• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
Sinds een tijdje heb ik een HTPC thuis draaien, werkt allemaal prachtig, op één probleem na: af en toe valt het beeld en geluid voor een paar seconden uit, en soms valt alleen het geluid even uit. Afhankelijk van het source materiaal gebeurd het vaker, maar ik heb nog geen patroon kunnen herkennen wat daarin precies het verschil maakt. Het probleem doet zich zowel voor als ik de output op 50Hz als op 60Hz zet, hoewel het op 50Hz iets minder lijkt voor te komen.

De drivers zijn recent, tv wordt goed herkend door Windows, het geluid gaat ook over DVI -> HDMI.

Specs:

Windows 7 / XBMC
Jetway MB JNC62K (GeForce 8200) + AMD 5050e
DVI -> HDMI 1.3 kabel (ebay, 1.5m)
Philips 40PFL7605

Ik heb zelf geen idee meer in welke hoek ik het moet zoeken, de enige stap die ik nog kan doen is een andere kabel proberen, hoewel ik betwijfel of het de hardware is. Google geeft me weinig resultaten. Iemand suggesties?

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-02 18:40
Duurt het wegvallen van het signaal even lang als dat je de hdmi kabel uit de tv haalt en dan opnieuw er in doet?
Als dat zo is dan valt dus het hele signaal weg, en moet de tv opnieuw het signaal oppakken.

Verder moet je dingen gaan uitsluiten: heb je nog een andere tv waarmee je kan testen (buurman?), of een andere hdmi bron waarmee je jouw tv kan testen?

Verder denk ik dat het misschien te maken heeft met de combi beeld+geluid over hdmi uit je videokaart.
Probeer eens het geluid uit te zetten met alleen beeld, en kijk dan eens wat er gebeurt.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lijkt op een HDMI handshaking probleem. Probeer eens de firmware van je televisie te updaten indien dat mogelijk is, meestal kan dat met behulp van een USB stick.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
Het lijkt inderdaad op een re-sync van het signaal, maar ik snap niet wat de trigger is. Het lijkt zich alleen voor te doen bij het daadwerkelijk afspelen van content, niet in een menu of op de desktop. Ik heb helaas geen andere HDMI devices om te testen.

De TV heeft de laatste firmware.

Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik het geluid disable. Verder heb ik op google iets gevonden over het uitzetten van C1E in de bios. Dit zou mogelijk een clock drift kunnen veroorzaken wat de ontvanger van het HDMI signaal niet lekker vind.