indicatie led aansluiten op wisselsschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• D15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-01-2011
Mijn installateur gaf er de brui aan,

Ik zit nu overal met schakelaars die een uitsparing hebben voor de ledindicatie maar alle ledjes zitten los in een doosje appart.

in de muur zit bv een tweepolige wisselschakelaar van niko met enkel op de linkerkant 2 bruine aansluitingen
Op de L1 & 1 dus, de 2 & L2 zijn niet aangesloten, dit is de schakelaar van de badkamer.

Hoe kan ik hier de blauwe indicator ledjes op aansluiten?
Ik wil graag dat ze branden wanneer het licht in de badkamer, buiten en kelder aan gaat.

mvg

[ Voor 3% gewijzigd door D15 op 30-12-2010 08:51 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
kun je er een paar foto's van maken? dat vind ik altijd veel makkelijker werken

ik ga er vanuit dat het kant en klare modules zijn. dan zou je de led(unit) er (lijkt me) gewoon in moeten kunnen bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D15
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-01-2011
@ timberleek,

Er zijn geen automatische modules het betreft losse ledjes met 2 blauwe kabeltjes.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5082/5315543042_37aeace673.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door D15 op 02-01-2011 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 23:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je wilt de led laten branden als de schakelaar aan is.
Dan zal er ook een nul ader naar die schakelaars moeten worden getrokken. (Dit omdat er, bij een ingeschakelde schakelaar, geen ander potentiaal als 230V meer in de doos aanwezig is).
De led moet dan op de "uitgang" (waarschijnlijk 1) van de schakelaar en aan de nul worden aangesloten.
(Ik ga er hierbij vanuit dat de LED zelf een voorschakel weerstand aan boord heeft om op 230V te kunnen lopen. Heeft hij dat niet, dan zal er meer werk moeten worden verzet.)

De LED laten branden bij een uitgeschakelde schakelaar is makkelijker: gewoon op L1 en 1 aansluiten. Dat werkt prima bij de meeste belastingen (lamp, tl, spaarlamp, you name it).

Edit:
Goed kijkend naar je plaatje heb je geen wisselschakelaars, maar een (gekoppelde) serieschakelaar.

[ Voor 92% gewijzigd door remco_k op 02-01-2011 11:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://electroschematics.com/2573/led-circuit/

Hier een schema hoe een led op 220v aan te sluiten. Zorg dat er een nul (blauwe draad) in je doosje komt en de 3 schakeldraden van de 3 lampen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden