de hele schijf wilt formatteren. Hoe krijg ik Ubuntu geïnstalleerd op de 4e partitie? Er staat niets op!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Als je een partitie gemaakt hebt staat er wél wat op: een partitietabel. Je moet lege schijf hebben (dus ongeformatteerd en ongepartitioneerd!) En in Ubuntu heb je de keuze 'installeer naast (ander OS)'. Probeer dat eens?

Je zegt nu zelf dat je een vierde partitie hebt gemaakt. Dit is dan een NTFS partitie? Linux (Ubuntu) wil graag 2 EXT4FS partitites en een swap partitie hebben, dus dan moet er iets wijken he?

[ Voor 30% gewijzigd door sfranken op 30-12-2010 22:59 . Reden: Aanvulling ]

• QErikNL
Dus ik moet de partitie verwijderen en dan ziet de installer van Ubuntu hem wel en formatteert hij die naar EXT4FS als ik hem daar Ubuntu op laat zetten? Het is nu een NTFS partitie.

Als ik nu de keuze 'installeer naast (ander OS)' kies dan wilt hij de volledige schijf formatteren.

• sfranken
Ja je moet de 4e partitie verwijderen, dan ziet Ubuntu de lege ruimte en wil die daarop installeren.
Als dit niet zo is graag even hier posten.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
QErikNL schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:54:
Partitie 1 is de bekende hidden partitie van Windows (100mb).
Welke bekende hidden partitie?
Als ik Ubuntu boot vanaf de cd en heb probeer te installeren herkent hij de partities niet, en komt het er eigenlijk op neer dat hij de hele schijf wilt formatteren. Hoe krijg ik Ubuntu geïnstalleerd op de 4e partitie? Er staat niets op!
Dat er niks op staat interesseert ubuntu niet zoveel, de installer gaat uit van zelf een partitie maken, en zal met een ntfs-filesystem helemaal niks kunnen.
sfranken schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:56:
Als je een partitie gemaakt hebt staat er wél wat op: een partitietabel. Je moet lege schijf hebben (dus ongeformatteerd en ongepartitioneerd!) En in Ubuntu heb je de keuze 'installeer naast (ander OS)'. Probeer dat eens?
Ongepartitioneerd is helemaal niet nodig (en "naast (ander OS)" en "ongepartitioneerd spreken elkaar ook tegen volgens mij?)
Je zegt nu zelf dat je een vierde partitie hebt gemaakt. Dit is dan een NTFS partitie? Linux (Ubuntu) wil graag 2 EXT4FS partitites en een swap partitie hebben, dus dan moet er iets wijken he?
2 partities?

• sfranken
/ en /home (minimaal)

Over de 'hidden' partitie van Windows: dat is de bootmgr

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er is maar 1 partitie vereist, /, /home is gelukkig optioneel (ten minste, de laatste paar jaar dat ik Ubuntu installeer). Minimaal 1 partitie dus, niet 2.
Zelfs swap is optioneel als ik me niet vergis (nadat je bevestigt dat je dat echt niet hoeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Het is dan eindelijk gelukt. Bedankt allemaal. Ik heb nu een EXT4 partitie van 75gb met Ubuntu en een SWAP van 10gb. Ik heb alleen net in Windows de SWAP een ander drive letter gegeven... Is dat erg? Ik heb nog helemaal geen Ubuntu ervaring ;). Ben een hardcore Windows gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 14:49
Als je swap in windows een driveletter kan geven is die partitie waarschijnlijk geen swap, windows doet alleen NTFS en FAT. Anders doe je in ubuntu even gparted installeren (met het softwarecentrum, of sudo apt-get install gparted) en bekijk je daarmee je schijf nog eens, de swap-partitie kun je daarmee ook formatteren als SWAP (dus geen EXT[2,3,4], NTFS, FAT). Meestal wordt trouwens aangeraden om je swap net zo groot als je RAM te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door TheMazzter op 31-12-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:09

Yucko

One clown to rule them all !

10GB swap :? Een beetje een overkill, niet ?

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1