Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Topicstarter
Ik heb een nogal vreemd probleem met mijn TV in combinatie met XBMC. Eerst even de setup:
- TV: plasma Panasonic, 37PV70
- XBMC: draait op Ubuntu, 9.10, nieuwste XBMC versie. Hardware is een Asrock ION 330, via een HDMI kabel verbonden met de TV (HDMI 2 ingang). Geluid loopt via een optische kabel naar m'n receiver. Ik heb de laatste nVidia drivers geïnstalleerd (versie 260.19.29). XBMC werkt verder zonder enig probleem, films worden goed afgespeeld, geluid werkt prima.

Het probleem is als volgt. Zodra ik XBMC opstart begint m'n TV te piepen. Het is een soort hoogfrequente pieptoon die met name bij zwarte schermen voorkomt (bv bladeren in de library), verdwijnt als een ander scherm opgevraagd wordt en daarna weer terugkomt. Ook bij donkere delen in films hoor je die pieptoon duidelijk.

Als andere bron op de TV (bijvoorbeeld mijn Samsung HD-receiver) heb ik dit probleem niet. Het lijkt dus toch aan de XBMC machine te liggen.

Wat heb ik zelf ondertussen gedaan:
- andere mode selecteren in XBMC -> werkt niet. Op alle modes (1920x1080 50 hz, 60 hz, 720p, etc) blijft de pieptoon aanwezig.
- spelen met overscan op de TV en beeldschermgroottecompensatie in XBMC: werkt niet.
- andere drivers geprobeerd: helpt niet.

Nu ben ik redelijk aan het einde van mijn mogelijkheden en kennis. Mijn idee is dat het wel eens in de aansturing van de TV kan liggen via X, maar herkent iemand dit? Ik kan mijn xorg.conf wel eens posten, maar zit ik dan in de goede richting te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:05
Heb je het met een ander OS op je media-center geprobeerd?
Dit zou je kunnen doen om de software uit te sluiten, want mocht het ook met Windows oid voorkomen, dan weet je dat het hardwarematig is en niet aan XMBC/nvidiadrivers oid ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Poe, dat is inderdaad wel een probleem om gek van te worden. Probeer anders eens of je hetzelfde probleem ook hebt vanaf een Windows installatie op dezelfde pc.

Wat je ook nog kunt proberen; Heb beetje gegoogled, en las over iemand die op een andere panasonic plasma ook een hoge piep had. Daar kwam het uit de voeding. Bij die persoon was het probleem weg bij het omdraaien van de stekker in het stopcontact.

Edit: Oh, en om dingen uit te sluiten, zaten beide apparaten op dezelfde HDMI poort toen je ze testte?

[ Voor 11% gewijzigd door MaximusTG op 29-12-2010 10:04 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Topicstarter
'Even' een ander OS installeren lijkt me nogal lastig, ik heb hier geen Windows liggen. Ik zal wel even kijken of ik mijn laptop aan kan sluiten, volgens mij zit daar wel HDMI op. Ik daarnaast nog even de HDMI-poorten verwisselen, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb ook al aan andere oorzaken gedacht zoals de voeding, maar mijn gevoel voor logica zegt dat het niet uit moet maken of je dan een HD-receiver of deze XBMC-machine aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Ik heb min of meer hetzelfde probleem met mijn Samsung P2470HD maar ik draai Windows. Tot op heden nog geen volledige oplossing kunnen vinden. Ik kwam er wel achter door het beeld dat weergegeven wordt te verschuiven het geluid weg kan gaan. Echter zo gauw als ik mijn xbox opstart en daarna weer mijn pc dan is de pieptoon weer aanwezig terwijl het beeld nog dezelfde verschuiving heeft.

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Volgens mij heeft onze LCD TV ook zoiets, maar die geeft dan een bromtoon in plaats van een piep.

Als ik het goed heb is de brom bij ons hoorbaar in stille passages met zwart beeld. Het effect wordt onderdrukt door het geluid van de mediaspeler harder te zetten en van de TV zachter. Als het probleem inderdaad precies hetzelfde is, dan zou je het dus kunnen oplossen door geluid in te sturen naar de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, maar de TS heeft zn audio juist via een optische kabel, dan kan hij daar toch niks aan veranderen? Wat jij bedoelt is dat de versterking van het geluid in de tv zorgt voor een brom, en dat los je op door het geluid al eerder te versterken.

@TS, ik zou die stekker toch maar proberen hoor, je weet maar nooit. Het schijnt vaker voor te komen, dat de polariteit toch uitmaakt. Ik neem trouwens aan dat alles wel in een geaard stopcontact zit?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MaximusTG schreef op woensdag 29 december 2010 @ 11:29:
Ja, maar de TS heeft zn audio juist via een optische kabel, dan kan hij daar toch niks aan veranderen? Wat jij bedoelt is dat de versterking van het geluid in de tv zorgt voor een brom, en dat los je op door het geluid al eerder te versterken.
Ik had begrepen dat TS geen geluid naar de TV uitstuurt, alleen naar de receiver. Als zijn TV hetzelfde probleem heeft als de onze, dan hoor je juist de storing als er geen geluid wordt ingestuurd (en dan vooral als het beeld ook zwart is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik heb het zelfde probleem ook! Ook in combinatie met ene ASrock ION 330. Maar dan met een LCD tv. Ik heb mijn geluid ook optisch naar een versterker lopen. Maar de ion zit wel via HDMI verbonden aan de TV (via de versterker wel te verstaan).

Kan natuurlijk zijn dat de TV audio via de HDMI ingang verwacht en het probeert te versterken (of iets dergelijks). Ik ga vanavond eens kijken of het gebrom weg is als ik audio over HDMI doe en het dan direct aan de TV aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 12:58
Ik denk dat het niets met het OS/XBMC te maken heeft.

Ongeveer een jaar geleden had ik een hoge pieptoon in mijn versterker. De versterker stond naast de televisie en min of meer toevallig kwam ik erachter dat de pieptoon stopte als ik de coax kabel uit de tv was.

Het bleek een vaker voorkomend probleem. Zie hier voor meer informatie: http://www.siski.de/~carsten/mantelstromfilter.html .

Toevallig kwam het bij mij door coax, maar ook bijv usb kabels en andere aansluitingen kunnen voor vergelijkbare problemen zorgen.

Google op de zoekterm "ground loop isolator" en je vindt veel vergelijkbare voorbeelden. In het Duits heet het een Mantelstromfilter en is er ook veel over te vinden.

Mijn probleem bleek simpel op te lossen door zo'n soort kabeltje http://www.cojito.de/prod...reaker-75-ohm_5366852.htm dat ik bij Muco heb gekocht. http://www.muco.nl/ Helaas kan ik het niet op hun website vinden. Toen ik het probleem voorlegde wist de verkoper wel gelijk wat ik bedoelde en het was erg goedkoop. Ergens tussen de 5 en 10 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Mijn pieptoon heb ik in ieder geval opgelost. Ik las ergens op internet dat een lage backlight instelling hiervoor kan zorgen. Dus ik mijn backlight hoger gezet. En ja hoor. Geen irritant gepiep meer uit de TV.
Pagina: 1