• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Als amateur heb ik tegenwoordig een softbox en parapluutje op zolder staan. Leuk om mee te spelen. Ik wil nu een achtergrondje, want iedere keer het behang wegshoppen is ook niet echt elegant.

Nu kan ik kiezen tussen papier op rol, of een doek. Mijn angst bij doek is dat je toch de kreukels ziet.

Wat doen jullie, wat zou je kiezen en waarom. Iemand ervaring mee?

Homo sapiens non urinat in ventum

Anoniem: 178962

Ik gebruik zelf een wit douchegordijn. Dat is af te spoelen mocht het vies worden en kreukt vrijwel niet.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 16:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

papier. Heb mijn beide studio's voorzien van papier in verschillende tinten, omdat papier gewoon strak ligt en veel prettiger werkt. Doek blijft kreukelen is mijn korte ervaring.
Als papier echt smerig wordt, snij je er een stuk vanaf of koop je een nieuwe.

Zo duur is papier nu ook weer niet met 70 euro de rol ongeveer, waar je met redelijk gebruik best een jaar mee kan doen (zeker als je wat wisselt met rollen en kleuren).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Doek is natuurlijk wat eleganter. Is 2 richting op te buigen terwijl papier maar 1 kant op gaat.

Daarnaast is papier wat sneller vies, maar natuurlijk wel goedkoper zodat je iedere keer vers kunt beginnen met een hagelwit stuk papier. Iedere keer dat doek wassen gaat wat lastig. Of je moet echt een mega wasmachine hebben.
Als je eenmaal een staander hebt voor de papierrol, is een nieuwe kleur papier erbij kopen natuurlijk geen grote uitgave meer.
Toch vind ik doek net wat eleganter aandoen. Ligt er natuurlijk ook aan wat voor kleur en afwerking je wilt. Satijn achtergrond gaat lastig met papier lijkt me.

[edit] wat nomad hierboven zegt, het ligt er natuurlijk aan hoe je de achtergrond wilt. Wil je een strakke achtergrond die wegloopt (zoals bij productfoto's, of een achtergrond die sterk aanwezig is (gekreukeld doek) zoals je vaak ziet bij familieportretten.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertJRB op 30-12-2010 21:10 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

papier. de grote collecties verschillende kleuren bestaan niet voor niks, maw de hele wereld gebruikt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
RobertJRB schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:08:
[edit] wat nomad hierboven zegt, het ligt er natuurlijk aan hoe je de achtergrond wilt. Wil je een strakke achtergrond die wegloopt (zoals bij productfoto's, of een achtergrond die sterk aanwezig is (gekreukeld doek) zoals je vaak ziet bij familieportretten.
Dat lijkt me de meest relevante opmerking. Ik vind een enigszins aanwezige achtergrond helemaal niet storend.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Ik ben begonnen met grijs doek (als amateur was dat het goedkoopste en veelzijdigste) maar vergeet het maar om dat vouw en kreukelvrij op te hangen. Ik probeerde dan meestal om het doek flink out-of-focus te krijgen zodat het niet storend was.

Ik heb nu een rol wit en een rol zwart papier, en dat werkt veel makkelijker. Vooral wit papier is heel makkelijk om mee te werken. Het doek heb sindsdien niet meer gebruikt.
Het zwarte papier is echter een stuk minder zwart dan je zou verwachten. Ik heb dat spul dan in mijn woonkamer staan en het viel me op dat het doek voor mijn speakers veel zwarter is dan het zwarte papier.
Met een echt gitzwarte achtergrond valt een kreukeltje natuurlijk ook minder op, dus daarvoor zou ik dan toch nog wel doek overwegen.

En een mooi gedrapeerde doek als achtergrond kan natuurlijk ook heel fraai zijn.

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen en dan is het met een beperkt budget moeilijk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
mjtdevries schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:38:
Ik ben begonnen met grijs doek (als amateur was dat het goedkoopste en veelzijdigste) maar vergeet het maar om dat vouw en kreukelvrij op te hangen. Ik probeerde dan meestal om het doek flink out-of-focus te krijgen zodat het niet storend was.

