oude computers slaan geel uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je kent het wel je gaat nog eens rondneuzen op de zolder en je vind nog je oude pc's. Maar die mooie witte kasten zijn nu geel geworden! Net zoals al je witte toetsenborden, je soundblaster speakers etc....

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met het terug wit krijgen van de hardware? Ik heb alle producten al geprobeerd. Javel werkt goed maar het is nog steeds niet zoals nieuw. Op google vind ik niet veel, komt waarschijnlijk omdat ik het niet zo goed kan omschrijven.

Het geeft altijd een mooie indruk als je de computers van je klanten als nieuw uitziend kunt krijgen na een herstel of onderhouds beurt.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CIF. *kuch*

Verwijderd

CIF is toch een schuurmiddel? Lijkt me geen goed plan op kasten.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Volgens mij is het geen aanslag oid maar gewoon het materiaal dat van eigenschap veranderd is. duis ik denk dat er niet veel aan te doen is.

www.casarodriguillo.com

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Bleek ;)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb cif al geprobeerd, pure javel (zelfs chloor :d) en alle schoonmaak producten van mijn moeder(gecombineerd) en zelfs professionele kuisproducten uit de bouw en van een brandstofleverancier. Ik krijg ze niet meer als nieuw.

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn eerste vraag is: waarom wil je ze weer wit hebben? En mijn oplossing zou zijn: verf! ;-)

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Leesvoer: http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/189

http://www.pnphpbb.com/qn...turn_yellow-qna35958.html

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Staat in mijn fp, en er zijn reden genoeg denk ik XD

Verwijderd

Denk dat Pinin wel gelijk heeft, dus dat het materiaal gewoon veranderd is en dat je hier weinig aan kunt doen behalve verven.

Verwijderd

Topicstarter
suckt best wel, we kunnen tonnen aan ijzer en mensen in de lucht houden en duizenden km's afleggen maar we kunnen geen pc's proper maken XD

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sprite_TM heeft dit toch al eens laten zien in 1 van zijn topics?
Ga ff zoeken voor je

Gevonden!
Sprite_tm in "[CiP] Macintosh SE/arm"
Leuke uitleg over Retr0bright :)

[ Voor 39% gewijzigd door arjants op 30-12-2010 15:03 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:58:
suckt best wel, we kunnen tonnen aan ijzer en mensen in de lucht houden en duizenden km's afleggen maar we kunnen geen pc's proper maken XD
Is ook niet de bedoeling, want anders koop je geen nieuwe.
its bound to die and to sell

Verwijderd

Topicstarter
Neen heeft een andere reden, brandveiligheid ofzoiets
ale de gele uitslag he, maar in onze maatschappij is alles wel zo ja :(

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:18:
alle schoonmaak producten van mijn moeder(gecombineerd)
Kijk je wel een beetje uit, dingen mengen is niet altijd even prettig zeg maar ;)

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 12:14

koudepinda

Don't Panic

Stonden die pc's onder een raam daarboven?? ik heb hier nog een aantal pc's uit eind jaren 80 (of nog iets eerder)
en die hebben gewoon nog witte kasten. Een aantal hebben vergeelde voorkanten omdat die zonlicht hebben gezien. (plastic van toen kon niet zo goed tegen UV) kortom ik denk dat je oplossing verf zal zijn. Of je moet een techniek gaan uitvinden om UV schade terug te kunnen draaien...

always bring a towel

Verwijderd

Topicstarter
nog nooit een probleem gehad, het begint een beetje te borrelen en er komt wat damp af maar dat is ook alles. Het kuist enorm prettig! Die gele kasten zijn binne de 5 minuten weer wit, maar jammer genoeg niet zo wit als nieuw.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:37

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Gewoon uit elkaar schroeven en in de vaatwasser zetten. Werkt uitstekend.

Verwijderd

Topicstarter
koudepinda schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:35:
Stonden die pc's onder een raam daarboven?? ik heb hier nog een aantal pc's uit eind jaren 80 (of nog iets eerder)
en die hebben gewoon nog witte kasten. Een aantal hebben vergeelde voorkanten omdat die zonlicht hebben gezien. (plastic van toen kon niet zo goed tegen UV) kortom ik denk dat je oplossing verf zal zijn. Of je moet een techniek gaan uitvinden om UV schade terug te kunnen draaien...
neen, ik kuis de computers van de klanten die ik krijg altijd, geeft een goede indruk.
Pc hersteld plus hij ziet er weer als nieuw uit! Is een kleine moeite en geeft de klanten een extra reden om terug te komen.

