• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuwe PC in elkaar aan het zetten maar het lukt niet deze stabiel te krijgen. De configuratie is (enige wat er nu in zit):
  • Gigabyte GA-X58A-UD3R
  • Intel Core i7 950 Boxed
  • Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX (6GB kit van 3, 1600MHz)
  • Scythe Mugen 2 Rev. B
  • Seasonic X-650 80+ Gold
  • OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB
  • LG DVD writer (SATA)
  • Sapphire ATI HD5770 VaporX,1GB (enige uit oude PC, altijd zonder problemen)
  • Cooler Master CM 690 II Advanced
Het probleem is dat windows heel vaak BSODs geeft, meestal 0x0000007F (UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP) met parameter 0x000..0008 (double fault). Meestal in ntoskrnl.exe maar soms ook in random drivers.
De windows setup schijf doet exact hetzelfde, laden gaat goed maar zodra het windows logo begint te draaien (die bolletjes) crasht ie. Dit ook als de SSD schijf niet is aangesloten.

Dit doet zich voor als de BIOS settings op auto staan (optimized defaults). Ook een linux boot CD (stresslinux) crasht tijdens het booten.

Wat het probleem lijkt op te lossen is de CPU lager te klokken. Als ik de multiplier op bijvoorbeeld 16 in plaats van 23 lijkt het systeem stabiel. Het geheugen draait op 1066Mhz maar zou in theorie tot 1600Mhz goed moeten zijn.
Wat ook stabiel lijkt is als ik de CPU wel op de standaard multiplier zet (23) en het core voltage op 1.28V zet ipv auto. Dit echter alleen als de intel turbo boost mode uit staat, als ik die weer aan zet blijft het crashen.
Samengevat lijken lagere kloksnelheden of hogere spanningen iets langer stabiel maar het lijkt me dat alles op stock settings ook gewoon moet werken? Of zijn er meer mensen met problemen met deze combinatie?

Temperaturen lijken prima, moederbord wordt niet hoger dan rond de 50 en de processor zit bij stress daar ook maximaal op. BIOS is geupdate naar de laatste versie. Geheugen lijkt ook oke, hoewel ik met memtest86 met alle drie de reepjes geheugen wel steeds blijft hangen op 7% (geen melding, gewoon vastgelopen). Los van elkaar geven de reepjes echter geen error, en memtest86+ werkt met alle combinaties (los, los in verschillende sockets of alledrie tegelijk) gewoon.

Met de ultimate boot CD heb ik ook diverse tests gedaan die allemaal wel lijken te werken (prime, stress e.d.) maar onder windows (of de windows setup al) blijven er consequent BSODs bij het opstarten. Stresslinux crasht ook met stock frequentie, lager werkt wel. Met hogere spanning of lagere frequentie boot het soms wel maar prime95 geeft dan vervolgens dezelfde crashes. Beste situatie tot nu toe is op stock frequentie, zonder turbo maar met een iets hogere core spanning.

EIST uit in het bios lijkt ook iets stabieler maar geeft nog steeds crashes, ook allerlei andere halt/standby/etc. settings geprobeerd.

Ik heb de voeding ook nog omgewisseld (met een 430W seasonic), dit maakte geen verschil. Van de andere onderdelen heb ik geen vervangers dus dat is wat lastiger testen. Ik denk dat het toch iets met de CPU of het moederbord is, stuk geheugen geeft meestal wat meer random crashes en geheugentests lijken goed te werken (behalve dan memtest86 die crasht maar dat zou ook iets met de CPU kunnen zijn). Plus dat als het enige dat ik verander de CPU multiplier is alles wel stabiel lijkt.

De vraag is dus nu of er iets stuk is of dat dit moederbord en de CPU gewoon problemen hebben met stock instellingen. Heeft er iemand deze combo draaien? Of nog tips aan instellingen die ik kan gaan proberen?

www.madwizard.org

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37150
Hier de specificatie van je cpu, en kijk eens naar het geheugen die bij je cpu past, 1600 dus niet, je geheugen kontroller zit aan je cpu vast, dus de cpu bepaald de snelheid.

