het gaat om een projectplanning.Ik heb een tabel met in de bovenste regel week 1 tot 156 (3 jaar). In de rijen daaronder staan activiteiten vermeldt, ik geef in een kolom achter een bepaalde activiteit aan wanneer die moet starten en dan komen er automatisch het aantal mensen te staan uit een andere kolom bij de desbetreffende week. tot zover is alles prima gelukt. Nu heb ik 3 soorten acitivteiten, voor het gemak A, B en C. A, B en C heb ik ook ingevoerd in een kolom achter de activiteit. Nu wil ik de waarden in de tabel 3 soorten kleuren hebben, b.v. rood voor A, blauw voor B en geel voor C. Dit krijg ik met voorwaardelijke opmaak niet voor elkaar. Verder wil ik nog helemaal onderaan de som van alle A, alle B en alle C apart per week hebben. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? met VBA ben ik niet bekend.
Weet je zeker dat je dit in Excel wilt doen? Er bestaan dedicated planningtools.
Wat je beschrijft is basisfunctionaliteit van voorwaardelijke opmaak, waar loop je vast / wat doe je precies? (Best kans dat er in XL2003 beperkingen zijn in het aantal voorwaarden, ik kan me niet herinneren of drie voorwaarden mogelijk is).
Idem optellen: zoals je het beschrijt is het vrij standaard, een voorwaardelijke som (alleen de som van kolomX nemen als kolomY "A" is). Waar loop je vast, welke formules gebruik je?
Wat je beschrijft is basisfunctionaliteit van voorwaardelijke opmaak, waar loop je vast / wat doe je precies? (Best kans dat er in XL2003 beperkingen zijn in het aantal voorwaarden, ik kan me niet herinneren of drie voorwaarden mogelijk is).
Idem optellen: zoals je het beschrijt is het vrij standaard, een voorwaardelijke som (alleen de som van kolomX nemen als kolomY "A" is). Waar loop je vast, welke formules gebruik je?
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik heb Microsoft Project en Primavera, maar daar is het lastig om voor elk project weer resources aan te maken voor verschillende groepen mensen. Dus hoop ik het in excel voor elkaar te krijgen.
Ik heb voorwaardelijk opmaak al ingesteld dat voor de weken waar het aantal personen staat de cellen geel kleuren, dus als de waarde niet 0 is. het probleem is echter dat ik niet een formule ingesteld krijg die een kleur geeft als kolom B de tekst 'groep 1' is, en een andere kleur voor 'groep 2' en een derde voor 'groep 3'.
Ik heb voorwaardelijk opmaak al ingesteld dat voor de weken waar het aantal personen staat de cellen geel kleuren, dus als de waarde niet 0 is. het probleem is echter dat ik niet een formule ingesteld krijg die een kleur geeft als kolom B de tekst 'groep 1' is, en een andere kleur voor 'groep 2' en een derde voor 'groep 3'.
Ok, ik ben al 1 stap verder, ik heb al onderaan de tabel de totalen voor elkaar gekregen per activiteit. onderstaande formule telt dus alles op waar in kolom F "formwork" staat.
=SOM.ALS($F9:$F172;"Formwork";R9:R172)
nu moet ik alleen nog voorwaardelijke opmaak voor de drie verschillende waarden hebben. het probleem hier is dat ik alleen kleur wil als er niet 0 in de cel staat en als er dus aan een bepaalde activiteit voldaan wordt. bv. geel voor "formwork". deze formule krijg ik niet in het scherm voorwaardelijke opmaak geplaatst.
=SOM.ALS($F9:$F172;"Formwork";R9:R172)
nu moet ik alleen nog voorwaardelijke opmaak voor de drie verschillende waarden hebben. het probleem hier is dat ik alleen kleur wil als er niet 0 in de cel staat en als er dus aan een bepaalde activiteit voldaan wordt. bv. geel voor "formwork". deze formule krijg ik niet in het scherm voorwaardelijke opmaak geplaatst.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de voorwaardelijke opmaak van excel niet in staat hetgeen te doen wat je wilt. Dan zou je toch aan de macro's moeten...