Non-RAID ==> RAID0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:16
Hallo!

Ik ben volledig nieuw in de wondere wereld van RAID. Enkel mijn NAS heeft 2x1TB in RAID1 staan, daar mijn backups hierop opgeslagen worden. Ik zou nu in mijn PC mijn HDD vervangen door een setje van 2x 1TB F3 samsung-schijven in RAID0. Dit omdat ik meer en meer merk dat mijn HDD's de vertragende factor is. Over falen en dergelijke maak ik me geen daar ik dagelijks een backup maak van mijn PC. En alle belangrijke data vliegt ook rechtstreeks naar men NAS. De Snelheidswinst wil ik voornamelijk voor Video-bewerkingen, video-opnames, en gaming.

Als controller zou ik de onboard-raid-controller gebruiken van mijn ASUS P5N-E SLI, dit zou dus een Nvidia NVRAID moeten zijn.

Nu vroeg ik me af:
-kan ik een backup nemen van mijn HDD, en die restoren op mijn RAID? Zodat ik geen nieuwe installatie moet uitvoeren? Of gaat mijn windows hierop flippen?

Thx in advance

No Gillette, No Minette

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je vooraf zorgt dat de drivers van de raid controller geinstalleerd zijn zou het geen probleem moeten zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

redfoxert schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:26:
Als je vooraf zorgt dat de drivers van de raid controller geinstalleerd zijn zou het geen probleem moeten zijn.
en zolang je nieuwe harde schijven plaatst, en met de oude nog niets doet, blijft de data, inclusief windows installatie, gewoon staan. Mocht er iets mis gaan, is het formatteren van je nieuwe schijven en een nieuwe poging voldoende.

-_-

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die controller vooraf in RAID modus gezet wordt en je de driver geïnstalleerd hebt voor je de back-up maakt zou dat gewoon moeten werken.

Verwijderd

Klopt, zorg dat van te voren de drivers van je onboard raidcontroller in windows geinstalleerd zijn, dan zou het geen enkel probleem mogen zijn.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je nas met 2 schijven in raid 1 is maar 1 backup, geen 2.
Dus het is geen goede backup, bij stroom storing ben je alles kwijt.
goede backup is minimaal 2x.

Beter is een kopie op je pc laten en niet in raid 0 gaan werken.
Dan heb je 2x je belangrijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:16
Iedereen, bedankt voor de replys. Ik heb eigenlijk besloten de meest cleane oplossing te voorzien: een fresh install van Windows 7 rechtstreeks op de RAID0. Werkte fantastisch, en erg snel. Ondertussen ook vlug eens een game opgestart, en de laadtijden zijn VEEL korter te noemen, ook start Windows zelf een stuk sneller.

@jan99999: Ik werk met een acronis true image home 2011, waarbij een nonstop backup genomen wordt van mijn belangrijke docs. Dus vliegt alles wat in mijn mappen bijkomt rechtstreeks naar de NAS, maar ook blijven ze op PC staan. En dagelijks zet ik de belangrijkste docs ook nog eens op de NAS, in niet-backup-format, maar gewoon de bestanden. Dus zit ik zeker met 2 plaatsen. En de echt echt echt belangrijke docs zet ik nog eens online en op een extra netwerkschijf.

Wat mij betreft mag er een lockje op.
Nogmaals THX!!!

No Gillette, No Minette

Pagina: 1