Memtest86 4.0 of hoger het geheugen testen, en als je de test niet haald dan is het geheugen of de combinatie niet goed.
Probeer eens 1 reepje geheugen, en dan elk apart testen.
Geheugen in de goede plaats bevestigen, zie handleiding van moederbord.
Ander geheugen proberen, dus lenen.

50 graden van het moederbord vind ik hoog of de 50 word verkeerd doorgegeven of je airflow is toch laag.
Nu is het winter en van de zomer gaat hij nog meer oplopen.

[ Voor 53% gewijzigd door jan99999 op 30-12-2010 15:07 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

jan99999 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:02:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37150
Hier de specificatie van je cpu, en kijk eens naar het geheugen die bij je cpu past, 1600 dus niet, je geheugen kontroller zit aan je cpu vast, dus de cpu bepaald de snelheid.
Moet kunnen, de fabrikanten testen zelfs met nog sneller geheugen, dus dat is een beetje kul heb er maar weinig gezien die geen 1600MHz kunnen draaien met de i7 9xx en zoals ie al zegt, zelfs op 1066MHz crasht ie al.
Wel eens gehoord van overklokken?
50 graden van het moederbord vind ik hoog of de 50 word verkeerd doorgegeven of je airflow is toch laag.
Nu is het winter en van de zomer gaat hij nog meer oplopen.
En die 50, dat is niet zo hoog voor een bord/processor, goed voor het bord een beetje aan de hoge kant, maar zelfs in een warme zomer zal ie niet warmer dan ~60C worden en dat is wellicht op te lossen door betere airflow in de case.
De temps van cpu zijn, als ie 50C is onder load, gewoon goed.
Mijn bord is ca 43C en in de zomer ~52C, al 4 jaar, geen problemen.

Als ik het zo lees, denk ik dat of het moederbord niet helemaal jofel is (spanningsvoorziening), of je cpu, maar dat laatste komt bijna nooit voor.

Je kan je cpu/socket nakijken op kromme pinnetjes/slechte contacten en reseaten, of je cpu wellicht in een ander moederbord testen (als je die mogelijk hebt).

[ Voor 27% gewijzigd door DaLoona op 30-12-2010 16:13 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Memtest86 4.0 of hoger het geheugen testen, en als je de test niet haald dan is het geheugen of de combinatie niet goed.
Probeer eens 1 reepje geheugen, en dan elk apart testen.
Geheugen in de goede plaats bevestigen, zie handleiding van moederbord.
Ander geheugen proberen, dus lenen.
Geheugen los van elkaar en in verschillende locaties (voor dual en triple channel zijn de locaties idd fixed) heb ik al geprobeerd. Ander geheugen zou ik nog kunnen testen maar dan moet ik eerst iemand vinden met DDR3 geheugen. Maarja alle drie de reepjes zouden dan al stuk moeten zijn, en op zich heb ik geen errors gekregen, memtest86+ doet het gewoon vrolijk, alleen memtest86 doet raar maar ik vermoed dat dat aan de CPU ligt. Als ik ander DDR3 geheugen kan vinden zal ik het nog eens testen.
50 graden was geloof ik wel echt het max, meestal meer rond de 30 en 40 graden. En airflow is inderdaad erg laag omdat ik alle casefans even uit had gezet juist om wat meer te stressen vanwege het koude weer :)
DaLoona schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:32:
Als ik het zo lees, denk ik dat of het moederbord niet helemaal jofel is (spanningsvoorziening), of je cpu, maar dat laatste komt bijna nooit voor.
Dat laatste vermoedde ik ook al, het is een beetje vervelend dat ik niet weet bij welke van de twee het probleem ligt. Of dat het aan de combo zelf ligt. Als iemand dezelfde opstelling heeft en het daar wel gewoon werkt is het duidelijk, dan is een van de twee stuk.
Je kan je cpu/socket nakijken op kromme pinnetjes/slechte contacten en reseaten, of je cpu wellicht in een ander moederbord testen (als je die mogelijk hebt).
Ander geschikt moederbord heb ik helaas ook niet. CPU er opnieuw inzetten zal ik nog eens proberen, jammer dat die Mugen2 zo'n drama is om even los te halen..

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Ik heb de CPU losgehaald en opnieuw de koeler vastgezet maar dat heeft niet geholpen.

