Overstappen op glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
Hallo tweakers,

Thuis zijn wij van plan over te stappen op glasvezel in de nabije toekomst. Bij het uitzoeken wat er nodig is om over te stappen lopen we tegen een paar vragen op.

Ik zal eerst even de huidige opzet vertellen. Momenteel hebben we thuis ISDN + ADSL. ISDN wordt gebruikt voor het telefoon verkeer en een alarm systeem is aanwezig. Het ADSL deel wordt alleen voor internet gebruikt.

Bij de overstap naar glasvezel willen we een alles-in-een oplossing. We willen dus zowel de telefoon (met alarmsysteem), internet en tv hebben.

Het eerste probleem waar we tegen aan lopen is de alarmcentrale die we hebben. Omdat glasvezel een grote internet verbinding is en deze dus niet rechtstreeks verbonden kan worden met een telefoon/alarmcentrale vragen wij ons af of er een ip converter benodigd is tussen het alarmsysteem en het glasvezel modem. Rechtstreeks gaat vermoedelijk helemaal niet i.v.m. isdn alarmsysteem. Of heb ik het hier helemaal fout?

Als er een ip converter nodig is, hebben jullie verstand van wat een goede ip converter is. En of deze speciaal moet zijn i.v.m. alarmsystemen.

Het tweede probleem waar we tegen aanlopen is alsvolgt. De telefoons die momenteel in huis gebruikt worden. Kunnen deze nogsteeds worden gebruikt nadat we over zijn op glasvezel?

Is de kwaliteit van het TV signaal (zowel analoog als digitaal) goed te noemen bij glasvezel? De schakeltijd om van de ene zender naar de andere te gaan is deze goed te noemen? In het verleden heb ik wel eens gehoord van lange schakeltijden. Heeft iemand hier last van?

Heeft misschien iemand een blokschema van hoe hij/zij de indeling in een soortgelijke situatie heeft gemaakt?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De tv op glasvezel is digitaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
Ik bedoel SD (analoge kwaliteit) en HD (digitale kwaliteit). Maar feitelijk heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Het alarm werkt niet meer als de stroom uitvalt (je hebt namelijk geen telefoonlijn meer dan), dat is 1.
De telefoons blijven werken als je een Quattrovox gebruikt, in dat geval zijn de telefoons analoog. Echter als je ISDN telefoons hebt, dan zijn ze onbruikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door maarud op 29-12-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
Bedankt voor je snelle reactie. Voor het feit dat de stroom uitvalt is al een oplossing bedacht. We gaan gebruik maken van een UPS zodat er altijd stroom is (althans voor een flink aantal uurtjes na de stroomuitval).

Quattrovox, zoiets staat me bij, maar dat zou ik even moeten nakijken. Blijven de telefoons uberhaupt werken als er zo'n isdn telefoon centrale tussenzit vergelijkbaar met de quattrovox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

let goed op wat er toegestaan is allemaal voor de alarmmelder aan te sluiten. Als je een oplossing bouwt die niet is gecertificeerd door de alarmtoko kan je gezeik krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Is de kwaliteit van het TV signaal (zowel analoog als digitaal) goed te noemen bij glasvezel? De schakeltijd om van de ene zender naar de andere te gaan is deze goed te noemen? In het verleden heb ik wel eens gehoord van lange schakeltijden. Heeft iemand hier last van?
Ligt ook nog al aan de aanbieder, welke levert bij jullie? Sommigen leveren namelijk wel een analoog tv-signaal op hun kastje, anderen alleen digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet persee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In principe is er heel veel mogelijk qua telefonie en nummerportering en gebruik van meerdere telefoonnnummers, maar het is geheel niet vanzelfsprekend dat je ouderwetse ISDN of Analoge centrale daarvoor zomaar geschikt is.

Met glasvezel verbiding zou je kunnen denken aan volledige VOIP telefonie middels SIP en geschikte centrale.

Informeer naar de mogelijkheden bij de provider naar welke je voorkeur uitgaat.

Overigens geven sommige internet aanbieders wel aan alarmsystemen via telefoonverbinding niet te adviseren.

Omdat er op de internet verbinding regelmatig 's nachts gepland onderhoud plaatsvindt, acht men het risico dat er 's nachts wat kan gebeuren en hulp ter plaatse niet snel genoeg aankomt te groot om hier nu al op te vertrouwen.

