Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

moederbord asus p5g43 pakt nieuw ddr2-800 niet

Pagina: 1
Acties:

• apple1200
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:54
Beste tweakers,

Mijn pc wil gewoon niet opstarten met 4 reepjes van 2gb ram erin. Ze zijn wel verschillend van snelheid(2*667,2*800) maar dit zou moeten werken. Nu keek ik net even op de asus site, en hier stond een nogal raar iets wat ik niet snapte:

4 x DIMM
Dual DDR2 1066(O.C.)/800/667
*Due to chipset limitation, this motherboard only supports up to the total of 4 ranks (4 sides in total) of RAM at max.
*Supports 2 DIMM modules only for yellow DIMMs when over-clock to DDR2-1066
Support max. 8GB

Betekend dit dat ik alleen de 8gb kan halen door middel van 2*4gb?

Waarom dan 4 slots als ik er maar 2 kan gebruiken?

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:31
quote:
apple1200 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:28:
Beste tweakers,

Mijn pc wil gewoon niet opstarten met 4 reepjes van 2gb ram erin. Ze zijn wel verschillend van snelheid(2*667,2*800) maar dit zou moeten werken. Nu keek ik net even op de asus site, en hier stond een nogal raar iets wat ik niet snapte:

4 x DIMM
Dual DDR2 1066(O.C.)/800/667
*Due to chipset limitation, this motherboard only supports up to the total of 4 ranks (4 sides in total) of RAM at max.
*Supports 2 DIMM modules only for yellow DIMMs when over-clock to DDR2-1066
Support max. 8GB

Betekend dit dat ik alleen de 8gb kan halen door middel van 2*4gb?

Waarom dan 4 slots als ik er maar 2 kan gebruiken?
Het mobo ondersteund maximaal 4 dimm's
Mocht je op 1066 willen draaien (OC-en in dit geval) dan mag je alleen de 2 gele sloten gebruiken.
Het mobo ondersteund maximaal 8Gb.

Dat is althans wat ik eruit haal. Maar ik geef toe, tis wel wat onduidelijk...

Maar op welke snelheid draai je nu? 800 kan ook niet want dat houden je 667 reepjes niet bij.

[Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 29-12-2010 22:40]

Fatshark kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1989864

• apple1200
quote:
ChojinZ schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:38:
[...]

Het mobo ondersteund maximaal 4 dimm's
Mocht je op 1066 willen draaien (OC-en in dit geval) dan mag je alleen de 2 gele sloten gebruiken.
Het mobo ondersteund maximaal 8Gb.

Dat is althans wat ik eruit haal. Maar ik geef toe, tis wel wat onduidelijk...

Maar op welke snelheid draai je nu? 800 kan ook niet want dat houden je 667 reepjes niet bij.
Ik heb eerst gewoon met een reset geprobeerd, in de hoop dat deze terug zou schakelen naar 667 ook voor de 800 reepjes, daarnaa op max. 667 ingesteld in de bios,maar ik krijg nog steeds geen beeld. de setjes apart doen het wel goed.

• locke960
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23-05 17:29
Dit heeft niets met de snelheid te maken. Het board ondersteund alleen 4 geheugen modules als die enkelzijdig zijn.dwz, letterlijk maar aan een kant van het printje geheugen chips.

Als je dubbelzijdige modules hebt, chips aan beide kanten, dan worden er maximaal 2 modules ondersteund.

Dat is een chipset beperking. De chipset kan maximaal 4 zijden aan.

edit1: meer exact gaat het om "memory ranks". Het heeft met de constructie van het geheugen te maken. http://www.ramcity.net/content/faq/what-is-a-memory-rank.asp
In consumenten PC's telt een geheugen module eigenlijk altijd voor zoveel ranks als dat er zijden bestukt zijn.
Als het goed is houden de geheugen selectors/configurators op de sites van de grote geheugen fabrikanten hier rekening mee.

edit2: Zit er echt een G43 chipset op dat board ? De G43 chipset kan het namelijk wel aan volgens de specificatie. Mogelijk is het een beperking van het board, niet van de chipset.

[Voor 45% gewijzigd door locke960 op 29-12-2010 23:13]

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

quote:
locke960 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:50:
Dit heeft niets met de snelheid te maken. Het board ondersteund alleen 4 geheugen modules als die enkelzijdig zijn.dwz, letterlijk maar aan een kant van het printje geheugen chips.
Dat is niet de definitie van enkelzijdig. Het gaat er om hoe de datalijnen zijn aangesloten. Een module met chips aan beide kanten kan enkelzijdig zijn, en een module met chips aan 1 kant kan ook prima dubbelzijdig zijn.

• apple1200
Maar als ik nou voor 2x4gb ga dan moet dit toch zeker weten werken?

edit: ik zie nu dat een 4gb module wel erg duur is, en moeilijk te verkrijgen. Als ik nog een keer dezelfde reepjes haal van hetzelfde merk, gaat het dan wel werken? dus 4x 2gb 800mhz?

[Voor 58% gewijzigd door apple1200 op 29-12-2010 23:24]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True