Ik heb nu een rol wit en een rol zwart papier, en dat werkt veel makkelijker. Vooral wit papier is heel makkelijk om mee te werken. Het doek heb sindsdien niet meer gebruikt.
Het zwarte papier is echter een stuk minder zwart dan je zou verwachten. Ik heb dat spul dan in mijn woonkamer staan en het viel me op dat het doek voor mijn speakers veel zwarter is dan het zwarte papier.
Met een echt gitzwarte achtergrond valt een kreukeltje natuurlijk ook minder op, dus daarvoor zou ik dan toch nog wel doek overwegen.

En een mooi gedrapeerde doek als achtergrond kan natuurlijk ook heel fraai zijn.

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen en dan is het met een beperkt budget moeilijk kiezen.
Een gitzwarte achtergrond krijg je uitsluitend met fluweel voor zover ik weet. Ik heb het wel eens gebruikt voor product fotografie en het is echt verbazend hoe dat het licht absorbeert. Het kost alleen wel 20 a 25 eruo per m2. Ik denk wel dat stof sowieso beter werkt dan papier in het geval van zwart.

Om terug te komen op de TS. Ik zou persoonlijk voor papier gaan als ik de ruimte had. Zo een rol papier werkt gewoon erg makkelijk en ook kleuren wisselen is heel goed te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Als je de achtergrond maar voldoende onderbelicht (afstand onderwerp tot achtergrond groter maken) dan kun je zelfs wit papier diep zwart krijgen. Maar met zwart fluweel is het wel een stuk makkelijker. Maar inderdaad aardig kostbaar.

Ik zag ook ergens een "rol" fluweel. Dat was fluweel op papier zodat je het makkelijker zonder kreukels en vouwen kon ophangen. Ook niet goedkoop helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
mjtdevries schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:44:
Als je de achtergrond maar voldoende onderbelicht (afstand onderwerp tot achtergrond groter maken) dan kun je zelfs wit papier diep zwart krijgen. Maar met zwart fluweel is het wel een stuk makkelijker. Maar inderdaad aardig kostbaar.

Ik zag ook ergens een "rol" fluweel. Dat was fluweel op papier zodat je het makkelijker zonder kreukels en vouwen kon ophangen. Ook niet goedkoop helaas.
Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk, maar dan moet je inderdaad of genoeg ruimte hebben, of compenseren in de belichting van je onderwerp.

Fluweel op papier klinkt inderdaad handig, alhoewel ik nooit echt last heb gehad van kreukels. wel van stofjes..vreselijk! Heb dan ook zo een hema hondenharen roller ernaast liggen, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 16:28

Shaggy

Misantroop pur sang

Er bestaan ook andere mogelijkheden.

Er zijn genoeg mensen die bijv. vloerzeil gebruiken als achteronder. Goedkoop, goed en nat schoon te maken met zwarte voeten erop. Drukt niet door of verkreukt niet zoals papier.

Een andere optie kan zijn met opvouwbare achtergronden zoals hier: http://www.cameratools.nl...bare%20Achtergronden.html
Makkelijk in gebruik, groot, en prima mee te nemen op locatie. In mijn eigen studio gebruik ik zowel papier als, stof. Wil ook die opvouwbare dingen gaan halen voor op locatie, en voor portretjes.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
hmm, die botero dingen op cameratools zijn niet duur. Heeft iemand er ervaring mee?
Meestal zijn die opvouwbare dingen zeer kostbaar.

Dat falcon eyes "background board" valt ook reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Veel mensen grijpen naar doek (of in het ergste geval: een laken) maar papier werkt in mijn optiek beter. Kost weinig en kan je afknippen als het vies wordt. Maar als je een beetje oppast wordt het niet vies. :)

Hier staat trouwens een artikel over diverse mogelijkheden qua fotostudio achtergronden.

Dat is althans wat er in de commerciele handel zoals te krijgen is, maar de gemiddelde fotograaf is ook niet vies van zelfbouw (behalve als het aankomt op papier dan, je kan moeilijk 100 A4-tjes aan elkaar gaan plakken. :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Pagina: 1