[Advies] Hulp bij nieuwe set en technische vragen

Pagina: 1
Acties:

• Coriolis
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik ben sinds augustus dit jaar de trotse eigenaar van een 46 inch tv van Samsung (UE46C6700) en ben sinds dien op zoek naar de bijbehorende audio ondersteuning.

Background
Budget; Ik heb niet echt een budget, dat wil zeggen ik geeft er net zo makkelijk €500 als €1500 aan uit als het maar voldoet aan mij eisen. Dit houdt niet in dat ik zomaar wat koop! Voor de aankoop van mijn TV, D-SLR en computer ging gemiddeld twee maanden onderzoek aan vooraf.
Benodigde aansluitingen; mijn Xbox, UPC media box, TV, een Wii en eventueel een iPod docking station.
Gebruik; dagelijks, TV, film, DVD, BlueRay, eventueel muziek (vnl Rock en Jazz).
Wensen; 5.1 set, het kunnen afspelen van films/serie's via mijn PC, UTP kabel of draadloos maakt niet uit.

Ik ben technisch aangelegd, maar heb geen diep technische kennis van elektronica (ik ben bouwkundig opgeleid). En last but not least; mijn vriendin moet er mee om kunnen gaan.... O+

Keuzes keuzes
Hoewel ik mij verdiept heb in de mogelijkheden, moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet. Moet ik nu een makkelijk setje nemen van Samsung of echt gaan voor een Onkyo oid. Wat is nou het voordeel van een receiver boven een set van Samsung?

Tot nu toe ben ik uitgekomen op de volgende twee keuzes;
Samsung HT-C5900

voordelen;
twee HDMI ingangen, WiFi, ook een Samsung (dus maar één afstandbediening)
nadelen;
plastic uiterlijk plastic geluid?, ik ken Samsung niet als goed in HT sets

Ik heb bij de MM eens geluisterd (eigen CD) naar deze set en kan eerlijk gezegd geen verschil vinden tussen dit geluid en het geluid van de twee keer 10 Watt van mijn TV. Nu kan dit door mijn onervarenheid komen mbt geluid, maar ook door de achtergrond ruis van de winkel.

Onkyo TX-sr508 inclusief Onkyo BD-sp308 en Onkyo 5.1 speakeset (kan helaas geen link vinden)
aanbieding bij de MM voor €699

voordelen;
genoeg aansluitingen voor mijn randapparatuur, esthetisch verantwoorde speakers, "goede naam"
nadelen;
heb ik echt een "volwaardige" receiver nodig?, kan mijn vriendin hier mee omgaan?

Voor jullie het vragen, een Logitech afstandbediening is geen optie, aangezien mijn vriendin weigert hier mee om te gaan. Voornamelijk door slechte gebruikservaring (niet geheel goed ingesteld, als je het mij vraagt) bij haar ouders. Ik heb nog geen kans gehad naar deze set te luisteren aangezien ik al een week ziek in mijn bed lig...

Ik ben in staat om de Samsung te kopen voor het "gemak" en de Onkyo voor de "naam".
Persoonlijk denk ik dat ik geen set van €1500 nodig heb, maar wel wat wil waar ik wat mee kan. Noem het bovengemiddeld.

Vragen voor de kenners
Wat is het voordeel van een receiver boven een huis-tuin-en-keuken setje van Sony/Samsung?
Waar moet ik op letten bij een reciever, ik heb wat gelezen over HDMI passthrough, maar snap niet wat dit inhoud of het wat het belang er van is.
Is het wel mogelijk om al mijn randapparatuur aan te sluiten en dus al het geluid via de set te hebben.
Hecht ik echt te veel waarde aan het oordeel van mijn vriendin? :+

Ik wil jullie bij voorbaat bedanken voor de hulp en tijd!