Zou ik nog iets aan de uitgelezen spanning kunnen zien of het moederbord misschien defect is? Het valt me wel op dat de daadwerkelijke spanning altijd een stuk onder de ingestelde spanning staat, maar met alle automatische regelingen die er tegenwoordig in zitten weet ik niet of dat nu normaal is of niet.
Als ik met een multiplier van 16 (2137MHz) prime95 laat draaien (dit is stabiel) staat de target vcore in easytune op 1.04375, maar geeft als daadwerkelijke spanning 0.992V aan. In idle stand eigenlijk ook. Hoort dit?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Ik zou zoveel mogelijk standaard zetten.
Dan voltages gaan verhogen van het geheugen(misschien met 1 reepje proberen), zet niet te hoog, want je cpu en memory kontroller is een geheel.
Speedstep uitzetten.
Preciese specificatie van je geheugen opzoeken en of gelijk aan specificatie, of nog beter losser zetten.

En ook andere geheugen proberen, op het forum was ook iemand die alle hardware verwisseld had. memtest was goed, en ja het lag aan het geheugen.

[ Voor 38% gewijzigd door jan99999 op 31-12-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Wat zegt cpu-z als je de cpu onder load zet? Kijk daarmee of het voltage veranderd.
En zoals jan aangeeft, probeer met 1 DIMM in het juiste slot en kijk wat of het dan wel stabiel is, kan ook een geheugen slot of DIMM brak zijn.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De kwestie dat je bij een Core i7 9xx geen 1600 Mhz geheugen kan gebruiken is idd kul zoals Daloona al schrijft want ik werk al meer als 1 jaar met een Core i7 9xx met Corsair Dominator 1600 Mhz geheugen met XMP chip.

Sterker nog namelijk dat XMP ( eXtended Memory Profile ) door Intel zelf ontwikkeld is en net bedoeld voor sneller geheugen automatisch te kunnen instellen, en dan zou het wel erg raar zijn dat het niet bij hun eigen cpu's zou werken.

Persoonlijk vind ik wel dat 50 graden idle voor een moederboard aan de hoge kant is en het rare vaak is dat het ene moederboard feilloos blijft werken en het andere steeds crashed. Dit was ook een probleem bij de Asus P6T boarden waarbij de IO chip ( eerder Northbridge ) erg warm werd, en het ene board er geen last van had en het andere weer wel.

Wat je nog eens zou kunnen uitproberen is een fan rechtstreeks op de IO chip te laten blazen om puur uit te kunnen sluiten of het iets met die temperatuur te maken kan hebben. En verder kan het natuurlijk een compatibilietiesprobleem met de geheugendimms zijn echter hoor je dat zelden bij Kingston geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Ondertussen weer wat verder gekomen hoewel het probleem nog niet opgelost is. Half op de gok heb ik het moederbord als RMA naar salland teruggestuurd, maar deze bleken geen problemen te kunnen vinden.
Verder ook nog met een enorme ventilator op de PC en alle casefans op vol maar dat maakt niets uit. Losse geheugenreepjes en andere sockets had ik al geprobeerd, maar nu ook met compleet ander geheugen (van OCZ) getest wat niets uitmaakt, en ook de videokaart kan ik uitsluiten (omwisselen geen verschil).
Het moet haast wel de processor zijn, hopelijk kan ik die bij mycom testen/omruilen zonder teveel gedoe. Maar ik zou echt niet weten wat het anders nog zou kunnen zijn. De multiplier van 23 naar 20 zetten (en verder exact dezelfde instellingen) is genoeg om alles stabiel te krijgen, dat blijft wel verdacht richting de processor. Bedankt iedereen in ieder geval, ik laat nog wel even horen hoe het verder afloopt.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Voor de goede orde nog even een update. Heb de processor bij mycom gebracht die deze voor testen/reparatie innamen. Na een week was deze nog niet getest maar om het niet langer te laten duren mocht ik meteen al een nieuwe meenemen (erg netjes van mycom!). Systeem werkt zonder problemen nu, gisteren 2,5 uur prime zonder fouten doorstaan *O*

www.madwizard.org

Pagina: 1