• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben van plan de koeling van m'n kast aan te gaan pakken. Momenteel vind ik het (wanneer ik weinig doe) te luidruchtig en volgende week komt een X6 1055t 95w binnen, dus tijd voor wat meer airflow (nu x3 720).
Dus stiller en betere airflow.

Ik heb nu het volgende:
Lian Li B25F met standaard uitrusting aan fans.
Megahalems met een Scythe Gentle Typhoon 1850rpm

Verder word de airflow beïnvloed door 5 hdd's en een 5850

Wat ik van plan was:
2x 120mmScythe GT 1850rpm voor megahalems
3x 120mm Scythe Slip stream 1200 rpm (voor en achter)
2x 140mm Fractal Design Silent (boven
Lamptron FCT/touch fancontroller

Graag jullie input!

Verwijderd

Als je de koeling te luid vindt zou ik eerst na gaan waar dat geluid dan vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat de koeling van de GPU in idle toch nog behoorlijk geluid produceert.

Verder vind ik het een goed idee, ik heb zelf ook andere fans in mijn kast gezet (Antec P183).

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Sharkoon heeft ook silent eagles freakster, die zijn zeker met fancontroller erop erg stil
en voor touchcontroller moet je ook eens naar de NZXT sentry2 kijken
http://tweakers.net/pricewatch/242974/nzxt-sentry-2.html

[ Voor 46% gewijzigd door Jerdek op 03-01-2011 15:47 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Freakster86
  • Niet online
Ja, altijd spijt gehad dat ik niet meteen een vapor-x uitvoering heb gekocht ;) De standaard radeon koeler zal best wel het grootste aandeel hebben in de geluid-'overlast'. Upgraden gaat nu echter niet. Om nu nog mijn 5850 te ruilen voor een 5870 vapor-x kost teveel en geeft te weinig prestatie winst... wat eigenlijk ook opgaat voor de 6xxx serie in mijn optiek. Correct me if I'm wrong!

Los van de gpu wil ik de rest vast aanpakken. Met speedfan 3 fans op een lager niveau zetten helpt al enorm. (in totaal 4, rest is niet 'goed' aangesloten)

Ik heb heel wat fancontrollers bekeken de afgelopen dagen en de Lamptron touch komt, ondanks de hoge prijs :@, toch op de eerste plek. Looks zijn belangrijk! Maar ook het feit dat je alles kunt automatiseren lijkt me geweldig. 1x instellen en klaar is kees. De FC5v2 heb ik ook nog overwogen, maar telkens die draaiknopjes moeten gebruiken als ik ga gamen of benchen o.i.d.... nee dank u.
De sentry 2 vind ik niet passen bij m'n kast. Net als aerocool vind ik het een beetje goedkoop eruit zien; kinderspeelgoed als het ware ;)

Qua fans heb ik dus de ballen verstand van wat nou het beste is om te doen. De 'beste' fan bestaat niet, althans niet 1 die op alle gebieden goed scoort (geluid,cfm,druk). Wat ik graag zou willen is het volgende:
- in idle stand gewoon praktisch onhoorbaar, maar toch nog een normale airflow.
- in load niet al te hoorbaar, maar wel het hele systeem goed kunnen koelen.
Heb begrepen dat niet elke fan hier aan kan voldoen, ondanks een controller, vraag is; welke wel?

Daarnaast is voor de megahalems luchtdruk weer belangrijker.... 0.o opzich logisch, maar het maakt het er niet eenvoudiger op.

Die silent eagles leggen het toch af tegen de slip streams?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
900 toeren hoor je niet, maar koeling is laag.
1300 hoor je een beetje, maar als je 5(bijvoorbeeld) hebt dan hoor je ze wel.
Met een temp gestuurde kontroller zou ik 1200 toeren fans kopen, dan heb je weinig lawaai met koude pc, en als je spellen speelt gaan de fans harder, maar meestal niet naar maximaal.

1300 toeren fans kun je naar ongeveer 900 toeren naar beneden regelen, dan begint de toerental sensor te weigeren, dat de fan te langzaam loopt.

Je kan nog de kast bekleden met anti geluid spul, maar ook in de kast hangen zodat het geluid via deze stof naar buiten gaat. Ik heb een kast die aan de voorkant redelijk geluid maakt, dus heb ik een stuk stof in de kast gehangen om geluid te weren(zonder helemaal dicht te maken).
Sommige kasten hebben veel gaas waar geluid door komt, dit kun je op verschillende plaatsen ook dicht maken met stof.

Of je lager dan 1200 toeren kunt gaan weeet ik niet, misschien als je veel fans hebt, maar houd rekening met de hete zomer, dan zul je zien dat langzame fans het niet halen(met de pc op volle belsting).

• Freakster86
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg. Anti geluid spul ga ik niet plaatsen. Als ik nu de fans, die ik kan besturen (software matig), heel laag zet hoor ik al vrij weinig meer.

Dus de fans voor de kast die ik had gekozen kloppen wel. 1200rpm voor de slips en de fractal komt maar tot 800rpm?

Zijn de GT's voor de megahalems oké of moet ik daar andere (betere) voor nemen?

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Freakster86 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:30:
Bedankt voor de uitleg. Anti geluid spul ga ik niet plaatsen. Als ik nu de fans, die ik kan besturen (software matig), heel laag zet hoor ik al vrij weinig meer.

Dus de fans voor de kast die ik had gekozen kloppen wel. 1200rpm voor de slips en de fractal komt maar tot 800rpm?

Zijn de GT's voor de megahalems oké of moet ik daar andere (betere) voor nemen?
Mijn Fractal draait nu op 600, dan is ie goed stil. Als die op max staat hoor je hem nog behoorlijk blazen

Specs

• Singular1ty
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Misschien off-topic Freakster, maar hoe ben je aan de 95W 1055T gekomen? Ik probeer al weken er eentje via e-bay te krijgen, maar no luck so far...
Pagina: 1