Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Eerst even een situatieschets. Wij hebben een XS4All ADSL lijntje liggen voor onze internetverbinding. Daarachter zit een Optiswitch. Daarop zitten weer onze servers aangesloten en switches welke het netwerk bij de clients (ongeveer 60) afleveren. Schematisch ziet het netwerkonderdeel er dus zo uit
Afbeeldingslocatie: http://www.jcveter.nl/netwerk.png

De laatste tijd heeft onze Speedtouch 716 redelijk wat kuren. De modem is via telnet wel altijd te benaderen, via de webinterface maar af en toe. Na een reboot werkt het wel. De modem wordt niet echt warm ofzo. Onze Nagiossetup geeft aan dat er veel packetloss is naar het internet toe (de lan kant van de speedtouch heeft geen packetloss). Echter geven websites als xs4all.nl en ook tweakers.net nooit packetloss, maar onze eigen (extern gehoste) website en bijvoorbeeld wikipedia en Google weer wel. Screenshot hieronder is van nagios van de resultaten van afgelopen week. Groen is 0% packetloss, oranje is > 0% packetloss en rood is 100% packetloss. Elke drie minuten voert nagios een ping uit op IP-adres met 25 packets.
Afbeeldingslocatie: http://www.jcveter.nl/stats.png

We denken dus dat die modem stuk is. Piekentechnisch willen we eigenlijk niet overstappen naar een zakelijk ADSL abonnement, maar de huidige constructie blijven houden. Een nieuw modem zou wel fijn zijn. XS4All heeft ons de Fritz!Box 7340 aangeboden. Mijn vragen daarover konden echter niet door de betreffende helpdeskmedewerker beantwoord worden en ik kon ook niet doorverbonden worden.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen:
  • Gezien sommige hosts nergens last van hebben, is het wel zeker een modemprobleem?
  • Kan de betreffende Fritzbox omgaan met een macaddresstable van rond de 100 hosts?
  • Is er een fatsoenlijke rootaccess via telnet mogelijk?
  • Is het modem stabiel in grotere omgevingen? Ik lees namelijk verschillende ervaringen
  • En de grote onderbuikvraag: is het in zo'n setup niet beter om gewoon een professioneel modem te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:42
Ik denk dt de speedtouch zich verslikt in het aantal connecties dat de PC maken. Ik neem aan dat de Speedtouch NAT doet.
Zo ja, dan zou ik een betere router neerzetten.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

FatalError schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:53:
Ik denk dt de speedtouch zich verslikt in het aantal connecties dat de PC maken. Ik neem aan dat de Speedtouch NAT doet.
Zo ja, dan zou ik een betere router neerzetten.
Inderdaad, als de 716 alleen hoeft te modem-en (in bridge mode) en je zet een fatsoenlijke router neer, dan zal je omgeving al een stuk stabieler worden (ik vind het moeilijk om vast te stellen of je 716 inderdaad NAT doet...).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Eens. Laat die Speedtouch (of een ander modem dat kan bridgen en goed synct met de DSLAM, mocht je 'm niet vertrouwen) bridgen, en hang er een deugelijke router aan. Daat kan een Alix/Soekris boardje met bijv. pfSense zijn mocht je op de DIY-tour willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
Sorry voor het vergeten te vermelden, er wordt inderdaad druk genat door de Speedtouch. Zit nu te bedenken dat het misschien inderdaad beter is hem in bridge te zetten en alles aan de router te koppelen.
Van de week eens proberen.

De router uit het plaatje is een MRV Optiswitch (6 poorts). Eigenlijk overkill voor onze situatie, maar hij was gratis ;) Verder loopt er nauwelijks intern verkeer via de speedtouch, dit gaat allemaal via de router. Alleen het internetverkeer moet er dus doorheen, en dat blijkt soms problematisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:30

3DDude

I void warranty's

Ik heb ooit bij de klant zo'n Fritbox neergezet (afgelopen jaar ergens ook een 716 o.i.d), en vind het persoonlijk rommel,
Klant heeft een server en wil van buitenaf RDP'n (gewoon 2003 TS servertje)
Maar die Fritzbox had een soort energy saving optie op de 1e of de 2e netwerkpoort standaard aan staan, dus werd het internet niet gebruikt, saving mode en hop uit geloof ik.

Ook is de menu structuur van zo'n fritzbox ongelofelijk onlogisch, en eigenlijk vind ik het apparaat gewoon ruk.

