Uitbreiden (draadloos) netwerk

Pagina: 1
Acties:

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-02 20:56
Ok, zoals de titel al aangeeft, wil ik mijn bestaande draadloze netwerk uitbreiden. Ik zal de situatie zoals die nu is even uitleggen.

In de meterkast hangt een draadloze router, de Netgear WNDR3700. Prima ding, erg stabiel, hoge doorvoersnelheden zowel bedraad als wireless. Vanuit de router lopen diverse kabels door het huis om zoveel mogelijk apparaten bedraad aangesloten te hebben.
Ook is er een draadloos netwerk in de lucht om 2 laptops, 2 iPhones en eventuele andere apparaten toegang tot het netwerk en internet te geven. Het probleem is dat het bereik van het draadloze netwerk tegenvalt. In kamer 1 op de 1e verdieping is totaal geen bereik, in kamer 2 is het bereik redelijk slecht maar er is ontvangst. In beide kamers ligt ook een bedrade aansluiting (beide rechtstreeks op de router), waarbij in kamer 1 via een gigabit switch 3 computers zijn aangesloten. In kamer 2 ligt een, op dit moment ongebruikte, bedrade aansluiting.

Ik wil het draadloze netwerk op de 1e verdieping dus verbeteren, waarbij ik het liefst het huidige draadloze netwerk “extend/repeat” i.p.v. een tweede wireless netwerk naast het bestaande optuig. Dat zou dus moeten gebeuren in kamer 2, waar het bestaande signaal ontvangen wordt. Hier kan ik een repeater voor kopen, die dan keurig beide kamers kan coveren. Maar ik wil de bedrade aansluiting die in kamer 2 ligt, en nu ongebruikt is, later ook kunnen gebruiken om in die kamer één of meer apparaten bedraad aan te kunnen sluiten. Dat zou dan weer middels een switch kunnen.
Ik vind het echter zonde om voor dit alles 2 apparaatjes te moeten kopen, terwijl het misschien ook wel met één kan ;-)

Ik heb al veel op internet gezocht, maar zo’n soort oplossing niet kunnen vinden. Over de mogelijkheid van het ombouwen van draadloze routers tot accespoints heb ik gelezen, maar ik heb niet kunnen vaststellen of die daadwerkelijk het bestaande netwerk repeat/vergroot én de LAN-poorten als switch zullen werken.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het mogelijk om een repeater te kopen/maken die zowel het bestaande draadloze netwerk repeat, maar die tegelijkertijd de mogelijkheid heeft om als (4-poorts)switch te dienen voor de bedrade aansluiting die er ligt?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 10:57

RammY

Dát!

Een routertje waarop je DD-WRT zet kan dit zowiezo.
Daarnaast zou je dit opzich met elke router kunnen doen door de utp gewoon in een LAN poort te prikken (uiteraard wel eerst DHCP uitzetten), het netwerksignaal word dan ook gewoon op je WLAN doorgevoerd.
Kan dus elke draadloze router.

Deze advertentieplaats is te huur!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 20:07

amx

eens met ^^

iedere router kan als 2e accesspoint werken als je een kabel erop aansluit
FilthyViper schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:52:
Over de mogelijkheid van het ombouwen van draadloze routers tot accespoints heb ik gelezen, maar ik heb niet kunnen vaststellen of die daadwerkelijk het bestaande netwerk repeat/vergroot én de LAN-poorten als switch zullen werken.
ja dit gaat het bereik vergroten, zet beide accesspoints alleen wel op verschillende kanalen

specifiek in de situatie van de TS zou ik zeggen, wireless router bedraad in kamer 2, en die als accesspoint instellen,
er staat ook een mooi topic hierover op GoT

wireless bridgen kan, maar houd er wel rekening mee dat de snelheid effectief gehalveerd wordt

• FilthyViper
RammY schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:14:
Een routertje waarop je DD-WRT zet kan dit zowiezo.
Daarnaast zou je dit opzich met elke router kunnen doen door de utp gewoon in een LAN poort te prikken (uiteraard wel eerst DHCP uitzetten), het netwerksignaal word dan ook gewoon op je WLAN doorgevoerd.
Kan dus elke draadloze router.
Wat bedoel je met het dikgedrukte?

Stel: ik koop een extra draadloos routertje, zet DHCP daarin uit en prik daar de lan-kabel in die uit de huidige draadloze router komt. Kan ik dan de overige lan-poorten van router2 gewoon gebruiken? En kan ik het huidige draadloze netwerk "overnemen" in router2 (zelfde SSID, beveiliging en kanaal instellen)?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:02

lier

MikroTik nerd

FilthyViper schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:32:
Stel: ik koop een extra draadloos routertje, zet DHCP daarin uit en prik daar de lan-kabel in die uit de huidige draadloze router komt. Kan ik dan de overige lan-poorten van router2 gewoon gebruiken? En kan ik het huidige draadloze netwerk "overnemen" in router2 (zelfde SSID, beveiliging en kanaal instellen)?
De router zal dan als Access Point/switch gaan werken:
- De drie LAN aansluitingen kan je gewoon gebruiken
- Zelfde SSID en beveiliging, alleen een ander kanaal

Klaar.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FilthyViper
lier schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:41:
[...]

Klaar.
Tnx!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 17:04
lier schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:41:
[...]

Klaar.
Moet je dan ook niet hetzelfde kanaal hebben ?

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 18:07
Nope, anders gaan ze elkaar storen. Gewoon op een verschiilend kanaal zetten
Pagina: 1