Cheers,

Coriolis

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:41

FeaR

In GoT we trust

Coriolis schreef op woensdag 29 december 2010 @ 12:02:
Vragen voor de kenners
Wat is het voordeel van een receiver boven een huis-tuin-en-keuken setje van Sony/Samsung?
Voordeel van een receiver boven een kant-en-klaar setje is onder andere de (veel) meer aansluitingen die een receiver heeft. Maar ook wat de receiver met deze aansluitingen kan. Zo kunnen sommige receivers het analoge signaal upscalen en converten zodat er over HDMI 1080p uit komt. In jouw geval zou zo'n receiver de Wii die analoog (via composiet of component) aangesloten zit kunnen converteren naar digitaal en een hogere resolutie. Voordeel is dat je dan maar één kabel naar de TV hebt lopen. Handig voor de vriendin die dan de TV alleen maar op de HDMI ingang hoeft te laten staan. Overigens kan de Onkyo uit jouw lijstje bovenstaande niet, dan ga je naar een TX-SR578 die iets duurder is. Voordeel daarvan is dus dat je alle apparaten op de receiver aansluit en niets meer op de TV. Nadeel is dat je alles via de receiver regelt en dat je vriendin dat dus niet tof gaat vinden.

Ander voordeel van een receiver is dat je er later gewoon weer andere speakers aan kan hangen wat bij een dergelijke Samsung niet kan.
Waar moet ik op letten bij een reciever, ik heb wat gelezen over HDMI passthrough, maar snap niet wat dit inhoud of het wat het belang er van is.
Er zijn een paar dingen die met HDMI te maken hebben. Zo moet je eerst weten of je HDMI Switching of HDMI Processing hebt. Als je HDMI Switching hebt dan is de receiver alleen een switch: alle HDMI kabels gaan in de receiver/set en dan maar één HDMI naar de TV. Echter gaat geluid én beeld dan door de receiver naar de TV. Voor audio over de 5.1 set moet je dan nog extra kabels trekken.

Met HDMI Processing gaan ook de apparaten met HDMI naar de receiver en met één HDMI kabel naar de TV. Echter haalt de receiver met HDMI Processing de audio van het HDMI signaal en stuurt alleen beeld door naar de TV. Dus dat scheelt heel wat kabels. Plus dat receivers die audio van HDMI kunnen halen ook de nieuwe HD Audio-formaten veelal aan kunnen. Dus DTS HD en Dolby TrueHD. Niet dat het veel verschil maakt, maar het is wel grappig.

HDMI Passthrough is een vervelende term. Dit omdat sommige merken dit gebruiken om HDMI Switching zo te noemen. HDMI Passthrough is eigenlijk dat de receiver het geluid en beeld in stand-by door kan sturen naar de TV. Dus als je een keer geen geluid over de surround set wilt dan zet je de receiver in stand-by en dan gaat alles naar de TV. Kost overigens wel extra vermogen: de receiver verbruikt in deze modus zo'n 30 Watt.

Verder is het dus de vraag of je wilt dat de receiver van analoog naar digitaal kan scalen zodat je alles naar de receiver kan koppelen en dan met één kabel naar de TV.

Het afspelen van films over UTP en/of draadloos ga je met een receiver niet kunnen. Muziek afspelen gaat met hogere modellen nog wel, maar video streamen kan niet. Dan zou je een los apparaat als een mediaspeler moeten kopen.
Is het wel mogelijk om al mijn randapparatuur aan te sluiten en dus al het geluid via de set te hebben.
Op zich is altijd alles wel aan te sluiten op een receiver. Soms met een enkele kabel, soms met wat splitters en verloopjes. Maar mogelijk is het altijd wel.

Op een kant-en-klare set is het altijd maar afwachten. Zo is het niet vaak duidelijk wat de HDMI ingangen nu precies doen en ook het aantal andere ingangen is niet veel. Dus dan wordt het al lastiger.
Je zou alles naar de TV kunnen verbinden en dan met de audio out van de TV naar de surround set. Nadeel is dan weer dat je niet weet wat de TV allemaal door kan sturen. Zo kan lang niet elke TV DTS en/of Dolby Digital doorsturen. Toch zonde als het medium het wel ondersteunt.
Hecht ik echt te veel waarde aan het oordeel van mijn vriendin? :+
Dat is iets wat alleen jij uit kan vechten :P

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 29-12-2010 13:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Coriolis
Mijn TV doet de Wii ook al upscalen. De Wii via de receiver is bij nader inzien dus niet nodig, mede omdat mijn vriendin de receiver dan moet aanzetten als ze wil Wii-en.

