Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-09 12:44
Beste tweakers,

Het wordt weer tijd om met het oog op de toekomst naar mijn Persoonlijke Ontwikkellings Plan (POP/PDP) te kijken.

Bij mijn huidige werkgever ben ik een developer aka. Software Engineer, ik ben vooral een generalist (C#, C, Java, webtechnology), niet gebonden aan een technologie maar solution driven. Het is bij verschillende opdrachten gebleken dat ik commercieel inzicht en communicatief sterk ben (verbaal! Schriftelijk kan soms tegenvallen ;), mijn excuses hiervoor). Het is voor mij plezierig gebleken om klanten te werven via demo's en workshops (technology pushed) en om nieuwe klanten aan te trekken op networking events. Van directe collega's en manager heb ik feedback ontvangen, hierin wordt verteld wat ik hierboven heb beschreven, communicatief sterk en sterk commercieel inzicht.

Ik ben aan het kijken naar de functie account manager, met de nadruk op Technisch Account Manager (TAM) (zie: http://www.carrieretijger.../technisch-accountmanager). Dit lijk mij ontzettend leuk om bestaande klanten te helpen met hun technologische vraagstukken en om nieuwe klanten te trekken en ook heb te helpen met hun ICT vraagstukken. Als techneut lijk de stap naarTechnische Account Manager het meest geschikt.

Waar ik in geinteresseerd ben zijn de mensen die deze switch al eerder hebben gemaakt. Welke stappen hebben jullie ondernomen om deze switch mogelijk te maken? Tegen welke muren zijn jullie gelopen? Schroom niet om vooral mij te vertellen als het fout is gegaan. Ik wil graag alle verhalen horen. Suggesties zijn natuurlijk welkom, vandaar deze topic :).

Met vriendelijke groet,

ZD

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Uit m'n omgeving kan ik vertellen dat de beste stap is om gewoon werk binnen te halen, vanuit je huidige rol, en dan te bedingen dat je informeel het eerste aanspreekpunt bent voor je zelf binnen gebrachte klanten. Formeel is de TAM dat, zodat het later maar een kleine stap is om je rol te formaliseren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• zircondan
@MSalters
Ik ben inderdaad al langzaam opdrachten aan het proberen te vergaren. Echter bij mijn huidige werkgever spelen wij vooral op de grote accounts zoals ING, Achmea, Philips en dergelijken. Deze accounts hebben al een account manager en het is vrij 'moeilijk' om dit informeel geregeld te krijgen.

Zijn er opleidingen of cursussen die mij verder kunnen helpen? Zodat het switchen van functie wat gemakkelijker gaat? Tevens zou het mogelijk zijn dat ik bij een andere werkgever de functie accountmanager ga vervullen. Waar ik voor waakzaam ben is dat ik de functie nogal onderschat en hiermee mijzelf flink tegenkom in de nadere toekomst.

Iemand suggesties, meningen? Schreeuw er maar op los AUB ;)!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
zircondan schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:36:
...Persoonlijke Ontwikkellings Plan (POP/PDP)...
...solution driven...
...technology pushed...
...networking events...
Je komt er wel als manager, geen zorgen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je weet in ieder geval je verhaal te verkopen en te doorspekken lekkere engelse marketing termen.
Heb ooit een directeur gehad die het geweldig vond om wat IT termen te kennen zodat hij een ander kon overrompelen met vage termen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 13:12
demichel schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:36:
[...]

Je komt er wel als manager, geen zorgen.
_/-\o_

• zircondan
Point taken heren ;).

Echter ik ambieer helemaal niet naar een functie als manager, met name people manager of dergelijke. Wat ik mooier vind is de juiste technologien bij de juiste klanten zien te brengen. Met mijn technische achtergrond kan ik dit, naar mijn eigen mening, beter dan zomaar een accountmanager of een sales persoon.

Waar ik mij enorm aan stoor zijn opdrachten die binnenkomen met beschrijven die uiteindelijk VER van wat er eigelijk gevraagd wordt. Dit natuurlijk omdat een klant nooit precies weet wat hij nodig heeft, maar met een a-technische sales of accountmanager wordt dit probleem alleen maar verergerd. Ik hoop en denk dat ik dit eventueel beter zou kunnen.

Ik ben in vele opzichte een echte tweaker/techneut. Ik hou van gadgets en experimenteer graag met nieuwe techonologien. Maar ik zie mijzelf dit echter niet nog 10 jaar doen. Ik wil, en hier komt het klanten helpen met hun technische problemen! Om hier de juiste tools en mensen tegenaan te gooien.

Trouwens wij techneuten kunnen toch ook flink met termen gooien niet? Mijn projectmanagers zijn oren gaan ook flink draaien als ik met technische termen kom. Deze beheers is dus ook ;).

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Meer dan praten over techniek gaat het bij (technisch) account management om vertrouwen. Vertrouwen van de klant dat jij hun problemen oplost, afspraken nakomt, iets doet met escalaties en dat ze overtuigd zijn dat jij de klant kent en weet wat ze bezig houdt. En zoiets bouw je niet in 1 dag op.

Een aanpak die alleen oog heeft voor techniek is veel te beperkt, een flitsende demo/powerpoint neerzetten kan iedereen wel.

• zircondan
Ik ben het helemaal met je eens dat alleen met het oog op de techniek te beperkend is. Maar geen oog op techniek is helemaal niet goed. Dan krijg je snel gebakken lucht praat, iemand die een contract scoort en dan mogen de techneuten het maar oplossen. Zoiets wil ik dus absoluut niet. Nogmaals ik ben niet technisch gebonden aan een product en ik staar mij niet blind op de techniek.

Stel, ik ga solliciteren voor de functie accountmanager. Op welke kwaliteiten zoekt men?
Ervaring heb ik officieel niet als accountmanager. Met een technische opleiding op zak ben ik op papier niet commercieel ingesteld. Hoe kan ik er dan toch voor zorgen dat men mij uitnodigd voor de functie? Welke voorbereidingen zijn mogelijk?

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
De meest logische route is dat je eerst consultant wordt, en daarna "Pre Sales consultant", waarbij je je technische inzichten aanwendt in het acquisitietraject. Dan werk je naast de accountmanager, die dan zelf meer over de onderhandelingen en klantcontacten gaat.
Stel, ik ga solliciteren voor de functie accountmanager. Op welke kwaliteiten zoekt men?
Men zoekt dan vooral communicatieve vaardigheden, en goede onderhandelingsvaardigheden. En een groot netwerk helpt ook.

Maar bekijk het vanuit het standpunt van de werkgever. Deze neemt een accountmanager aan met de verwachting dat deze komend jaar 2 miljoen (getal varieert erg) aan omzet gaat binnenhalen. Lukt die accountmanager dat niet, dan heeft het bedrijf een probleem en moet het mensen ontslaan. Het bedrijf gaat dus een groot risico nemen. Aan jou de taak te overtuigen dat je die omzet wel zal halen. Vreemd is die eis niet, want later moet je klanten overtuigen dat het bedrijf wel dat project tot een goed einde kan brengen.

• zircondan
Vriendelijk dank Free Rider!
Pagina: 1