Dit geldt in ieder geval voor persoonsgebonden alarmen (zo'n pieper met een koord om je nek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
TrailBlazer schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:57:
let goed op wat er toegestaan is allemaal voor de alarmmelder aan te sluiten. Als je een oplossing bouwt die niet is gecertificeerd door de alarmtoko kan je gezeik krijgen.
We zijn niet bij een alarmbureau aangemeld. Als het alarm afgaat worden er alleen nummers gebeld die wij in het systeem hebben ingebracht.
Nielson schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:01:
[...]
Ligt ook nog al aan de aanbieder, welke levert bij jullie? Sommigen leveren namelijk wel een analoog tv-signaal op hun kastje, anderen alleen digitaal.
Lijbrandt gaat denk ik de aanbieder worden waarvan we afnemen. Iemand ervaring met de tv kwaliteit van lijbrandt?

nog een vraagje over de quattrovox (of iets soortgelijks). Ik neem aan dat deze uberhaupt ertussen uit moet. En dat de telefoons die erachter zaten gewoon via een splitter of rechtstreeks dan op het glasvezel modem kunnen?

Momenteel is het ook zo dat we met de isdn telefoon centrale op meerdere telefoons tegelijk kunnen bellen. Kan dit met glasvezel ook of moet er dan nog een telefoon centrale tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
snelkookpan schreef op woensdag 29 december 2010 @ 17:17:
[...]
Lijbrandt gaat denk ik de aanbieder worden waarvan we afnemen. Iemand ervaring met de tv kwaliteit van lijbrandt?
Was laatst wel een topic van, dat bij sommige glas aanbieders de gebruikers als tv streams dezelfde kregen als KPN voor iptv gebruikt, welke door het reëncoderen naar een lage bitrate aardig aan kwaliteit hadden ingeboet. Kan 't zo niet weervinden dus misschien dat het in één van de andere glas gerelateerde topics staat in Internetproviders en Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkookpan
Ik ben inmiddels iets verder in de zoektocht. We hebben niet de quattrovox maar een duovox (budget variant van de quattrovox :+)

Aangezien dat in de handleiding op internet staat dat er analoge toestellen op worden aangesloten. Neem ik aan dat ik gewoon gebruik kan blijven maken van mijn huidige toestellen die ik in huis heb.

Het alarmsysteem wat tevens achter de duovox zit zou dus ook analoog moeten zijn? Klopt het dat ik dan idd mijn alarmsysteem gewoon rechtstreeks op het glasvezel modem zou kunnen aansluiten? evt. nog met een splitter ervoor voor overig telefonie verkeer?

Ik neem nu dus aan dat in het modem dus pas VOIP wordt toegepast en dat daarvoor alle analoge apparaten gebruikt kunnen worden. Klopt dit?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Klopt helemaal :)

Weet niet hoe het zit met stroomuitval... maar het lijkt me dat als de stroom uitvalt, de wijkcentrale ook niet meer werkt? Of ben ik nu heel erg aan het doordenken? Dan heb je namelijk niet veel aan je UPSje... maar wel natuurlijk als het lokaal gebeurt :)

[ Voor 88% gewijzigd door maarud op 30-12-2010 11:19 ]

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 20:08
bij glasvezel krijg je een analoge telefoon aansluiting deze word vervolgens in de modem omgezet naar een voip verbinding. afhankelijk van welke modem er bij jullie komt te hangen zitten er 1 of meerdere telefoon aansluitingen op. meestal zijn dit er 2.

of het geschikt is voor je alarmsysteem is afhankelijk wat er voor een eisen gesteld worden aan de telefoon verbinding. meestal word er bij VOIP gezegd dat het niet geschikt zijn voor alarmsystemen.

voor het tv-signaal via glasvezel is het afhankelijk wie je provider is en van wie het netwerk is.
via het netwerk van glashart is het tv-signaal goed bij hun krijg je een analoog signaal een dvb-c signaal voor de basiszenders en eventueel ip-tv in SD en/of HD

hopelijk heb je iets aan deze informatie.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
Naar welke aanbieder van Glasvezel ben je van plan om over te stappen?

Ik heb hier zelf al bijna (of al helemaal?, al best een tijdje in iedre geval :+ ) glasvezel, van OnsBrabantNet.
Ik bene r erg over te spreken:
  • Telefoon doet gewoon wat het moet doen, alarmsysteem werkte hier meteen, geen converter o.i.d. voor nodig.
  • Internet is super, super snel, zowel up als download (100/100Mbit)
  • De analoge tv is hier nu goed te noemen. de digitale tv was eerst niet geweldig, maar sinds de overstap bij OBN naar IDTV is het beeld uitmuntend! Het beeld wordt gewoon 1:1 doorgegeven (anders dan bijvoorbeeld bij UPC), dus de kwaliteit is net zo hoog als de zenders het aanbieden.
Je zegt een blokschema, wat bedoel je precies?
Een schema van hoe de aansluitingen hier zijn, van router/modem/pc/tv etc?
Dat kan ik wel maken als je wil (paint FTW :9 )

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 20:22
Je kunt ook een GSM dailer aansluiten op jouw alarm systeem.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

RammY

Dát!

(jarig!)
Om het zeker voor het onzekere te nemen zou ik gaan voor een zakelijke glasprovider.
Simpelweg dat die providers ondersteuning geven voor een alarmlijn.
Vraag bij hun dan ook na wat precies de ins en outs zijn voor het alarmsysteem dat door jullie word gebruikt.
Eventueel kunnen ze een aanpassing leveren voor dit systeem.

Een willekeurige consumenten aansluiting zal met dikke letters in de voorwaarden hebben staan dat ze GEEN alarmlijnen/systemen ondersteunen!

Mocht er dus ooit wat gebeuren en het alarm word niet doorgebeld ben je dan gewoon de sjaak!

Deze advertentieplaats is te huur!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
tlpeter schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:45:
Je kunt ook een GSM dailer aansluiten op jouw alarm systeem.
Precies, alarm met GSM dialer op de UPS, probleem opgelost.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• snelkookpan
yannickie111 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:38:
Naar welke aanbieder van Glasvezel ben je van plan om over te stappen?

Ik heb hier zelf al bijna (of al helemaal?, al best een tijdje in iedre geval :+ ) glasvezel, van OnsBrabantNet.
Ik bene r erg over te spreken:
  • Telefoon doet gewoon wat het moet doen, alarmsysteem werkte hier meteen, geen converter o.i.d. voor nodig.
  • Internet is super, super snel, zowel up als download (100/100Mbit)
  • De analoge tv is hier nu goed te noemen. de digitale tv was eerst niet geweldig, maar sinds de overstap bij OBN naar IDTV is het beeld uitmuntend! Het beeld wordt gewoon 1:1 doorgegeven (anders dan bijvoorbeeld bij UPC), dus de kwaliteit is net zo hoog als de zenders het aanbieden.
Je zegt een blokschema, wat bedoel je precies?
Een schema van hoe de aansluitingen hier zijn, van router/modem/pc/tv etc?
Dat kan ik wel maken als je wil (paint FTW :9 )
Waarschijnlijk gaat de glasvezel provider lijbrandt worden.
En met een blokschema bedoel ik idd hoe de aansluitingen precies zijn van router/modem/tv/alarm.
Zou je deze voor mij kunnen tekenen (paint is goed :P)
maarud schreef op donderdag 30 december 2010 @ 11:18:
Klopt helemaal :)

Weet niet hoe het zit met stroomuitval... maar het lijkt me dat als de stroom uitvalt, de wijkcentrale ook niet meer werkt? Of ben ik nu heel erg aan het doordenken? Dan heb je namelijk niet veel aan je UPSje... maar wel natuurlijk als het lokaal gebeurt :)
Dit is ook een keer met de gewone telefoonlijn gebeurt dat deze is weggevallen. Dan heb je hetzelde probleem dus ik ga er vanuit dat ze een nood arregaat hebben bij de centrale.

En ik zie dat een gsm dialer wordt aanbevolen. Hebben mensen hier ervaring mee want dit is natuurlijk minder voordelig dan wanneer ik gewoon de 'vaste' lijn kan gebruiken. Enige is dat ik dan ook geen UPS nodig heb (of hebben deze geen eigen accu?)

Allemaal bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1