Even kijken of ik de rest snap;

Het verschil in Switching en Processing is het aantal kabels en hoe de verschillende onderdelen op elkaar zijn aangesloten.

Passthrough geeft de mogelijkheid beeld en geluid te hebben op TV zonder de receiver aan te hebben (voor causal TV kijken en voor mijn vriendin geen gerotzooi) Mag ik aannemen dat ik hiervoor éénmalig wat in de receiver in moet stellen en dus niet elke keer kort de receiver aan en uit hoef te zetten, zoals ik al een aantal keer gelezen heb op internet?

Stel er begint een film op TV, kan ik dan de receiver aanzetten en heb ik dan beeld via TV, maar geluid via 5.1 (dmv HDMI Processing). Zelfde geldt dan ook voor een BD/DVD toch?

Dit zou voor mij de ideale situatie zijn, aangezien wij dan zelf kunnen beslissen wanneer we de receiver gebruiken of niet. Ik kan de termen Passthrough en HDMI Proccessing alleen niet vinden bij de details van de TX-sr508 op de website van Onkyo hoe kan ik hier achter komen?

En misschien de belangrijkste vraag, als ik bijvoorbeeld die set van de MM koop en dus een receiver en BD speler heb van Onkyo, heb ik dan ook maar één afstandsbediening nodig voor beide? Als dit er namelijk twee zijn gaat dat hem niet worden voor mijn vriendin.

Bedankt voor de info trouwens! Is mij een hoop duidelijker geworden (hoewel ik bij Switching en Processing de boel voor me zelf heb uit moeten tekenen...)

[ Voor 6% gewijzigd door Coriolis op 29-12-2010 15:39 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Coriolis schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:26:
Passthrough geeft de mogelijkheid beeld en geluid te hebben op TV zonder de receiver aan te hebben (voor causal TV kijken en voor mijn vriendin geen gerotzooi)

Stel er begint een film op TV, kan ik dan de receiver aanzetten en heb ik dan beeld via TV, maar geluid via 5.1 (dmv HDMI Processing). Zelfde geldt dan ook voor een BD/DVD toch?
In principe klopt dat inderdaad.
Ik heb het ook, maar gebruik het andersom: als ik in het begin van de avond op de PS3 zit te gamen dan gaat het geluid over de speakers. Als het te laat wordt dan zet ik de receiver op stand-by. Het beeld en geluid gaat dan over de TV. En andersom werkt het dus ook.
Ik kan de termen Passthrough en HDMI Proccessing alleen niet vinden bij de details van de TX-sr508 op de website van Onkyo hoe kan ik hier achter komen?
Elk merk gebruikt dus ook weer andere namen voor HDMI Processing en HDMI Pass Through, dus het is vooral alle specificaties los bekijken. Sommige merken noemen het beestje wel gewoon bij de naam.

Makkelijkste manier om te zien of een receiver HDMI Processing heeft is om te kijken of deze DTS HD en/of Dolby TrueHD ondersteunt. Daarvoor heeft de receiver namelijk HDMI Processing voor nodig. Echter zijn er ook receivers die geen HD Audio ondersteunen, maar wel beschikken over HDMI Processing. Yamaha heeft enkele van die modellen.

HDMI Pass Through heeft bij Onkyo "HDMI Thru". Of een receiver dit heeft is onder andere te zien aan de ledjes aan de voorkant van de receiver.
En misschien de belangrijkste vraag, als ik bijvoorbeeld die set van de MM koop en dus een receiver en BD speler heb van Onkyo, heb ik dan ook maar één afstandsbediening nodig voor beide? Als dit er namelijk twee zijn gaat dat hem niet worden voor mijn vriendin.
De kans dat beide componenten via HDMI CEC kunnen werken is er wel, maar dat is lang niet altijd zeker. Dat is dus een kwestie van uitproberen. HDMI CEC is namelijk niet verplicht om binnen een product te implementeren.

