Toon posts:

[PHP] Simpele SyncML implementatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Het synchroniseren van je agenda, tasks, etc is HOT vandaag de dag dus ben ik er informatie over aan het inwinnen en wil wat gaan testen.

Ik kan me momenteel alleen geen duidelijk beeld vormen van welke data-indeling je moet hanteren in je eigen applicatie.

Er zijn een paar SyncML servers welke hun werk goed doen, Funambol, Horde heeft er een, etc.

NU is het het makkelijkste om een SyncML server te gebruiken welke al door veel projecten gebruikt wordt aangezien je dan lekker native bezig bent. De vraag welke mij alleen rest: Hoe moet je connecten en syncen tussen je eigen applicatie en hoe moeten tasks er in je DB bijvoorbeeld uitzien. Is dit een standaard ja of de nee ?

Het lijkt me wel interessant om hier eens over te debatteren op dit forum.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Debatteren doe je meestal als je zelf ook een stelling hebt om in te nemen. Zo niet, dan ben je gewoon aan het helpdesken. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:38:
offtopic:
Debatteren doe je meestal als je zelf ook een stelling hebt om in te nemen. Zo niet, dan ben je gewoon aan het helpdesken. ;)
De stelling is opzich, er is te weinig informatie over het duidelijke

A <=> C <=> B

protocol.

Je wordt bij verschillende software blij gemaakt met de optie om te kunnen synchroniseren met SyncML clients voor je mobiel of wat dan ook, maar wat er nu eigenlijk gebeurt is vaag.

Tevens voor de aangeboden SyncML servers... weinig informatie over hoe je van je eigen app naar deze syncML server je data aanbiedt.

Tja, we kunnen er ook een brainstorm van maken ;)

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 13:26

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:45:
[...]
De stelling is opzich, er is te weinig informatie over het duidelijke

A <=> C <=> B

protocol.

Je wordt bij verschillende software blij gemaakt met de optie om te kunnen synchroniseren met SyncML clients voor je mobiel of wat dan ook, maar wat er nu eigenlijk gebeurt is vaag.

Tevens voor de aangeboden SyncML servers... weinig informatie over hoe je van je eigen app naar deze syncML server je data aanbiedt.

Tja, we kunnen er ook een brainstorm van maken ;)
Daarvoor heb je toch de SyncML-specificatie?

Zelf ben ik momenteel bezig om Mooha aan te passen zodat ik via SyncML kan synchroniseren met Google Calendar.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Verwijderd

Topicstarter
NetForce1 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:10:
[...]

Daarvoor heb je toch de SyncML-specificatie?

Zelf ben ik momenteel bezig om Mooha aan te passen zodat ik via SyncML kan synchroniseren met Google Calendar.
Die zal ik nog eens doornemen dan.

Mooha was me ook al opgevallen, volgens mij een van de meest cleane server varianten.

Heb jij overigens wat simpele examples gevonden wel zeggen... jouwDB naar Mooha (or whatever) ?

Dit mis ik namelijk wel een beetje voor verduidelijking.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 14:44 ]

• NetForce1

NetForce1

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:43:
[...]
Die zal ik nog eens doornemen dan.

Mooha was me ook al opgevallen, volgens mij een van de meest cleane server varianten.

Heb jij overigens wat simpele examples gevonden wel zeggen... jouwDB naar Mooha (or whatever) ?

Dit mis ik namelijk wel een beetje voor verduidelijking.
Mooha is puur SyncML met een mysql-db erachter, niks meer. Behoorlijk clean idd. Al kan de code wel wat aandacht gebruiken ;)

jouwDB is in mijn geval mijn telefoon, dus de client-kant hoef ik verder niets aan te doen. Om het protocol een beetje te begrijpen heb ik gewoon gedumpt wat mijn telefoon aan xml opstuurt naar Mooha.

Verwijderd

Topicstarter
NetForce1 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:54:
[...]

jouwDB is in mijn geval mijn telefoon, dus de client-kant hoef ik verder niets aan te doen. Om het protocol een beetje te begrijpen heb ik gewoon gedumpt wat mijn telefoon aan xml opstuurt naar Mooha.
Dit vindt ik dus redelijk grijs gebied...

OK, Mooha slaat wat dingen op in de DB, en dan... denk je dat je met een Funambol client hetzelfde zou moeten bereiken met wat je dan gemaakt hebt ? Of zou het weer niet ZO native moeten zijn ?

Ik zit namelijk te denken aan een Push van Mooha naar mobiel, dat zou wel fijn zijn als je dat op tasks kan doen.

• NetForce1

NetForce1

Volgens mij snap ik je vraag niet helemaal. Als je client gewoon de SyncML-spec volgt dan zou het toch moeten werken? Hoe die client zijn data opslaat is totaal irrelevant, als het maar in het goede formaat opgestuurd wordt naar de server.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mooha zonder enige problemen werkend met een Funambol Client.

