toekomstperspectief programmeertalen

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
sommige mensen zullen dit waarschijnlijk een onzinnig topic vind, maar het kan geen kwaad zo af en toe >:)

de laatste tijd heb ik gemerkt dat er steeds meer en meer mensen overstappen van een "old-scool" scripttaal als perl naar de wat nieuwere talen als php, 'asp' (niet echt een taal maar toch) en coldfusion (bestaat al toch wat langer dan voorgaande twee) en jsp.
ook waar perl eerst koning was op het gebied van systeem-scripten (*nix) lees je tegenwoordig meer en meer van doorgewinterde perl-programmeurs dat python de nieuwe rage is (arien? :))
voor web applicaties word de cgi-bin al bijna nooit gebruikt op een enkeling na die nogsteeds ubb oid draait.

op het gebied van 'echte' programmeertalen staat C(++) nogsteeds bovenop na al die jaren maar Java is ook al redelijk populair (ondanks de grote negatieve ervaringen met applets).

Nu komt MS met hun .NET gedoe en een compleet arsenaal aan nieuwe talen.

Ik vroeg mij af wat jullie mening hierover is, welke talen zullen de overhand hebben (C# of Java?) en welke talen zullen maar in mate gebruikt worden.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Je moet een onderscheid maken tussen huis-tuin-en-keuken-toepassingen voor programmeertalen en bv. het schrijven van een OS voor de bediening van een hijskraan - om maar eens wat te noemen.

Als ik even snel een simpel proggie nodig heb voor persoonlijk gebruik, dan zal ik eerder grijpen naar een old-school dan naar de taal die de professionele programmeur gebruikt om een demo te maken voor haar of zijn klanten, of de taal die een industrieel ontwerper gebruikt om een OS te schrijven voor een nieuw soort kassa in de supermarkt.

Echte ouwe talen zoals GW-BASIC, C, Pascall en zo zullen het blijven doen zolang er compilers voor bestaan die ondersteuning bieden voor de OS'sen die de markt gebruikt.

Het is natuurlijk helemaal handig als je binnen de kaders van je eigen OS kan blijven met het programmeren. Je kent je OS en je weet wat erin mogelijk is. De kans op bugs neemt daarmee af en het programmeren wordt aangenaam omdat je thuis bent in het OS.

Vandaar ook dat veel 'Visual'-edities van old-schools het zo goed doen.

Maar let's face it: Visual J++ is in feite niets anders dan een dialect van de eerste uitvoering van C.

Ik vermoed dat het met programmeertalen net zo zal gaan als met spreektalen: er zijn een aantal beginpunten in de tijdlijn, maar de talen zullen altijd overeenkomsten blijven vertonen, simpelweg omdat de dingen die ze uitdrukken (of uitvoeren in het geval van programmeertalen) functies zijn die aan een relatief statische behoefte voldoen (tekstverwerking, spreadsheet, presentatie, porting tussen platforms en programma's, spelletjes, grafisch ontwerp). Natuurlijk krijgen deze behoeften en hun functies nieuwe jasjes aan telkens, maar de basis is al jaren dezelfde.

Er zullen dus dialecten gevormd worden, maar wat je houdt:

Directe opdrachten
Loops
Subroutines
Objecten (in old-school niet afwezig maar zelf te programmeren dus moeilijk zichtbaar)
Berekeningen

Dit zijn enkele van de zaken die elke programmeertaal in zich heeft, en dit zal niet veranderen, hooguit vereenvoudigd worden. Daarom lijken veel programmeertalen op elkaar en zal alleen hun uiterlijk veranderen. Daarom zijn veel old-school-programmeertalen nog steeds bruikbaar.

Bloed, zweet & koffie

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017

RSD

Voor elk wat wils!

Verwijderd

[Nu komt MS met hun .NET gedoe en een compleet arsenaal aan nieuwe talen.
[/quote]

Het zijn verre van "nieuwe" talen, maar afleidingen/kruisingen van oudere talen. C# b.v. is gewoon een bijgeschaafd C++, waardoor het gebruiksgemak een stuk verhoogd en de moeilijkheidscurve verlaagd is. Maar in feite is er niets nieuws onder de zon. Ik geloof dat de programmeertalen zoals ze nu zijn niet wezenlijk meer zullen veranderen. En er zullen altijd programmeertalen en scripttalen zijn, hoewel de grens tussen beide misschien wat meer zal vervagen in de toekomst omdat het OS ontwikkelaars steeds meer uit handen neemt. Ik ben dus echt niet bang dat mijn kennis van een nu populaire programmeertaal in de toekomst door de plee gespoeld kan worden.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
Dreambird: C# b.v. is gewoon een bijgeschaafd C++

ik dacht eerder dat het een bijgeschaafde evrsie van Java was? Door dat gedoe met SUN en MS mocht MS geen java meer implementeren in hun nieuwe produken en daardoor hebben ze maar een compleet nieuwe 'java' bedacht > C# (tenminste dat is wat ik heb begrepen)

Verwijderd

Nee, kijk maar eens op
www.informit.com

Je moet je wel even registreren, maar dan kun je een groot aantal commerciele boeken gratis :) on-line lezen waaronder eentje genaamd "Presenting C#".

---

The programming language C# derives from C and C++; however, it is modern, simple, entirely object-oriented, and type-safe. If you are a C/C++ programmer, your learning curve will be flat. Many C# statements are directly borrowed from your favorite language, including expressions and operators. If you don't look too closely at first, a C# program looks like a C++ program.

