Autoversterker verkeerd aangesloten (+ en -) omgedraaid

Pagina: 1
Acties:

• Barry1989
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10-2021
Ik heb onlangs een subwoofersetje gekocht. Toen ik alles had aangesloten en geen power had ben ik op onderzoek gegaan en toen bleek dat + en - van de stroom was omgedraaid. Zekeringen vervangen van de versterker en ik had power. De subwoofer deed het. Enkele minuten later een tik en zag je de woofer van buiten helemaal naar binnen gaan, heel langzaam.

Nou doet de versterker niets meer. Hij wordt alleen warm en de Ledjes branden. Kan ik de versterker nu weggooien? Het gaat om een mtx501 monoblok

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
Controleer de zekeringen even van je versterker of die allemaal goed zijn.
als die allemaal goed zijn + je controle ledjes branden allemaal gewoon kan het ook zijn dat je sub is doorgebrand, stinkt/stonk het ook in je kofferbak (ga er vanuit dat je daar je sub hebt) toe je er achter kwam?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Voor wat het waard is. Als je de conus van de woofer naar een kant ziet trekken, dan weet je dat er gelijkstroom doorheen loopt. Dat is funest voor een box. Gelijkstromen probeert men te voorkomen door een dikke condensator (twee omgekeerd gepoolde electrolyten in serie) in de draad naar de box op te nemen. De andere oplossing is een goed gebalanceerde eindtrap.
Anyway, lijkt mij dat er iets stuk is.

• Barry1989
Op het moment dat de + en - van de versterker verkeerd waren aangesloten was er geen subwoofer aangesloten. Wat ik ook nog moet melden is dat de tik (ken, later volgde er meer) was dat ik de behuizing van de versterker aanraakte. Ik heb dus een subwoofer.Ook geen brandlucht of iets dergelijks.

Net ging ik weer eens proberen door alleen het contact aan te zetten en de subwoofer deed het weer. Ik starte de motor en volgens mij vanaf dat moment had ik geen subwoofer meer.

Als versterker heb ik een: MTX RT501 linkAls subwoofer heb ik een: Kicker CVR124

Het is een 2X4Ohm dubbelspools Subwoofer, als volgt aangesloten
VS S1 S2
+ ----------------- + --------------+
- ------------------- - ------------- -

Dit wil dus zeggen dat de versterker op 2Ohm draait, dit moet goed zijn volgens mij.

Edit 20:17
Nogmaals de auto gestart en hij deed het weer. Versterker werdt daarna snel warm en vervolgens deed mijn sub het niet meer. Ik zal later eens proberen om 1 van de 2 spoelen aan te sluiten, kijken of dat wel werkt.

Edit 20:53
Klein stukje gereden subwoofer deed het niet en de LEDs, alle 3, begonnen te knipperen. Versterkers was zeer warm! Ik ga morgen maar eens proberen of ik hem terug kan brengen. Ik zie ook nergens iets staan wat knipperende LED's betekenen maar ik gok op oververhitting

[ Voor 22% gewijzigd door Barry1989 op 29-12-2010 20:55 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Permutor schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:56:
Voor wat het waard is. Als je de conus van de woofer naar een kant ziet trekken, dan weet je dat er gelijkstroom doorheen loopt. Dat is funest voor een box. Gelijkstromen probeert men te voorkomen door een dikke condensator (twee omgekeerd gepoolde electrolyten in serie) in de draad naar de box op te nemen.
Nope, een condensator wordt bij een versterker geplaatst om de voedingsspanning wat constanter te houden. Tegen gelijkstroom gebruik je een subsonicfilter (dat je vóór de versterker plaatst) of je doet er niks tegen.

• Inhale
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik zou de massa even nakijken, is die gemonteerd op een kaal metaal van het chassis/carroserie? mooiste zou een gordelpunt oid zijn :)

hopelijk helpt het

succes!

• Barry1989
Ik heb hem gemonteerd waar 2 andere massadraden al aan zitten. Dat moet dus goed zijn.

Subwoofer zojuist getest op een andere versterker, die werkt perfect :) Het moet dus wel aan de versterker liggen. Ik merkte bij het losschroeven van de versterker dat ik hem iets te vast had aangedraaid waardoor er scheurtjes bij de bevestigingspunten in de behuizing zijn gekomen. Lijkt me niet dat dit de oorzaak is, dit zal wel invloed hebben op de garantie helaas!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-02 15:51
Misschien is het een idee om de spoelen eens in serie te zetten in plaats van parallel Het zou kunnen dat de impedantie van de sub af en toe onder de 2 ohm duikt en je versterker in z'n beveiliging schiet. Is de hoofdzekering bij je accu nog wel heel? Anders kunnen er ook nog wel eens hele rare dingen gebeuren.

Overigens zou het mij niet verbazen als je versterker defect is. Het omdraaien van de + en - is nou niet echt gezond voor de meeste apparatuur >:)

[ Voor 19% gewijzigd door jbhc op 29-12-2010 23:23 ]

Verwijderd

Ik heb het zelfde blok in de kofferbak liggen. In de handleiding, die incompleet is, zie ik niks staan over de ledjes.
De versterker levert 1 x 500 watt of 2ohm dus het zou moeten werken.

Probeer eens een ander massa punt, zoals al genoemd een gordel punt. flink schuren en probeer het dan nog eens.

• TBTL
  • Niet online
Barry1989 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:00:
dit zal wel invloed hebben op de garantie helaas!
Je kan het altijd nog proberen. :)

Verwijderd

Garantie op misbruik? Die autozaak is wel gek om je versterker in te nemen. En als ze het doen zullen ze op een gegeven moment wel zien dat er iets is misgegaan en ga je alsnog nat.
TBTL schreef op woensdag 29 december 2010 @ 20:56:
[...]
Nope, een condensator wordt bij een versterker geplaatst om de voedingsspanning wat constanter te houden. Tegen gelijkstroom gebruik je een subsonicfilter (dat je vóór de versterker plaatst) of je doet er niks tegen.
Als je niet helemaal zeker bent waar je het over hebt, zeg dan liever niks, voordat mensen je verhaal als waar aannemen.
C6, de 2200uF is in het volgende schema dus foutje/vergissing?
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000105.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2010 10:22 ]

• TBTL
  • Niet online
Bij zulke versterkers heb je inderdaad condensatoren (binnen de behuizing ervan).

Ik denk dat we een beetje een misverstand hebben, ik had begrepen dat de condensator tussen de versterker en de woofer kwam. Buiten de versterkerbehuizing.

[ Voor 120% gewijzigd door TBTL op 31-12-2010 17:07 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:34
Condensator of niet (ja condensatoren worden voor beide doeleinden gebruikt, binnen of buiten de versterker, alleen is het veel goedkoper om een veel kleinere condensator aan de ingang te plaatsen), vraag is waar die gelijkspanning vandaan kwam: ik vermoed dat er e.e.a. in de versterker doorgebrand is, waardoor de eindtrap op een spanningsrail blijft steken, dus ik vrees dat die versterker gerepareerd of vervangen moet worden. Gelijkspanning op de uitgang van de verterker kan je eenvoudig meten met een multimeter in gelijkspanning stand (eerst e.v.t. zonder speaker meten).

edit: de versterker in het schema hierboven heeft een enkele voeding, hierdoor is die uitgangscondensator noodzakelijk (deze zit dan ook in de versterker) aangezien de gemiddelde spanning de halve voedingsspanning bedraagt, dit hoeft in de versterker van de TS niet het geval te zijn

[ Voor 20% gewijzigd door base_ op 31-12-2010 17:09 ]

• Barry1989
Bedankt voor jullie reacties, zelf zag ik het nog somber in voor de versterker. Ruilen ging helaas, ik heb een nieuwe precies dezelfde versterker ergens anders gekocht en die deed het in 1X perfect.

Dus het is de versterker
Pagina: 1