Als ik jou was zou ik een fatsoenlijk modem los kopen en daarachter een degelijke router zetten ( of een 2-in-1 oplossing halen)

Kijk op http://www.smallnetbuilder.com/ voor reviews van internet routers, en benchmarks. --> kijk met name naar routers die een dergelijk aantal connecties makkelijk aan kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 29-12-2010 17:21 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Hm, kan dat apparaat NATten? Makkelijk opgelost in dat geval. Moet je alleen iets opzetten als DHCP doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
Voor de DNS en DHCP enzo hebben we al een Novell doos staan die dat regelt. De modem is dus puur voor het natten, moduleren en demoduleren van het signaal. Het modem moet gewoon kunnen uitblinken in aantal connecties, QoS, een firewall en kunnen portforwarden. Verder doet het modem enkel wat simpele dingen afhandelen: standaard HTTP-verkeer (zowel inkomend als uitgaand), FTP-verkeer, redelijk wat streaming video/radio en mailverkeer. Niets bijzonder spannends dus. Eigenlijk is een consumentendingetje goed genoeg qua features, maar hebben we wat meer power nodig.

Zelf zit ik te denken eventueel een modem te kopen die ze voor hun zakelijke paketten aanbieden. Dit zijn de Cisco 878 en de Zyxel 793H voor SDSL verbindingen en de Zyxel Prestige 660 voor ADSL2

• BHQ

BHQ

Een Prestige doet het niet veel beter kan ik je zeggen ;)

Je wil echt een dedicated routeerapparaat. Dan weet je iig beter waar je aan toe bent als het om concurrent sessies etc. gaat. En met 60 bakken kan dat erg hoog oplopen (wat doet zo'n NAT tabelletje van een speedtouch? 2048 stuks ofzo?), dat kan ik je wel vertellen ;)

• lier
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

rogierslag schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:55:
Zelf zit ik te denken eventueel een modem te kopen die ze voor hun zakelijke paketten aanbieden. Dit zijn de Cisco 878 en de Zyxel 793H voor SDSL verbindingen en de Zyxel Prestige 660 voor ADSL2
Het bridgen van het modem kan je gratis proberen. Lijkt mij een logische eerst stap (of ga je dat in ieder geval testen).

Zeker met een mooie router zou je het modem alleen moeten laten modem-en, NAT achter NAT (of router achter NAT) levert geen toegevoegde waarde.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Het moet weer eens goedkoop :)

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die het bijna voor niks willen hebben maar dan wel klagen als het net niet lekker werkt.

Met 60 pc's een ADSL'tje gebruiken zal niet echt vlot zijn denk ik.
Als bedrijf zou ik toch iets meer betrouwbaarheid willen.
En zo te horen ben je afhankelijk van internet dus doe het dan gewoon goed.

• monstertje.xyz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40
@tlpeter ik ben het eens met je stelling; bedrijfsafhankelijke onderdelen (kan internet één van zijn) moet je goed voor elkaar hebben. maar het plaatsen van een dergelijke reactie schiet de vrager niks mee op want hij wil een oplossing hebben voor deze situatie.

Een consumenten lijn is meestal voldoende puur gekeken naar de verbinding. alleen zijn de garanties bij een zakelijke lijn een stuk beter. dit is allemaal extern gezien.

Het probleem zit in dit geval in het interne netwerk en daar wordt dus ook om hulp gevraagd.

Mijn advies is zoals andere ook al aangeven de speedtouch in bridge mode zetten. en vervolgens de router erachter configureren als gateway. Als de mogelijkheid bestaat de DNS en DHCP op een servertje draaien (als dit nog niet het geval is) dan doen de apparaten waarvoor ze bestemd zijn.

Modem -> verbinding verzorgen
Router -> verbinding routeren
Servert -> servert spelen.

om je vragen te beantwoorden:

•Gezien sommige hosts nergens last van hebben, is het wel zeker een modemprobleem? -> ja NAT issue.
•Kan de betreffende Fritzbox omgaan met een macaddresstable van rond de 100 hosts? -> ja alleen dit is niet nodig omdat je speedtouch voldoende capaciteit heeft voor je verbinding.
•Is er een fatsoenlijke rootaccess via telnet mogelijk? -> ja alleen is een fritz gewoon niet een super apparaat voor zakelijke toepassingen.
•Is het modem stabiel in grotere omgevingen? Ik lees namelijk verschillende ervaringen -> fritz heeft nog wel eens de neiging om erg warm te worden en gewoon een uurtje te slapen om af te koelen.
•En de grote onderbuikvraag: is het in zo'n setup niet beter om gewoon een professioneel modem te kopen? -> een ST 716 kan erg stabiel draaien als deze alleen modem functionaliteit afhandeld. anders is een Siemens SE565 een goed alternatief, simpel modem perfect in bridgen.