Soms kan je de remote van de receiver wel programmeren om meerdere apparaten te bedienen (soort van Logitech Harmony idee). Je drukt dan op de remote eerst op de device (dus bijvoorbeeld Blu-ray) en dan bedient de receiver dat apparaat. Echter is het niet altijd dat alle functies worden ondersteunt. Dus of het dan ook meteen en 100% met je Samsung TV werkt...
Bedankt voor de info trouwens! Is mij een hoop duidelijker geworden (hoewel ik bij Switching en Processing de boel voor me zelf heb uit moeten tekenen...)
Als het nu maar duidelijk is, want anders wil ik ook best een keertje wat in elkaar painten :P

• Coriolis
HDMI Pass Through heeft bij Onkyo "HDMI Thru". Of een receiver dit heeft is onder andere te zien aan de ledjes aan de voorkant van de receiver.
Mag ik aannemen dat ik voor Passthrough éénmalig wat in de receiver in moet stellen en dus niet elke keer kort de receiver aan en uit hoef te zetten, zoals ik al een aantal keer gelezen heb op internet?
De kans dat beide componenten via HDMI CEC kunnen werken is er wel, maar dat is lang niet altijd zeker. Dat is dus een kwestie van uitproberen. HDMI CEC is namelijk niet verplicht om binnen een product te implementeren.

Soms kan je de remote van de receiver wel programmeren om meerdere apparaten te bedienen (soort van Logitech Harmony idee). Je drukt dan op de remote eerst op de device (dus bijvoorbeeld Blu-ray) en dan bedient de receiver dat apparaat. Echter is het niet altijd dat alle functies worden ondersteunt. Dus of het dan ook meteen en 100% met je Samsung TV werkt...
Voor wat betreft de remote vraag doelde ik alleen op het bedienen van een Onkyo speler en een Onkyo receiver. De Samsung tv zet ik toch alleen maar aan en uit met de remote, aangezien de rest via de UPC mediabox gaat.
Als het nu maar duidelijk is, want anders wil ik ook best een keertje wat in elkaar painten
Dat is nou net wat ik heb gedaan, als bouwkundige ben ik nogal visueel aangelegd O-)

Lijkt er op dat het toch de set van de MM gaat worden, mits deze niet ergens anders goedkoper is. Nog even verder spitten voor mij dus.

wederom bedankt voor de info (en de supersnelle reply)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Coriolis schreef op woensdag 29 december 2010 @ 16:09:
[...]
Mag ik aannemen dat ik voor Passthrough éénmalig wat in de receiver in moet stellen en dus niet elke keer kort de receiver aan en uit hoef te zetten, zoals ik al een aantal keer gelezen heb op internet?
Is een simpele instelling inderdaad. Echter zit er dus één nadeel aan verbonden:
Normaal gebruikt een receiver in stand-by maar een paar Watt, wellicht maar 0.5 Watt. Echter stijgt dit gebruik naar 30 Watt zodra je deze modus alleen al inschakelt. Dus op jaarbasis gaat het je wel wat extra geld kosten.
Voor wat betreft de remote vraag doelde ik alleen op het bedienen van een Onkyo speler en een Onkyo receiver. De Samsung tv zet ik toch alleen maar aan en uit met de remote, aangezien de rest via de UPC mediabox gaat.
Dat zou met HDMI CEC al goed kunnen gaan of anders dus de remote van de receiver gebruiken voor de Blu-rayspeler. Alleen gebruik je dan wel dezelfde functionaliteit als met een Logitech Harmony, dus weet niet of dat een succes is met je vriendin.

