Gigabit over zelfgeknipte kabels en UTP einddoos

Pagina: 1
Acties:

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 22:15
Gents,

Ik probeer mijn desktop PC te voorzien van een gigabit aansluiting. Ik heb hiervoor een UTP einddoos ingebouwd waar mijn PC staat en als volgt aangesloten.
achterkant UTP einddoos.
De aders zijn netjes "gepunched" met zo'n punch/doggertool en de kabel zelf is CAT5E dus moet voldoende zijn voor gigabit.

Ik verbind de PC met de UTP einddoos dmv. een 0,5m CAT6 kabel. Gewoon gekocht in de winkel en voor de zekerheid even doorgemeten met een UTP kabel tester, 100% in orde.

Aan de andere kant van de UTP einddoos zit een Netgear 16-poorts gigabit switch en de 2 UTP kabels die weglopen bij de UTP einddoos gaan daar dus in. Ook hier gewoon een RJ45 op geduwd en de UTP kabeltester zegt ook hier dat alle 8 de aders contact maken.

De PC is voorzien van 2 on-board gigabit NIC's en dus moet alles vanaf de desktop tot de switch gigabit aan kunnen. Toch auto-negotiate m'n PC maar op 100Mbps. Omdat de kabeltester wel "prik" geeft over alle 8 aders denk ik dat de aders in de UTP einddoos gewoon in orde zijn maar dat ik dus een fout maak in de volgorde van de aders in de RJ45 die ik in de switch duw.

3 Andere UTP kabels die ik geknipt heb gaan direct van de switch naar de PS3, TV en Squeezebox (dus zonder UTP einddoos) en deze zijn geknipt volgens [url=http://www.cablesplususa.com/images/rj45-cable-568a.gif]dit schema[url] en die werken gewoon op gigabit. Alleen de kabels die ik dus via een UTP einddoos wil verbinden werken dus niet.

Momenteel heb ik beide "achteruiteindes" van de UTP einddoos in de switch zitten en beide geven 100Mbps aan. Beide RJ45's zijn wel verschillende geknipt. De ene is namelijk;
"groen/wit - groen - oranje/wit - oranje - bruin/wit - bruin - blauw/wit - blauw"
en de tweede is;
"oranje/wit - oranje - groen/wit - groen - bruin/wit - bruin - blauw/wit - blauw"

Ik dacht namelijk dat de UTP kabel van een UTP einddoos naar een switch alle aders 1-op-1 door moest geven en dat de kabel die van de PC naar de UTP einddoos zou zorgen voor de nodige "twists" in de aderparen. Maar als dit zou kloppen zou ik wel 1Gbps krijgen en dat krijg ik dus niet 8)7

Bottomline is, hoe moet ik de kabel van een UTP einddoos naar de switch behandelen? Straight? Cross? 1-op-1? Moet ik de cijfers aanhouden op de achterkant van de UTP einddoos of de A aan de ene kant en B aan de andere kant? Of weer anders?

I want to live forever, so far.. so good.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Begin eerst eens met de juiste bekabeling (cat 5E of 6) en de juiste volgorde.
De juiste volgorde is volgens de 568B standaard (niet 568A), zoals je ook kan vinden in de NT faq.
Wat straight/cross betreft. Huidige apparatuur kan overal straight bekabeling gebruiken.
Cross gebruik je officieel voor: pc naar pc & switch naar switch.
Maar een beetje recente switch en netwerkkaart kruist zelf indien dit nodig is, dus overal straight gebruiken.

Op zo'n utp doos staat overigens gewoon aangegeven hoe je de boel moet aansluiten als je 568B gebruikt, dan kan het zijn dat je alle kleuren per 2 netjes naast elkaar erin puncht. Lijkt gek, maar klopt dan wel.

Er zijn nu te veel zaken die mee kunnen spelen, dus begin met de standaarden.
Warbringer schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:58:
Beide RJ45's zijn wel verschillende geknipt. De ene is namelijk;
"groen/wit - groen - oranje/wit - oranje - bruin/wit - bruin - blauw/wit - blauw"
en de tweede is;
"oranje/wit - oranje - groen/wit - groen - bruin/wit - bruin - blauw/wit - blauw"
Ohja, hier klopt natuurlijk geen hout van. Het is geen 568A, maar ook geen 568B.
Niet zelf kabels bedenken, de volgorde is echt belangrijk en heeft invloed op het signaal.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 30-12-2010 18:14 ]

• ray538
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:32
Je moet de UTP doos aansluiten in de zelfde volgorde als je dat met je RJ45 connectoren hebt gedaan. Het plaatje wat jij geeft heeft de aders aangesloten volgen T568A dus moet je de beide kabels in de UTP doos aansluiten volgens T568A (A dus). Je kunt hier evt. nog zijn welke volgorde (van de RJ45 connector, voor de UTP doos moet je gewoon het schema op de doos zelf gebruiken) bij welke aansluitschema hoort: Wikipedia: TIA/EIA-568

Dat je de RJ45 connectoren allebei op een andere manier hebt aangesloten (andere volgorde) snap ik niet helemaal, volgens mij moet je dat gewoon consequent op dezelfde manier doen.

Edit:
De juiste volgorde is volgens de 568B standaard (niet 568A)
Ah, 568B is dus de goede standaard, maar blijkbaar werkt A dus ook gewoon? Aangezien zijn andere apparaten volgens A zijn aangesloten en gewoon werken.

[ Voor 15% gewijzigd door ray538 op 30-12-2010 18:18 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Je kan inderdaad ook alles via de A standaard doen. Doe het dan wel consequent.
ray538 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:11:
Ah, 568B is dus de goede standaard, maar blijkbaar werkt A dus ook gewoon? Aangezien zijn andere apparaten volgens A zijn aangesloten en gewoon werken.
Nouja goede. Ze zijn beiden goed. A is meer een VS ding geloof ik. Kies er een, en wees consequent. Alleen als jij A gebruikt zullen veel mensen je raar aankijken omdat B hier de meest gebruikte standaard is.

[ Voor 82% gewijzigd door job op 30-12-2010 18:35 ]

• Warbringer
ray538 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:11:
Dat je de RJ45 connectoren allebei op een andere manier hebt aangesloten (andere volgorde) snap ik niet helemaal, volgens mij moet je dat gewoon consequent op dezelfde manier doen.
Dit was een test omdat ik met de 1e kabel geen gigabit voor elkaar kreeg. Uiteraard knip ik die er beide af en krijgen ze dezelfde volgorde qua aders. Ik werd alleen even niet wijs welke volgorde het moest zijn.

Op de UTP doos zit het nu dus ingeprikt volgens wat de UTP doos "A" noemt, oftewel;
Dus de UTP kabel aan de andere kant krijgt domweg dezelfde volgorde erin geduwd? Of is het beter om beide kanten los te halen en gewoon T568B te doen, losstaand van de kleurtjes op de achterkant van de UTP doos?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Warbringer schreef op donderdag 30 december 2010 @ 18:46:
[...]

...

Dus de UTP kabel aan de andere kant krijgt domweg dezelfde volgorde erin geduwd? Of is het beter om beide kanten los te halen en gewoon T568B te doen, losstaand van de kleurtjes op de achterkant van de UTP doos?
Nee niet domweg in dezelfde volgorder maar in T568A volgorde
Jouw utp wcd heeft ingebouwde kruisingen liggen om het gemakkelijk te maken,

De stekker sluit je zo aan
Afbeeldingslocatie: http://voipgirl.com/connectors/t568ab.png

B, A allebei goed, maar die het consequent, en als je bij iemand anders bent bij voorkeur B

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 30-12-2010 19:08 ]

Iperf

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

ajakkes

👑

In sommige dozen zit intern nog iets gekruist. Deze fout heb ik ooit eens gemaakt bij een patch-rack.

Je connector van UTP snoer dat je in de winkel koopt is altijd aan beide zijden volgens de B standaard aangesloten.

Dus or/w-or-gr/w-bl-bl/w-gr-br/w-br.

Als volgens je "muurkastje" de UTP A standaard in een andere volgorde zit dan de UTP A standaard die op wiki RJ45 staat zitten de draden in het kastje gekruist.

Overigens is het verschil tussen de A standaard en de B standaard zoals je kan zien dat oranje en groen verwisseld zijn en oranje wit en groen wit gewisseld zijn. Als je dit aan de ene zijde van je draad verwisseld hebt moet je dit aan de andere zijde van dezelfde kabel ook doen. Hoe de rest van je huis in elkaar zit is in dit geval totaal niet van belang. Op die manier zit de or/w aan de van de ene connector toch weer aan de or/w van de andere connector.

Edit: Volgens mij zit het in je Muurkastje intern gekruist. Als ze gr/w-gr-or/w-or-bl/w-bl-br/w-br UTP-A standaard noemen. Ook omdat in alle gevallen de RJ-45 connector die erin gaat als middelste draden blauwe draden als standaard heeft en jouw muurkastje 2 verschillende kleuren als middelste draden heeft. Dit betekend dat vanaf de draadaansluiting naar de pinnetjes van de connector er draadjes gekruist worden.

[ Voor 19% gewijzigd door ajakkes op 30-12-2010 19:12 ]

👑

• Warbringer
fish schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:06:
[...]
Jouw utp wcd heeft ingebouwde kruisingen liggen om het gemakkelijk te maken,
Aha, nobody told me that. Dat verklaart dus alles. Eerste keer voor mij dat ik zo'n UTP doos aansluit (kabels knippen heb ik genoeg gedaan) maar als die dingen dus intern aders kruisen dan snap ik nu waarom ik zo makkelijk de kleurtjes op een rij kan punchen op de UTP doos en geen rekening hoef te houden met A of B.

Thanks allemaal, zo kom ik er wel uit :)

En het werkt! _/-\o_

Pagina: 1