Méér geheugen maar downgraded, nu snellere timings mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Hallo!

Eerst even de specs van mijn systeem :

I-base MB896 (mini-ITX mobo + onboard intel video)
Intel Pentium M 1.73Ghz 770 (Socket 479) 533mhz FSB
Corsair 1GB 667mhz DDR2 (VS1GB667D2)

Dit moederbord heb ik gisteren een geheugen upgrade gegeven van 512mb naar 1GB.
Het nieuwe geheugen is officieel een 667mhz module, maar deze werkt nu op de snelheid van 533mhz (dit omdat de processor op deze FSB setting loopt)

Nu heb ik geen mogelijkheid om de processor of geheugen over te klokken want de BIOS ondersteund dat niet. Het enige wat wel mogelijk blijkt is het aanpassen van de Geheugen Timings. (CAS Latency)

Nu mijn vraag :
Kan ik mijn huidige CAS timings 5-5-5-15 verlagen naar bijv. 4-4-4-12, aangezien mijn DDR2 module nu ook op een lagere FSB snelheid loopt?

Ik hoop dat ik zo duidelijk mogelijk ben geweest in het uitleggen van mijn vraag & verhaal, ook heb ik de GOT search & Google gebruikt, maar ik kan geen topic vinden die enigszins lijkt op mijn verhaal.

Thanks!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 08:14

koudepinda

Don't Panic

theoretisch hoort het te kunnen. en vaak kun je zelfs nog wat aan de timings knutselen wanneer ze wel op de bedoelde snelheid lopen. ze krijgen deze vaste timings mee zodat de fabrikant zeker weet dat het geheugen werkt bij afname (iniedergeval wat zekerder doa's zul je altijd houden)

always bring a towel

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Toevallig zag ik op de website can Corsair dat zij dezelfde geheugen ook als 533mhz verkopen, maar dat deze op een timing loopt van 4-4-4-12 , vandaar dat ik benieuwd ben wat er met mijn geheugen mogelijk is.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waarom probeer je het niet gewoon?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Even in CPU-Z kijken wat voor timings er bij de SPD info van de modules staat.

4015Wp west (Dordrecht)

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Edmin schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:28:
Ja, dat speelt ook een rol!

Toevallig ben ik best bekend met de theorie, alleen geef ik toe dat ik het in praktijk nog nooit heb uitgeprobeerd en dat ik bang ben dat het stuk maak..
Vandaar dat ik eerst wat vertrouwen probeer te vinden in advies/antwoorden van mensen op mijn verhaal.

Verwijderd

Overclokken en tweaken is voornamelijk uitproberen, in dit geval is de winst nauwelijk tot niet merkbaar, terwijl de stabiliteit eerder een knak krijgt.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Edmin schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:28:
Idd, gewoon proberen en kijken of het kan. Zover ik weet is het risico dat je het geheugen sloopt erg klein.

Maar waarom spelen met timmings? Mijn ervaring is dat het in de praktijk niets uitmaakt. Tis alleen leuke voor synthetische benchmarks..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Ik mag toch wel verwachten dat tweaken en overklokken betekent er uit halen wat eruit te halen valt? Tot het laatste gaatje!

Dit mini htpc systeem is niet het nieuwste, en aangezien Youtube tegenwoordig ook video's op HD uitzend en veel webpagina's steeds mooier/zwaarder worden, wil ik graag elke tweak mogelijk gebruiken om het systeem sneller te maken.

Mijn onboard video kaart maakt gebruik van het DDR2 geheugen(shared memory) en als ik mij niet vergis lijkt het me logisch dat als het DDR2 geheugen sneller loopt, dat de videokaart daar ook van profiteert?

Helaas kan ik de videokaart en de processor ook niet overklokken, dus richt ik me op het geheugen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
HENNEP schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:43:
Ik mag toch wel verwachten dat tweaken en overklokken betekent er uit halen wat eruit te halen valt? Tot het laatste gaatje!
Klopt, maar de moeite die je nu doet gaat je in de praktijk niets opleveren.
Daarintegen is het wel leerzaam en is het spelen met hardware altijd leuk! 8)

Overigens zijn er zat tooltjes waarmee je de CPU en videokaart software matig kan overclocken. Wellicht dat je daar ook eens naar moet kijken. Zeker mbt de cpu is daar soms nog wel wat winst te behalen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1