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-12-2025
Nu heb ik nagenoeg dezelfde setup ipv een kruisdoos heb ik een ps3 staan maar goed daar gaat het niet om, ik denk dat juist het aanschaffen van een harmony remote beter is voor je vriendin en voor jezelf om eerlijk te zijn.
Ik heb nagenoeg de goedkoopste harmony, de 555 maar ik kan al bijna niet meer zonder en de kids en mijn vrouw (als ze geduld heeft) schakelen zo tussen de ps3 wii en tv zonder problemen. Je stelt de remote 1 keer in met de wizard en alles gaat vanzelf.
TV kijken indrukken en upc gaat aan de tv gaat op ext1. en de denon gaat op TV en zappen maar, gamen? Game spelen drukken upc gaat uit tv gaat op hdmi 1 versterker gaat op of ps3 of wii ligt eraan welke ik kies.

Houd met de versterker wel rekening met je aansluitingen, zijn er zat in mijn omgeving die toch voor een kant en klare set gingen en dan toch problemen kregen met aansluitingen. (niet genoeg of gewoon niet aanwezig)

UPC is of 1 hdmi ligt eraan of je HD hebt of niet anders is het optisch 1x (geluid)
Wii ligt eraan, ik denk dat je die composiet hebt aangesloten
X-box hdmi
I-pod dat is gewoon een soort s-video aansluiting geloof ik, heb er zelf geen maar meeste versterkers hebben een speciale aansluiting ervoor tegenwoordig.
Blu ray speler 1 x hdmi

Dat is al 3x hdmi in en 1 uit houdt daar rekening mee. En mocht je toch gaan voor een receiver ga vooral luisteren en kijk goed rond voor de prijs, duitsland scheelt aanzienlijk met receivers en voor de wat duurdere speakers raad ik engeland aan daar zijn ze meestal per paar wat hier per stuk is.

• Coriolis
*zucht*

de receiver past, fysiek, niet in het TV meubel. Ik kom 1cm te kort in de hoogte in ons gloedje nieuwe meubel

*back to the drawing boards*

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Coriolis schreef op woensdag 29 december 2010 @ 19:14:
*zucht*

de receiver past, fysiek, niet in het TV meubel. Ik kom 1cm te kort in de hoogte in ons gloedje nieuwe meubel

*back to the drawing boards*
Dan kom je wel meer dan één centimeter te kort. Er moet namelijk wel wat ruimte zijn boven de receiver, want die apparaten willen nog wel eens warm worden. De TX-SR508 is net iets over de 15 centimeter hoog, je gaat me toch niet vertellen dat je kastje maar hoogte biedt voor apparaten van 14 centimeter? Dan kan je beter gaan kijken naar een dunne receiver als de Marantz NR1601. Een gewone receiver zou ik zeker niet in het kastje gaan proppen.

• Coriolis
heb even een foto opgezocht.

Afbeeldingslocatie: http://channel-nl.hendersandhazel.com/Fotos/M/mm/ea577453-2bcc-478e-a70a-8378636bda49/image.jpg?maxwidth=320&maxheight=320

ik ga vanmiddag eerst onderzoeken of ik het middelste plankje er uit kan halen. Daarna ga ik weer verder.
Ergens in de buurt van Amsterdam/Diemen een winkel waar ik goed kan luisteren naar sets?

mocht ik wat vinden, meldt ik het wel even.

wederom bedankt voor de info. iig een hoop kennis rijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Coriolis op 30-12-2010 09:47 ]

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik had dezelfde vakken in mijn tv meubel voor de receiver, totdat ik met een Denon 3805 thuis kwam. Heb toen door een meubelmaker de plank laten verzetten zodat mijn receiver erin paste. En mijn veel dunnere dvd speler in het smallere vak erboven. Dit heeft mij toen 75 Euro aan arbeidsloon gekost.

Ook heb ik in het middelste deel de achterwand eruit gezaagd ivm ventilatie van de receiver. En een Onkyo schijnt warmer te worden dan de gemiddelde andere receiver.

http://raptr.com/Doppert/about

Pagina: 1