Hoi Tweakers
,
Ik heb een probleem mijn videokaart, het betreft een Sapphire HD 5850.
Systeem:
Probleem:
Tijdens het gamen krijg ik een zwart (soms ook grijs en geel/oranje) beeld waarna het beeld helemaal wegvalt. Wanneer het beeld terug komt geeft Windows de foutmelding "Display driver has stopped working and has been succsessfully recovered.". Soms is Windows niet in staat de driver te herstellen en loopt de PC gewoon helemaal vast.
Dit gebeurt vrijwel bij elke game maar bij sommige vaker dan de andere. Bij Call of Duty 4 krijg ik binnen één minuut een "crash", League of Legends, Call of Duty 7 Black Ops en World of Warcraft zijn daarintegen wel redelijk stabiel en kan ik soms een uur zonder crashes doorgamen.
Bij World of Warcraft viel me op dat als ik op high speel dat ik gewoon kan spelen maar wanneer ik de graphics op ultra zet hij meteen crasht.
Al geprobeerd:
Op internet staat dat de kaart (of drivers) moeite hebben met het genereren van een 2D en dan een 3D model. Dit komt doordat de videokaart bij 2D modelen een lagere clock gebruikt dan bij de 3D modellen. Het wisselen van deze snelheden zou de crash veroorzaken.
Ik weet niet of dit waar is of niet maar het viel te proberen.
Temperatuur van de kaart is NOOIT hoger geweest en gaat niet hoger dan maximaal 50C (deze temperatuur berijkt die niet tijdens het gamen).
Slot:
Tot nu toe heeft niets gewerkt en krijg ik nog steeds deze crashes, het lijkt wel of het verhogen van de clocksnelheden heeft geleid tot meer stabiliteit.
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn systeem stabiel kan krijgen?
Alvast bedankt,
JaHetIsChris

Ik heb een probleem mijn videokaart, het betreft een Sapphire HD 5850.
Systeem:
Corsair HX850W |
GeIL Black Dragon GB38GB1600C9QC |
AMD Phenom II X6 1055T |
Asus Crosshair IV Formula |
Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E |
Probleem:
Tijdens het gamen krijg ik een zwart (soms ook grijs en geel/oranje) beeld waarna het beeld helemaal wegvalt. Wanneer het beeld terug komt geeft Windows de foutmelding "Display driver has stopped working and has been succsessfully recovered.". Soms is Windows niet in staat de driver te herstellen en loopt de PC gewoon helemaal vast.
Dit gebeurt vrijwel bij elke game maar bij sommige vaker dan de andere. Bij Call of Duty 4 krijg ik binnen één minuut een "crash", League of Legends, Call of Duty 7 Black Ops en World of Warcraft zijn daarintegen wel redelijk stabiel en kan ik soms een uur zonder crashes doorgamen.
Bij World of Warcraft viel me op dat als ik op high speel dat ik gewoon kan spelen maar wanneer ik de graphics op ultra zet hij meteen crasht.
Al geprobeerd:
- RAM is meerdere malen met de juiste memtest getest => geen foutmeldingen
- Windows Pliek 7 Ultimate x64 opnieuw geinstalleerd => zelfde problemen
- Officiele Windows 7 Ultimate x64 geinstallaard => zelfde problemen
- Chipset drivers van de Asus website opnieuw installeren
- AMD Catalyst 10.10
- AMD Catalyst 10.11
- AMD Catalyst 10.12 Preview for Windows 7 – Featuring the new Catalyst Control Center (met Display Drivers)
- Drivers installeren zonder de HDaudio-driver (Bij mensen met dezelfde problemen heeft dit gewerkt, bij mij helaas niet.
- [GPU][Memory]
- Stock snelheden [725][1050] => crash binnen 2 minuten
- Minimale snelheden [550][900] => crash binnen 2 minuten
- Maximale snelheden [775][1125] => lijkt stabieler te zijn maar crasht nog steeds
Op internet staat dat de kaart (of drivers) moeite hebben met het genereren van een 2D en dan een 3D model. Dit komt doordat de videokaart bij 2D modelen een lagere clock gebruikt dan bij de 3D modellen. Het wisselen van deze snelheden zou de crash veroorzaken.
Ik weet niet of dit waar is of niet maar het viel te proberen.
- idle-speed/want_0 verhogen naar de half-speed/want_1
- idle-speed/want_0 en de half-speed/want_1 verhogen naar de full-speed/want_2
XML:
1
2
3
| <Property name="Want_0" value="15700" /> <Property name="Want_1" value="55000" /> <Property name="Want_2" value="72500" /> |
- Voltage klein beetje verhoogd
CPU | |
---|---|
Idle | 16C |
Stressed | 40C |
GPU | |
Idle | 30C |
Stressed | 48C |
Temperatuur van de kaart is NOOIT hoger geweest en gaat niet hoger dan maximaal 50C (deze temperatuur berijkt die niet tijdens het gamen).
Slot:
Tot nu toe heeft niets gewerkt en krijg ik nog steeds deze crashes, het lijkt wel of het verhogen van de clocksnelheden heeft geleid tot meer stabiliteit.
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn systeem stabiel kan krijgen?
Alvast bedankt,
JaHetIsChris