[ Voor 34% gewijzigd door monstertje.xyz op 30-12-2010 09:33 . Reden: antwoorden toegevoegd. ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
Je hebt gelijk, ik was ook net wakker.
Toch vind ik nog steeds dat er beter een zakelijk abbonement genomen kan worden.
Vaak wordt er dan ook een randapperatuur gelevert die het aan kan.

• monstertje.xyz
@tlpeter

dat verschilt ook per provider. vaak krijg je er bij een zakelijke lijn helemaal niks bij. en kun je een modem van de provider kopen. consumenten lijn is vaak lease.

zoals ik al aangaf het is zeker waar dat je beter een zakelijke lijn kan hebben. dit heeft alleen met versnijding en garanties te maken. verder is een 20/1 zakelijk 1:100 versnijding hetzelfde als een 20/1 consument 1:100 versnijding.

als je voor 1:50 of 1:20 gaat betaal je meer. krijg je een constantere lijn snelheid voor terug.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

Nakebod

Nope.

Consumenten lijntje kan prima.
Hier hebben we ook een 20/1 Mbit ADSL lijn als primaire internet verbinding (Voor de clients) en een 10/10 SDSL als backup, maar deze lijn is normaal gesproken uitsluitend de primaire lijn voor diensten die wij aanbieden via onze servers. (Mail, eigen websites, Citrix)
Gezien die wel belangrijk zijn gaan die in geen enkel geval over de ADSL lijn.

De ADSL lijn maakt ook maar gebruik van een simpele Speedtouch 716, daarachter hangt de buitenste firewall, waarover alle verbindingen lopen. Er loopt dus wel aardig wat verkeer over de lijn zelf, maar het is maar 1 client die direct aan de modem hangt. En dat scheelt behoorlijk.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• monstertje.xyz
@Nakebod dat is precies wat ik ook al aangaf ;)

• rogierslag
Zakelijke lijn zou handig zijn, vooral wat extra upload. Maar het enige wat er geupload wordt zijn een paar keer per jaar een paar honderd MB aan PDF naar een externe FTP server, een externe backup, mail en een paar keer per jaar een videostream (die xs4all verder distributeert). Normaal trekt die ADSL het prima.

Ik heb in ieder geval een voorstel ingeschoten om wat dingen wat te veranderen, moet even kijken of het netwerk (internetgedeelte iig) ergens een halve dag offline mag tijdens het herconfigureren van de hele meuk.

Bedankt voor jullie tips, ik laat wel weten als het is gelukt!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

monstertje.xyz schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:24:
Modem -> verbinding verzorgen
Router -> verbinding routeren
Sterker nog, een router is geen switch. En aangezien de TS aangeeft dat zijn "router" een switch is, vermoed ik dat het modem de taak van router op zich neemt (ook gezien het feit dat ie NAT doet).

Ik denk, met meerderen in dit topic, inderdaad dat een dedicated router (dus geen extra switch!), een oplossing zou kunnen zijn. Die komt dus tussen het modem en de switch (dat mooie ding dat nu router genoemd wordt).

Wat betekent mijn avatar?

• monstertje.xyz
Dat had ik even over het hoofd gezien. er moet inderdaad wel een "router" tussen. en als de Optiswitch (naam zegt het al) een switch is is het dus nog niet compleet.

• rogierslag
Hoewel het een Optiswitch heet is het ook een uiterst capabele router. Check de pagina van de fabrikant maar: http://www.mrv.com/carrier-ethernet/. Helaas is de onze wel redelijk EOL en heeft die maar 6 poorten. Mocht het echter nodig zijn scoren we wel ergens een nieuwe router als deze eenmaal stuk is. Momenteel zetten we deze optiswitch echter alleen in als switch en gebruiken we de routing functionaliteit helemaal niet.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe ik de specs daar interpreteer is het een fiber > ethernet routering device. Volgens mij dus niet te gebruiken als WAN>LAN router, maar als jij daar een beschrijving van hebt dan moet je het gewoon proberen natuurlijk :)
Als andere optie kun je voor een simpele WRT54GL router gaan met Tomato of DDWRT firmware erop, die zijn zeker efficiënt genoeg voor de hoeveelheid verbindingen.

• monstertje.xyz
Ik zou dan eerder naar iets van sonicwall kijken.. nsa240 of een tz-200. zijn wat uitgebreider en zijn ook fijn in beheer.

• BHQ

BHQ

Of als het heel cheap moet, een oude desktopdoos met wat onderdelen die stuk gaan op spare. pfSense/m0n0wall erop, slootje RAM erin en routeren met die hap. Kan je tot honderden al dan niet duizenden concurrent sessions. Maar om zoiets nou zakelijk in te zetten..