An important point about C# is that it is a modern programming language. It simplifies and modernizes C++ in the areas of classes, namespaces, method overloading, and exception handling. Much of the complexity of C++ was removed from C# to make it easier to use and less error prone.

Contributing to the ease of use is the elimination of certain features of C++: no more macros, no templates, and no multiple inheritance. The aforementioned features create more problems than they provide benefitespecially for enterprise developers.

New features for added convenience are strict type safety, versioning, garbage collection, and many more. All these features are targeted at developing component-oriented software. Although you don't have the sheer power of C++, you become more productive faster.

---

Klinkt leuk, maar mijn favoriet is Delphi *D

Verwijderd

C en Pascal zijn voorlopig nog niet verdwenen omdat het de standaard talen voor programmeer literatuur zijn.

Prolog en lisp ook niet omdat er geen echte alternatieven voor zijn.

C# wordt denk ik populair, omdat het een soort Java wordt, maar een aantal nadelen van Java niet heeft.

Functionele programmeertalen, vooral Haskell, zijn de academische IT-wereld (terecht) aan het veroveren als krachtige en efficiente prototyping talen.

Cobol leeft nog steeds omdat veel grote bedrijven nog steeds werken met systemen die geschreven zijn in Cobol. Dat verdandert denk ik pas in +/- 1012 als de nieuwe milleniumbug in Cobol begint op te spelen.

Ook een veelbelovende taal is Python, als mix van shell scripting, OOP, Perl en Java.

Of Java echt mainstream blijft is de vraag, omdat Java eigenlijk te langzaam en onstabiel is.

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
NoGlory: omdat Java eigenlijk te langzaam en onstabiel is.

alhoewel ik het met je eens ben voel ik nu al een flamebait aankomen :)

Verwijderd

Alles wat nieuw is wordt geacht beter te zijn (helaas denkt een over groot deel van de computergebruikende wereld bevolking daar net zo over als het gaat om MS producten >:)) dus zal er een verschuiving plaatsvinden van taal A naar taal B, ook de doeleinden van een "programma" of "script" heiligen over het algemeen de middelen.
Voor alles geld nog altijd dat tijd = geld = tijd, wie winst wil maken zoekt iets wat het makkelijkst is om het doel mee te realiseren, daarbuiten is een "oude-taal" het sigarenbandjes sparen van deze tijd. (8>

Alles wat nieuw is wil je proberen, toch ? :9

Verwijderd

Op Thursday 15 March 2001 12:55 schreef stylee het volgende:
NoGlory: omdat Java eigenlijk te langzaam en onstabiel is.

alhoewel ik het met je eens ben voel ik nu al een flamebait aankomen :)
Waiting in fear......

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:19

Crazy D

I think we should take a look.

Op Thursday 15 March 2001 12:31 schreef NoGlory het volgende:

[knip]

Of Java echt mainstream blijft is de vraag, omdat Java eigenlijk te langzaam en onstabiel is.
Hmmm dacht ik ook altijd.. totdat ik Sumatra leerde kennen (programma (client-server) waarmee je Exact bestanden kan benaderen) en dat is dus echt retesnel he! De server is volledig in Java gebouwd, die client van Sumatra ook (en daarnaast hebben ze nog activex voor het programmeren), de client start redelijk traag op, maar vervolgens is bv. een artikeloverzicht echt _veel_ sneller dan dat het in Exact tevoorschijn komt (terwijl dat in C geschreven is). Dusse... java is definitely not langzaam. Tenzij je bagger programmeert, maar dat geldt voor iedere taal.
Onstabiel heb ik ook nog geen slechte ervaring mee (over Sumatra dan), en ook van onze klanten (en dat zijn er ondertussen behoorlijk veel) horen we alleen maar lovende dingen over Sumatra.
(hmm lijkt bijna alsof ik Sumatra aan het promoten ben, maar dat is niet m'n bedoeling (en je hebt er toch niks aan zonder Exact administratie + pakket)).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Niet dit soort onderwerpen beginnen als /me er een dag niet is. :P

stylee: Waar perl eerst koning was op het gebied van systeem-scripten (*nix) lees je tegenwoordig meer en meer van doorgewinterde perl-programmeurs dat python de nieuwe rage is (arien? :))

Hmm? :? :P Ik gebruik alles wat los en vast zit. Python is net zo leuk als Perl of C/C++ of Java of... Het hangt van de situatie af. Een timmerman (Tom? :P) gebruikt toch ook niet overal een hamer voor?

Voor web applicaties word de cgi-bin al bijna nooit gebruikt.

Je hoeft bijvoorbeeld Perl scripts niet specifiek in cgi-bin te zetten. Zeker grotere, professionelere sites zullen om performance redenen mod_perl gebruiken en niet Perl als CGI. (Vergelijk: PHP als als mod_php of als CGI.)

Nu komt MS met hun .NET gedoe en een compleet arsenaal aan nieuwe talen.

.NET maakt het mogelijk om bestaande talen te gebruiken. De enige "nieuwe" taal is C# (nieuw tussen aanhalingstekens omdat het nieuwe ervan erg relatief is).

Verwijderd

Vilenin: Visual J++ is in feite niets anders dan een dialect van de eerste uitvoering van C.

Volgens dezelfde redenering: C is een dialect van assembly language.

Oftewel: ik vind de logica wat vergezocht.

Verwijderd

NoGlory: Ook een veelbelovende taal is Python, als mix van shell scripting, OOP, Perl en Java.

Ehmm... sort of...

* Zucht

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op Friday 16 March 2001 12:48 schreef Arien het volgende:
Een timmerman (Tom? :P) gebruikt toch ook niet overal een hamer voor?
:D
Pagina: 1