Aankoopadvies netwerk toestellen

Pagina: 1
Acties:

• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Hoy,

Allereerst beste wensen aan iedereen!

Ik zou even wat aankoopadvies nodig hebben ivm een thuisnetwerk.
Momenteel zijn we bezig met verbouwen (onlangs oud huis gekocht), en iedere ruimte moet opnieuw voorzien worden van electriciteit. Aldus de ideale moment om ook overal een cat6 mee te leggen :-)

In totaal zal ik vermoedelijk een 18-tal aansluitpunten hebben. Gebruikte kabels zijn CAT6 STP.
Als ISP heb ik Telenet thuisabbo, maar binnenkort schakel ik over naar business L (fixed ip, 50/2,5).

En dan nu de vragen :-)

In de veronderstelling dat er geen (betaalbare) routers bestaan met 24 poorten zou ik als switch de Netgear Prosafe JGS524 gebruiken. Is deze aanvaardbaar?

Als router heb ik geen idee. Maar dit heb ik zeker nodig: draadloos en betrouwbaar :-)
Indien er met een VPN router bedoeld wordt dat er een ingebouwde VPN server in de router is, dan kan dat handig zijn voor de toekomst.
Geen idee of dit bestaat, maar bestaat er een router waar je via internet kan op inloggen en met WOL een PC in het intern netwerk opstarten of anderzijds met een interne webserver waar er wat storage aanwezig is (mss extern op usb/flashcard) en met een linux waar php en mysql kan op draaien (dit zou helemaal ideaal zijn).

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als ik vooral de onderste alina lees : Oud PC'tje met een leuke linux distro uitrusten en die als router neerknallen?
Kijk bijvoorbeeld eens naar pfSense :)
Edit : http://www.pfsense.org/

[ Voor 9% gewijzigd door DennusB op 30-12-2010 21:55 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Het oude Clarkconnect, tegenwoordig ClearOS is een flexibele en geschikte oplossing.

Abort, Retry, Quake ???

• CoolCow
Is dit dan even performant als een "pure" hardware router?

Ik had er ook al aan gedacht om een pc te gebruiken, meerbepaald deze:
http://www.fit-pc.com/web/fit-pc2/fit-pc2i-specifications/

In full load verstookt die 8 Watt, wat extreem weinig is imo.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:19

allure

Titaan fase 2/3

Heb je geen ruimte waar een 24ports cisco switch kunt weghangen? robuuste router erbij en klaar ben je.

Draytek heeft routers welke volledig aan je eisen voldoen.

[ Voor 23% gewijzigd door allure op 30-12-2010 22:15 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
allure schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:14:
Heb je geen ruimte waar een 24ports cisco switch kunt weghangen? robuuste router erbij en klaar ben je.

Draytek heeft routers welke volledig aan je eisen voldoen.
Vaak wel een stuk duurder als een pctje met linux he ? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Jawel maar daarintegen kan het wel een hoop geklooi besparen.

Als je goed zoekt kun je die switch voor een goede prijs 2de hands vinden.

Op de site van Draytek kun je een beetje rondkijken in de interface:
In dit geval een 2130
http://www.draytek.com/.upload/Demo/Vigor2130_1.4.0/

[ Voor 73% gewijzigd door allure op 30-12-2010 22:54 ]

• CoolCow
Een pc spreekt me dan nog meest aan omdat die zo flexibel is zoals je het zelf kan bedenken, maar daar zie ik vooral op tegen het stroomverbruik van een normale desktop. Vandaar dat ik die slim pc gezocht heb. Die verbruikt slechts hetgeen een routertje verbruikt.

Nuja, is het eigenlijk wel verstanding een all-in-one oplossing te zoeken?
De internet verbinding moet snel zijn en een zo laag mogelijke ping. Is een PC hiervoor geschikt? Of zal die altijd trager zijn dan een reguliere router?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
zo'n PC als router werkt vaak vele malen beter, stabieler en sneller dan elk consumentenroutertje dan ook. Zeker met en 50 mbit lijntje is zo'n kastje een zeer interessante oplossing. Er zijn ook zat linuxdistributies die prima samenwerken met zo'n kastje. Als je een echt uitgeklede versie van linux wilt kun je bijvoorbeeld kijken naar puppy linux en dan met iptables je routertje bouwen, maar dat vergt wel wat linux kennis

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CoolCow schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:07:
Is dit dan even performant als een "pure" hardware router?
Meer zo, aangezien die "pure" hardware router waar jij het over hebt ook gewoon een software ding is op een embedded pc'tje met een stuk minder processorkracht dan jouw oude pc'tje.

Overigens, die switch die je had uitgezocht is prima. Leuk dat er weer mensen cisco's voorstellen maar dat is voor thuis echt compleet onzin tenzij je netwerkhobbyist bent.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 30-12-2010 23:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CoolCow
Ok, die switch wordt het dus. Nu enkel nog beslissen voor een router/PC.

Dus even samengevat is een PC eigenlijk nog sneller dan een dedicated router en is hij ongelofelijk flexibel.
Als OS ziet die ClearOS er wel lekker uit.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Maar waarom een 24 poort switch??? Ik heb (ben bezig met aanleg nu) nu wel een 24 poorts patchpanel. Maar ik ben echt geen 24 aparten staan. Ik gebruik dus wel mijn patchpanel, maar heb maximaal 9 apparaten op dit moment aan het netwerk hangen. Dus beetje onzinnig om wel op alle 24 signaal te zetten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Met Allure ^^
Ik zou de Draytek 2820 adviseren. Een zeer stabiele modem/router met degelijke firewall en VPN support. Een alternatief kan je eigenlijk alleen nog bij Cisco vinden, met bijbehorende Cisco prijzen.

De Netgear Prosafe JGS524 is op zich een degelijke 24 poorts switch met Gb. Hij is echter niet managed dus je kan niet een 2e subnet configureren (dat wil nog wel eens handig zijn als je draadloos en bedraad netwerk van elkaar wil scheiden)

Misschien eens rondkijken op webhostingtalk.nl forum voor een goede 2e hands switch? Daar komen nog wel eens leuke HP/Cisco/Foundry...etc switches voorbij.

succes met de aanleg van je netwerk.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Cyberpope schreef op zondag 02 januari 2011 @ 20:57:
Maar waarom een 24 poort switch??? Ik heb (ben bezig met aanleg nu) nu wel een 24 poorts patchpanel. Maar ik ben echt geen 24 aparten staan. Ik gebruik dus wel mijn patchpanel, maar heb maximaal 9 apparaten op dit moment aan het netwerk hangen. Dus beetje onzinnig om wel op alle 24 signaal te zetten.
Een patchpanel kan ook prima, maar bij een bepaald aantal clients zul je toch iets te patchen moeten hebben. Toch?

Dus hij zal moeten afwegen hoeveel clients hij maximaal tegelijk wil aansluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door allure op 02-01-2011 21:10 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

allure schreef op zondag 02 januari 2011 @ 21:06:
[...]

Een patchpanel kan ook prima, maar bij een bepaald aantal clients zul je toch iets te patchen moeten hebben. Toch?
Natuurlijk... Maar ik ken niet veel huishoudens die reeds 24 netwerkapparaten in huis hebben. Vandaar dat ik de vraag stel. Heeft hij ze wel, vooral een 24 poort switch kopen. Maar als je merkt dat je die niet hebt (zoals ikzelf) dat kun je er eens over nadenken wat je echt nodig hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CoolCow
@Cyberpope
Met de verbouwingen voorzien we ook kantoorruimte waar 4 personen hun eigen bureau en pc hebben, 2 utp's per bureau (1 voor vaste pc, 2e voor diverse doeleinden). In het kantoor zal er ook een netwerkprinter geplaatst worden. In bepaalde ruimtes een utp aansluiting waar een notebook ingeplugd kan worden (4 in totaal). Onze deurbel is een IP cam zodat deze ook via iedere PC raadpleegbaar is. Nog een xbox en 2 privé pc's. Mogelijks worden er nog enkele IP cams bij geplaatst voor security. En dan nog de media center in de living niet vergeten.
Zoals ik het nu zie zullen er al zo'n 28 UTP's gelegd worden (ze worden altijd per 2 gelegd), maar die moeten niet allemaal naar de switch. Bepaalde kunnen ingezet worden als telefoonlijn en andere doeleinden. Maar er zijn er 18 waarvan ik zeker ben dat ze in de switch moeten.
Dit is het zo'n beetje denk ik :-)

Op zich hoef ik geen managed switch, alles mag 1 netwerk zijn, ook wifi clients mogen rechtstreeks in hetzelfde netwerk.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kantoor <-> Prive niet mixen, maak in godsnaam verschillende (v)lan's die je gescheiden kan houden
Je zou niet de eerste zijn die een oepsje gemaakt heeft

Iperf

• CoolCow
Mijn pc in het kantoor moet dan wel in het privé netwerk kunnen, want daar zitten de ip cams op.
Moet mijn pc dan 2 nic's hebben, of kan ik die dan over 1 kabel op beide subnets toegang geven?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mischien dat fish eens wat van die oepsjes kan toelichten, voordat de setup nodeloos gecompliceerd wordt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:03:
Mischien dat fish eens wat van die oepsjes kan toelichten, voordat de setup nodeloos gecompliceerd wordt?
Nou ja je download bijv prive iets vervelends waarvan je niet wil dat de de zakelijke pc's/data beinvloed.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iets uit de privesfeer de zakelijke compleet verneukt.

Maar ja als je het niet wil is het gewoon een ingecalculeerd risico, ik ken je downloadgedrag niet. De mijne wel en ik moet zeggen dat ik over het algemeen wel weet wat ik doe (zegt iedereen maar toch). Maar ik ben toch blij met m'n virusscannert ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 03-01-2011 23:22 ]

Iperf

Pagina: 1