Toon posts:

PC dood, CPU of moederbord de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 19:39
Systeem:
Kast+voeding QF50
Mobo: MSI K9N Neo (AM2)
Proc: AMD X2 5600+
Geheugen 2X1GB+2X512MB, cheap-ass

Dit systeem draait al weer een jaar prima. Altijd op lage temperaturen gewerkt en nooit hardware-problemen. Geen modding of overclocking in welke zin dan ook, net zomin als nieuwe/andere software, de laatste week. Voor de kerstvakantie normaal afgesloten en de schakelaar op het stekkerblok omgezet (nadat hij volledig uit stond). Bij het terug spanning er op zetten doet hij in 't geheel niets meer. Met de naastliggende server is niets mis, dus een blikseminslag oid lijkt mij onwaarschijnlijk.

Wat heb ik geprobeerd (zonder andere hardware, dus alleen cpu, moederbord, videokaart en geheugen)
  1. Het grootste deel van de troubleshooter doorgenomen
  2. De aan/uit verbinding op 't mobo kortgesloten (indien startschakelaar kapot was)
  3. De groene draad en de zwarte draad van de mobo-voeding kortgesloten. Hiermee komt er inderdaad spanning op de 3.3V en 12V lijnen, spanning is goed, dus een kapotte voeding lijkt mij sterk. Beide fans (processor en kast) gaan draaien, verder gebeurt er niets. Geen geluid (interne speaker is aangesloten en werkt), wel een knipperend lampje van HDD-activiteit, terwijl er geen HDD of dvd-speler is aangesloten.
  4. Mobo grondig geinspecteerd. Geen zichtbare brandplekken of geplofte condensatoren.
  5. Geheugenstrips gevarieerd, in diverse slots, met en zonder punt 3. Geen verschil, geen zichtbare schade op geheugen.
  6. Videokaart er uit gehaald, met en zonder punt 3 en 5. Geen verschil.
  7. CMOS batterij getest, 3.05V.
Nou vraag ik me af; wat is er kapot. Voeding lijkt prima, HDD, videokaart, DVD-speler enz hebben geen enkele invloed, dus alleen CPU en moederbord blijven mijns inziens over. Is er een manier om CPU en moederbord nog verder te controleren, of is ze aan een ander mobo/cpu hangen de enige manier (ik heb geen 2e mobo/cpu liggen)?
Zijn er mogelijke oorzaken/problemen die ik over 't hoofd heb gezien?

[Voor 2% gewijzigd door Autoreply op 30-12-2010 17:00. Reden: CMOS getest en toegevoegd]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik weet niet in hoeverre een corrupt CMOS dit zou kunnen veroorzaken maar het kan nooit kwaad het CMOS even te resetten en evt. het batterijtje te vervangen als dit leeg/zwak blijkt.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08 10:13
Lijkt toch echt op een moederbord of CPU probleem, zoals je zelf ook al aangeeft.
Ik neig alleen meer naar het moederbord.
Kan ook een haarscheurtje zijn op het moederbord, die zie je snel over het hoofd.

Kun je alleen het beste testen door beide in een apart systeem te plaatsen.
Dan weet je het zeker, nu kun je zoeken tot je een ons weegt... :)
Heb je geen lokale 'computerboer' in de buurt, die voor jou kan testen?

[Voor 11% gewijzigd door jasiccama op 30-12-2010 21:31]

Corsair Obsidian 800D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H100 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI GTX 1070 8 GB | 2 x Samsung 850 EVO 500GB (RAID 0) | 1 x WD 2TB | CM Silent Pro 800 Gold

• Autoreply
Ok, weer hetzelfde probleem, zelfde symptomen enz met m'n nieuwe combinatie (AM3 mobo+AMD triple-core). Het verbaasde me niet heel veel aangezien er een zekering uitklapte en het mobo wellicht is bezweken onder de spanningspiek. Maar het wordt nog veel bizarder:

Op den duur de CMOS-batterij er uit gehaald. Mobo-stekker er uit getrokken, groen en zwart (power on en grond) kortgesloten en - terwijl ze kortgesloten bleven - de mobo-stekker (20+4) er ingestoken. En verrek, m'n computer start normaal op? Alles werkt naar behoren, maar zodra ik de kortsluiting verbreek valt hij direct uit.

Wacht ik dan een paar minuten (nog altijd zonder CMOS-batterij en zonder kortsluiting nu), dan start hij normaal op.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak voor dit - tamelijk bizarre - gedrag kan zijn?

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:00
Ok, weer hetzelfde probleem, zelfde symptomen enz met m'n nieuwe combinatie (AM3 mobo+AMD triple-core). Het verbaasde me niet heel veel aangezien er een zekering uitklapte en het mobo wellicht is bezweken onder de spanningspiek. Maar het wordt nog veel bizarder:

Op den duur de CMOS-batterij er uit gehaald. Mobo-stekker er uit getrokken, groen en zwart (power on en grond) kortgesloten en - terwijl ze kortgesloten bleven - de mobo-stekker (20+4) er ingestoken. En verrek, m'n computer start normaal op? Alles werkt naar behoren, maar zodra ik de kortsluiting verbreek valt hij direct uit.
Dat komt mij eng bekent voor, dat had ik ook PRECIES bij een nieuw Asus bordje (P5KPL-SE, Intel socket 775 dus). Ik had het bordje toen net een week (via MyCom gekocht), en ik kon gratis een vervangend bordje krijgen, en toen (nog steeds) werkte alles perfect.

Ik denk dat het (laaste) probleem motherboard-related is. Is het AM3-moederbord nieuw?

• Autoreply
Huismus schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:41:
Ik denk dat het (laaste) probleem motherboard-related is. Is het AM3-moederbord nieuw?
Asus M4N68T en inderdaad, splinternieuw gekocht ten tijde van de eerste post in dit topic

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:51
Leen eens een voeding, en wissel die met die van jouw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Autoreply
Waarom zou ik dat doen? Ik heb de spanning nagemeten voor, tijdens en na het opstarten en die is op alle bronnen prima (en constant). Ook qua vermogen zou het makkelijk moeten gaan.

Update:

Inmiddels ben ik helemaal de weg kwijt. Na het back-uppen van de HDD maar 's wat dingen gaan proberen.

In normale toestand opstarten is iets anders. Startknop indrukken (en direct weer loslaten) en na zo'n 2 seconden begint de pc te starten. IMHO was dat altijd direct. Starten wil hij alleen vanaf de HDD die wat datacorruptie heeft. Starten vanaf de DVD-speler met installatiecd werkt niet, ook niet als ik de HDD loskoppel.

Vreemd genoeg kom ik niet in het BIOS. DEL (setup) en TAB (post-bios screen) herstarten allebei de pc. Opstarten zonder CMOS-batterij geeft dezelfde resultaten, ook als eventuele reststroom "leeggestart" heb.

Afijn, dat wordt dus wederom een nieuw moederbord 8)7

[Voor 66% gewijzigd door Autoreply op 16-05-2011 15:05]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee