• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 10:29
Een videomontageprogramma heeft de dvd driver van win7 overschreven met een oudere niet gecertificeerde versie (Ik weet het, ik heb er zelf toestemming voor gegeven)
Het dvd station kan ik nu onder windows niet meer gebruiken.

Ik heb de foute driver verwijderd.

Nu ben ik al een tijd aan het kijken hoe de goede driver terug te zetten maar ik kom er niet aan uit.
Het dvd station is een Sony Optiarc AD-7263S

Bij probleemoplossing en bij apparaatbeheer word het dvd station herkend als een AD-7263s, maar bij het laten zoeken naar een driver krijg ik de melding:

Afbeeldingslocatie: http://i97.photobucket.com/albums/l210/Ritro/dvdprobleem-1-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i97.photobucket.com/albums/l210/Ritro/dvdprobleem-5.jpg

Bij probleemoplossing
En bij apparaatbeheer:

Afbeeldingslocatie: http://i97.photobucket.com/albums/l210/Ritro/dvdprobleem-3.jpg

Ik heb een schone installatie op een externe schijf gedaan, deze herkend het station en ik kan het ook gebruiken. Als ik echter hierop laat zoeken naar de driver krijg ik dezelfde mededelingen.

Ik heb ook een recovery cd, echter heb ik dan de kip en het ei verhaal. Als ik die opstart zie ik wel een hoop drivers maar heb geen id of er een bruikbare bij zit. Onder windows laten doorzoeken gaat niet, want ik kan het dvd station niet gebruiken.

Ik denk dat het een generieke driver moet zijn, een die door -bijna- alle dvd drivers gebruikt word.
Maar, geen id waar deze te zoeken en hoe hem weer terug te zetten.
Ik hoop maar dat ik door zo'n stomme fout niet win7 opnieuw hoef te installeren.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:38
ik neem aan dat je weet hoe je een print screen maakt in windows zelf? :P

anyway, je zou kunnen proberen om je windows via system retore terug te kunnen zetten naar voor je de software installeerde.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB | 2019 Tesla Model 3 LR

• DeSluis
Verderf schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:43:
ik neem aan dat je weet hoe je een print screen maakt in windows zelf? :P

anyway, je zou kunnen proberen om je windows via system retore terug te kunnen zetten naar voor je de software installeerde.
Helaas, ik heb geen restore point van voor de installatie.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Laat deze eens los op je systeem: Your CD or DVD drive can't read or write media

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 07:32

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dit werkte onder WinXP, misschien dat het ook nog onder Windows 7 werkt:

[ul]
• Start regedit
• HKLM\System
• Bij CurrentControlSet, ControlSet001, ControlSet002, etc bij 'Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}' de UpperFilters en LowerFilters verwijderen
• Rebooten

En dan zou Windows je optische apparaten weer goed moeten herkennen.

edit:
Dat programma dat hierboven gelinkt wordt, doet als het goed is hetzelfde als deze regedit oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door Rhannie op 30-12-2010 12:08 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• DeSluis
Dit programma ziet de hele drive niet en vraagt of de kabels wel aangesloten zijn. (Dat is wel het geval.)

• DeSluis
Paddixx schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:06:
Dit werkte onder WinXP, misschien dat het ook nog onder Windows 7 werkt:

[ul]
• Start regedit
• HKLM\System
• Bij CurrentControlSet, ControlSet001, ControlSet002, etc bij 'Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}' de UpperFilters en LowerFilters verwijderen
• Rebooten

En dan zou Windows je optische apparaten weer goed moeten herkennen.

edit:
Dat programma dat hierboven gelinkt wordt, doet als het goed is hetzelfde als deze regedit oplossing.
Ik kan HKLM\System helemaal niet in het register vinden.

• Nielson
DeSluis schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:18:
[...]

Ik kan HKLM\System helemaal niet in het register vinden.
HKLM is de afkorting van HKEY_LOCAL_MACHINE

• DeSluis
Nielson schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:19:
[...]
HKLM is de afkorting van HKEY_LOCAL_MACHINE
Inmiddels gevonden, het lowerFilter stond er niet -meer-, maar de upper verwijderd. (Dit volgens een oplossing bij MS voor Vista.) Helaas, na het opnieuw opstarten blijf ik hetzelfde probleem houden. (En dezelfde medlingen als in de eerste post.)

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 20:17
Hoi,

ik had hetzelfde,

ik heb een spyware prog. en de windows security essentials laten scannen.

ook cccleaner gedraaid.

nu werkt alles weer naar behoren, na een nieuwe opstart werd de dvd weer gevonden.

wellicht heb je hier iets aan?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat was er mis met de Nederlandse equivalent van "Roll Back Driver" via de device manager?

https://discord.com/invite/tweakers

• Nielson
Dat is wel een goeie idd. En anders even met System File Checker een 'sfc/ scannow' proberen.

• DeSluis
redfoxert schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:40:
Wat was er mis met de Nederlandse equivalent van "Roll Back Driver" via de device manager?
Apparaatbeheer, en dan de dvd speler selecteren, stuurprogramma, de keuze "vorig stuurprogramma" is grey aka niet te kiezen.

• DeSluis
Boomster schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:38:
Hoi,

ik had hetzelfde,

ik heb een spyware prog. en de windows security essentials laten scannen.

ook cccleaner gedraaid.

nu werkt alles weer naar behoren, na een nieuwe opstart werd de dvd weer gevonden.

wellicht heb je hier iets aan?
Ik heb spybot serch and destroy op de achtergrond meelopen, zal een volledige scan doen, een cccleaner zal wel een registry schoonmaak ding zijn?
Ga het allemaal proberen, maar, het is wel zo dat het probleem door mijzelf is veroorzaakt, zelf de foute driver verwijderd!

• DeSluis
Nielson schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:45:
Dat is wel een goeie idd. En anders even met System File Checker een 'sfc/ scannow' proberen.
Is dat ook een lossstaand programmaatje?

• Nielson
Zit standaard in windows. Even een commandprompt openen en bovenstaande intypen.

• DeSluis
Nielson schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:02:
Zit standaard in windows. Even een commandprompt openen en bovenstaande intypen.
Helaas, dit programma vind wel een hoop fouten en herstelt ze ook. (Heb even in het logboek gekeken, maar daar snap ik niet heel veel van.) Maar de dvd speler blijft onvindbaar.

Zou ik een soort van upgrade kunnen doen over m'n bestaande installatie heen, of raak ik dan alle linken naar m'n programma's kwijt? (daarom heb ik dat nog niet geprobeerd.)

Ga in ieder geval nu Spybot draaien, die is wel even bezig

• DeSluis
Ok, alle bovenstaande programma's en registeraanpassingen uitgeprobeerd, geen resultaat.
Bij de "goede" installatie naar geinstalleerde driver gekeken, dit moet zijn: X:\windows\system32\drivers\cdrom.sys

Versie 6.1.7600.16385 dit zie je als je met de pijl op het bestand gaat staan.

In apparaatbeheer word deze driver ook aangegeven bij de dvd drive.

Deze driver, met het juiste versienummer, staat ook op de windows waar de dvd drive niet word herkent.
Maar de driver word bij apparaatbeheer niet aangegeven, daar wrod gezgd dat er geen driver nodig is of is geladen.

Echt geen id wat ik verder nog kan doen.

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 16:28

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Misschien een repair van Win 7x64 uitvoeren, vanaf de DVD (als je deze hebt)?

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• DeSluis
remy007 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:38:
Misschien een repair van Win 7x64 uitvoeren, vanaf de DVD (als je deze hebt)?
Ja, die heb ik, maar, als ik die boot vraagt hij naar een systeemcopie die ik niet heb gemaakt en dus ook niet kan laten terug zetten.
Verder, zo lijkt het, kan ik alleen een nieuwe windows 7 installeren en dan ben ik alle verwijzingen naar mijn programma's kwijt.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
Heb je al geprobeerd de speler los te koppelen, te starten, af te sluiten, terug aan te sluiten op andere poort en te starten?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 20:14

racoon

mooowwww

wat zegt windows7 nadat je dit tooltje gebruikt hebt.

http://www.royduineveld.nl/2009/05/cd-dvd-magic/

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• DeSluis
manzonderdas schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:04:
Heb je al geprobeerd de speler los te koppelen, te starten, af te sluiten, terug aan te sluiten op andere poort en te starten?
Ja, dat heb ik. Ik krijg dan problemen met de opstartHd (Ik heb een dualboot systeem) als ik dat heb getakkeld blijkt dit niet de oplossing, windows 7 zoekt naar een driver voor de dvd speler, maar installeert deze niet.

[ Voor 19% gewijzigd door DeSluis op 30-12-2010 20:56 ]

• DeSluis
ook dit lost het, helaas, niet op.

Anoniem: 379085

is het bestand "cdrom.sys" wat zich op c:\windows\system32\drivers\ bevind, gelijk in beide installaties?
qua grote en change/create datum?

zo nee probeer eens het volgende.
Kopieer ?:\windows\system32\drivers\cdrom.sys van je schone installatie naar je desktop.
start je corrupte installatie op in save mode.
kopieer cdrom.sys naar je corrupte c:\windows\system32\drivers\cdrom.sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
Anoniem: 379085 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:25:
is het bestand "cdrom.sys" wat zich op c:\windows\system32\drivers\ bevind, gelijk in beide installaties?
qua grote en change/create datum?

zo nee probeer eens het volgende.
Kopieer ?:\windows\system32\drivers\cdrom.sys van je schone installatie naar je desktop.
start je corrupte installatie op in save mode.
kopieer cdrom.sys naar je corrupte c:\windows\system32\drivers\cdrom.sys
Ja, ze zijn allebei even groot, hebben dezelfde datum/tijd stempel en ook hetzelfde versienummer. 8)7
Ik heb ook al de inhoud van de corrupte en de schone installatie mappen vergeleken, daar zitten wel wat verschillen, maar dat heeft volgens mij meer met geinstalleerde programma's te maken.