Aan de andere kant, als 60 PC's van een simpel consumentenlijntje afhankelijk zijn dan kan dat er ook nog wel doorheen.

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Wat ik bij ons op school heb gerealiseerd:

de speedtouch als een soort doorgeefluik configureren (half bridge, in speedtouch DHCP spoofing). En een 2de router erachter hangen met daarop de DD-WRT firmware.

Nu is het super stabiel

oja, er werken vaak ook rond de 80 personen tegelijk op.

[ Voor 11% gewijzigd door sjosz op 30-12-2010 22:22 ]

• BHQ

BHQ

Persoonlijk meer fan van OpenWRT, maar dat is inderdaad ook een optie. Ben je voor een tientje of 5 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
Nieuwe situatie lost helaas niets op, er blijft packetloss optreden zodra je bepaalde externe hosts pingt. Het gekke is dat er geen problemen zijn naar tweakers.net en xs4all.nl (dat is identiek als eerst) terwijl de rest moeilijk blijft doen.

Momenteel is er al getest met een Experiabox, Fritzbox en de speedtouch. Ook de speedtouch in bridge zetten levert geen voordelen op (wel veel extra gedoe ivm herconfigureren).

Is het mogelijk dat er ergens upstream een xs4all router loopt te bokken? Ping requests van een vrijwel identieke nagioshost (virtuele machine op een thuisserver met een andere provider) geven namelijk 0 problemen (behalve wikipedia.org, die mist soms wel eens een packet).

En indien het bij Xs4all zou kunnen liggen: iemand nog tips hoe je zo snel mogelijk bij de tweedelijns helpdeskmedewerker terechtkomt? Gezien het een particuliere verbinding is zal ik wel eerst mijn modem moeten resetten, mijn Windows opnieuw installeren, mijn router weghalen, de telefoonkabel vervangen en de hele mikmak voordat ik iemand te spreken krijgt die geen scriptje nodig heeft.

/edit: Om problemen in ons eigen netwerk wat uit te schakelen en Nagios toch geen Gbit nodig heeft hangt de server met nagios nu direct op de modem/router/switch combi en loopt de verbinding niet meer via een andere switch oid. Dus ik denk dat we problemen in ons netwerk kunnen afvinken, hoogstens het modem maar dan is in bruikleen van Xs4all.

[ Voor 13% gewijzigd door rogierslag op 08-01-2011 17:20 . Reden: extra info mbt verbinding nagios-internet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
*bump*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 21:16

Toppe

Oké ✅

Mijn advies: vervang alle bekabeling vanaf het ISRA naar de modem. Gebruik daarbij zo kort mogelijke kabels.

Een zakelijke lijn heeft totaal geen zin, de lijnen blijven het zelfde alleen de service is beter, alleen gaf je het zelf ook al aan: Het ligt nooit bij XS4ALL/KPN

Ken je niet iemand met dit beestje? daarmee kan je alle gegevens vanaf de lijn uitmeten, dus ook sterkte, verlies etc. Kopen heb je denk ik geen zin in, geloof dat deze dingen rond de 7000m,- liggen.

Anders gewoon een storings monteur langs laten komen (verzin een kut smoes) en die de lijn laten meten.

Ik weet niet welk telefoonnummer die gasten van XS4ALL hebben, voor KPN heb ik wel een telefoon nummer. Er gingen wel geruchten dat het de zelfde TD was maar dat weet ik niet zeker.

Mocht je beslissen over te stappen naar zakelijke lijn, let er dan goed op wie allemaal welke modem levert, KPN bijvoorbeeld levert gewoon de thomson TG789 voor zowel zakelijk als particulier

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 10-01-2011 14:10 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
Om het topic even af te sluiten; nog voordat we de change hebben kunnen doorvoeren lijkt het erop dat XS4All toch iets heeft aangepast in een hun hun upstreamrouters. Onze modem traint nog steeds in op dezelfde snelheid, maar de nagiosgrafieken (deze is van wikipedia bijvoorbeeld) zien er heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.jcveter.nl/showgraph.png

Eerst een standaard pingloss van bijna 10%, nu is het 0% met af en toe een pakketje of 2. Verbetering begint trouwens direct op 24-1 13:00 (geen minuut eerder of later volgens nagios), dus toch een XS4all probleempje. Toch fijn om te weten dat het niet aan je eigen netwerk ligt en de 5 jaar oude Speedtouch dit beetje verkeer toch nog weet de modemen en routeren ;)
Pagina: 1