Voor de calender en dergelijke moet je wel even de namen wijzigen van scal naar cal en dergelijke.

Welke client gebruik jij ? IK heb namelijk nog geen versie gevonden welke je even kan rebranden en aanpassen zoals je wil.

Rebranden is altijd wel leuk natuurlijk :)

• NetForce1

NetForce1

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:41:
Ik heb mooha zonder enige problemen werkend met een Funambol Client.

Voor de calender en dergelijke moet je wel even de namen wijzigen van scal naar cal en dergelijke.

Welke client gebruik jij ? IK heb namelijk nog geen versie gevonden welke je even kan rebranden en aanpassen zoals je wil.

Rebranden is altijd wel leuk natuurlijk :)
Mijn telefoon ondersteund SyncML native, dus aan de client doe ik verder niets.

Verwijderd

Topicstarter
NetForce1 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:46:
[...]

Mijn telefoon ondersteund SyncML native, dus aan de client doe ik verder niets.
Die van mij nog niet, dus ik behelp me nog even.

Tegen welke problemen loop jij aan met de Google Calender ?

Ik ben zeer blij dat deze code begrijpelijk is geschreven zoals ik dat graag zie. Sommige code is zo complex te noemen dat ik me afvraag of het te maintainen valt :) Hier kun je lekker oplos wikkelen.

Ik moet nog even een checkbouwen voor als je met een webbrowser op de index komt om geen errors te showen of gewoon een compleet andere pagina.

Wat mij tevens ook opviel is dat je echt moet verwijzen naar de index.php in je client, ookal is je document index file gewoon een index.php.

Heb jij dit ook zo ervaren ?

• NetForce1

NetForce1

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:55:
[...]
Die van mij nog niet, dus ik behelp me nog even.

Tegen welke problemen loop jij aan met de Google Calender ?

Ik ben zeer blij dat deze code begrijpelijk is geschreven zoals ik dat graag zie. Sommige code is zo complex te noemen dat ik me afvraag of het te maintainen valt :) Hier kun je lekker oplos wikkelen.
Ik ben nog niet heel ver, dus problemen met Google Calendar ben ik nog niet echt tegengekomen. De uitbreidbaarheid van de code van Mooha laat nogal te wensen over wat mij betreft, zo'n beetje alles in een grote klasse stoppen ben ik niet echt van gecharmeerd. En dan als feature noemen dat het 'completely object oriented is'....
Ik moet nog even een checkbouwen voor als je met een webbrowser op de index komt om geen errors te showen of gewoon een compleet andere pagina.

Wat mij tevens ook opviel is dat je echt moet verwijzen naar de index.php in je client, ookal is je document index file gewoon een index.php.

Heb jij dit ook zo ervaren ?
index.php schijnt nodig te zijn voor sommige Nokia's volgens hun wiki.

Verwijderd

Topicstarter
NetForce1 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:04:
[...]

Ik ben nog niet heel ver, dus problemen met Google Calendar ben ik nog niet echt tegengekomen. De uitbreidbaarheid van de code van Mooha laat nogal te wensen over wat mij betreft, zo'n beetje alles in een grote klasse stoppen ben ik niet echt van gecharmeerd. En dan als feature noemen dat het 'completely object oriented is'....
Zit een keer van waarheid in maar de functies zijn vooral fijn, gewoon straight PHP zoals PHP bedoeld is :) en waar je zelf je optimalisaties mee kunt doen.
[...]

index.php schijnt nodig te zijn voor sommige Nokia's volgens hun wiki.
Funambol heeft het ook nodig, vreemd vind ik alleen dat google voor haar service alleen naar een path verwijst. Vrijwel alle clients zou dus zonder index.php daar overweg moeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben trouwens bezig om gewoon even een query te draaien voor een vcard maar zie dat Funambol bijvoorbeeld ook eigen "fields" add.

Heb jij een manier gevonden om een vcard per contact zo uit te printen ? Ik ben met de calender nog bezig dat uit te zoeken.

Wel verslavend!

• NetForce1

NetForce1

Ik ben helemaal nog niet ver met mijn wijzigingen, en dat soort dingen heb ik me ook nog niet echt mee bezig gehouden. VCard per contact lijkt me alle items uit de contacts-database te selecteren, en daar de contents van te pakken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit kreeg mijn interesse deze week ook weer een beetje.

Ik heb het afgelopen maanden wel wat gevolgd echter zie ik weinig SyncML servers, die alleen naar een DB syncen, naar buiten komen.

Funambol en nog wat CRM pakketten doen het, Funambol vind ik wat buggy en doet zijn eigen ding dus die valt af.

Zou je je niet beter alleen op een agenda kunnen richten door middel van iCAL ?

Alles syncen is leuker natuurlijk.
Pagina: 1