Ik bedenk me net dat de foute driver, die ik zelf heb weggehaald, in de sysWOW64 map en daar dan in de driver map stond. Maar ook daar zie ik zo niets vreemds.

[ Voor 9% gewijzigd door DeSluis op 31-12-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
kan je windows niet op de windows 7 cd laten zoeken naar de driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

manzonderdas schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:53:
En hoe wil je die DVD dan inlezen? ;)

Wat staat er trouwens in je registry bij
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\cdrom ?

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 31-12-2010 15:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gok dat er in het register nog wat dingen zijn blijven staan die verwijzen naar de oude foutieve driver, die je dus hebt verwijderd. De vraag is dan: welke driver was het van welk programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
DeSluis schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:48:
[...]
Ja, ze zijn allebei even groot, hebben dezelfde datum/tijd stempel en ook hetzelfde versienummer. 8)7
Kijk ook nog even of het juiste bestand cdrom.inf aanwezig is in C:\Windows\Inf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
rodie83 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:42:
Ik gok dat er in het register nog wat dingen zijn blijven staan die verwijzen naar de oude foutieve driver, die je dus hebt verwijderd. De vraag is dan: welke driver was het van welk programma?
Goed plan!
Ik ga morgen dat programma, Avid Liquid - programma was van Pinnacle- , herinstalleren en dan kijken wat er veranderd. Dan weet ik gelijk welke driver er is blijven staan.
Bij Pinnacle heb ik ook gezocht naar een oplossing (Ik zal vast de enigste niet zijn dacht ik) maar daar nog niets gevonden over de probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je op de achtergrond ProcessMonitor laat meelopen kun je precies bijhouden wat er gewijzigd wordt op je systeem.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
alt-92 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:27:
[...]

En hoe wil je die DVD dan inlezen? ;)

Wat staat er trouwens in je registry bij
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\cdrom ?
Bij currentcontrolset heb ik geen map cdrom staan. De dvd brander word wel genoemd bij \control\enum\ IDE\CdRomOptiarc_DVD_RW_AD_7263S______________1.00_____

en daaronder nog een keer met als versie nummer 1.01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
manzonderdas schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:53:
Dat zou ik graag willen doen, maar op windows niveau ziet hij de drive wel, maar kan hem niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
alt-92 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:13:
Als je op de achtergrond ProcessMonitor laat meelopen kun je precies bijhouden wat er gewijzigd wordt op je systeem.
Doe ik!, ik zal m'n bevindingen hier zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379085

Ik kwam op deze site http://www.howtogeek.com/...m-one-machine-to-another/ een programma Drviermax tegen, daarmee kan je drivers exporteren.. voor een dvd-rom drive gaat het om : cdrom.inf ; cdrom.pnf ; cdrom.sys

als je ze exporteerd en vervolgens weer inleest.. kijken wat dat uithaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
DeSluis, er bestaat een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop, dan hoef je niet elke keer een (of twee) nieuw(e) bericht(en) meteen na de vorige te maken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 02-01-2011 12:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DeSluis schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:19:
[...]
Bij currentcontrolset heb ik geen map cdrom staan.
Die hoort er wel te zijn, dat is namelijk de entry voor de driverservice voor je DVD/CDROM driver.
Daarom vind je de driverfiles ook wel maar doet je install er niks mee.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6Gv9IMDZhigUlRIiy5jMACUM/full.png

Kijk even of je 'm bij de andere ControlSet wel kan vinden. Één van de twee die er standaard zijn moet 'm nog hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 02-01-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
Anoniem: 379085 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:42:
Ik kwam op deze site http://www.howtogeek.com/...m-one-machine-to-another/ een programma Drviermax tegen, daarmee kan je drivers exporteren.. voor een dvd-rom drive gaat het om : cdrom.inf ; cdrom.pnf ; cdrom.sys

als je ze exporteerd en vervolgens weer inleest.. kijken wat dat uithaald.
Ga ik proberen !, eerst even kijken wat het "foute"prgramma precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
alt-92 schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:34:
[...]

Die hoort er wel te zijn, dat is namelijk de entry voor de driverservice voor je DVD/CDROM driver.
Daarom vind je de driverfiles ook wel maar doet je install er niks mee.

[afbeelding]

Kijk even of je 'm bij de andere ControlSet wel kan vinden. Één van de twee die er standaard zijn moet 'm nog hebben.
Nadat ik mijn diskdrives als AHCI heb ingesteld in de bios is het systeem heel lang aan het zoeken geweest naar de driver. Die kan het niet vinden, maar, de vermelding bij Controlset is terug.
Pagina: 1