Verwijderd

Topicstarter
sopsop schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:37:
Gewoon uit elkaar schroeven en in de vaatwasser zetten. Werkt uitstekend.
over vaatwasser gesproken ik heb gisteren een defect asus mobo in bad gestoken, daarna ventilator en haardroger erop voor een paar uur en magisch genoeg werkte het moederbord terug! Maar het bleef niet werken :(

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wit papier vergeeld toch ook als de tand des tijds in de buurt is, met zuurstof en zo? Zo gebeurd dat ook met het plastic van de behuizing van oude (computer)apparatuur. Helemaal wit zoals ie ooit in de winkel was zul je hem gewoon niet gaan krijgen. Vergeeld papier krijg je ook niet wit. ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Van de week met afvoer ontstopper gewerkt, en 1 druppel op de plastice afvoer pijp laten vallen, streep van de druppel was helemaal wit.
Alleen denk ik dat dit het plastic aanvreet.
Onstopper was er een van de gamma, en die geen warmte ontwikkeld.
Dus eigen risico indien iemand dit wilt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:39:
[...]

over vaatwasser gesproken ik heb gisteren een defect asus mobo in bad gestoken, daarna ventilator en haardroger erop voor een paar uur en magisch genoeg werkte het moederbord terug! Maar het bleef niet werken :(
Echt waar? Printplaten vinden een bad van water en zeep waardoor de geetste koperbanen, en ongeveer alle metalen contactpunten oxideren niet lekker? Wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
CptChaos schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:20:
Wit papier vergeeld toch ook als de tand des tijds in de buurt is, met zuurstof en zo? Zo gebeurd dat ook met het plastic van de behuizing van oude (computer)apparatuur. Helemaal wit zoals ie ooit in de winkel was zul je hem gewoon niet gaan krijgen. Vergeeld papier krijg je ook niet wit. ;)
Behalve dat het wel gewoon lukt met retrobright omdat deze via een chemische reactie met UV licht als catalystor de bromiden uit het plastic weekt en zo de kleur terugbrengt naar het orignele wit/grijs. Dit werkt trouwens ook prima bij koelkasten, magnetrons, eigenlijk alle electronica meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
gravitone schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:02:
[...]

Echt waar? Printplaten vinden een bad van water en zeep waardoor de geetste koperbanen, en ongeveer alle metalen contactpunten oxideren niet lekker? Wat vreemd.
En uiteraard spreekt men hier niet over het simpelweg een compleet toetsenbord of kast in de vaatwassen flikkeren... eventjes netjes demonteren en alleen de behuizingen in de vaatwasser doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ehm, bij mijn weten ( en ik ben niet kleurenblind ) zijn oudere kasten geeneens wit maar gebroken wit althans ik heb hier nog voorzetplaatjes van oude kasten liggen die altijd in een doosje gelegen hebben en niet verkleurd zijn maar dat is duidelijk niet echt wit.

Overigens gebruikte ik zelf altijd Muscle van de Schlecker en dan die gele spuitflacons waarmee ik de kast van monitoren en ook pckasten toch altijd wel weer vrij netjes mee kreeg.

[ Voor 25% gewijzigd door Roel1966 op 31-12-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gravitone schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:02:
[...]

Ja maar het werkte wel terug he :) Plus ik heb al een paar oude mobo's terug tot leven geroepen door ze te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Roel1966 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:44:
Ehm, bij mijn weten ( en ik ben niet kleurenblind ) zijn oudere kasten geeneens wit maar gebroken wit althans ik heb hier nog voorzetplaatjes van oude kasten liggen die altijd in een doosje gelegen hebben en niet verkleurd zijn maar dat is duidelijk niet echt wit.

Overigens gebruikte ik zelf altijd Muscle van de Schlecker en dan die gele spuitflacons waarmee ik de kast van monitoren en ook pckasten toch altijd wel weer vrij netjes mee kreeg.
Maar het ziet er wel nieuw uit :) ik denk dat de TS daar naar toe wil.
Ik denk idd dat het niet zo 123 te doen is. Misschien met wat tijd en natuurlijk dat de klanten een dag of wat langer willen wachten :)

Door de warmte UV en andere invloeden verkleurd plastic gewoon. Zie ook veel oudere auto's die niet goed onderhouden zijn :+ een rode auto is na 15 jaar ineens donker roze. na 20-25 jaar is de auto echt roze :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 14:09:
Door de warmte UV en andere invloeden verkleurd plastic gewoon. Zie ook veel oudere auto's die niet goed onderhouden zijn :+ een rode auto is na 15 jaar ineens donker roze. na 20-25 jaar is de auto echt roze :+
Ik ben een roker dus vandaar dat ik alleen maar zwarte pc-kasten pak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Dit schijnt te helpen: http://retr0bright.wikispaces.com/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1