Ruimte tussen HDD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo54
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 12:53
Mijn HDD's beginnen aardig vol te lopen met allerlei data, dus de tijd is gekomen om weer wat te gaan uitbreiden. Nu wil ik graag overstappen op raid5 aangezien ik al redelijk wat schijven heb zien sneuvelen de afgelopen jaren. Ik heb windows op een ssd draaien.

Mijn huidige case is echter niet groot genoeg om al deze schijven te kunnen huisvesten, dus ben ik op zoek naar een grotere. Ik zit echter te twijfelen tussen de antec 1200 en de lian-li PC-P50WB. In de lian-li komen de schijven aardig dicht op elkaar te zitten, terwijl in de antec er wat ruimte tussen gelaten kan worden (lege bays ertussen laten). Wel zijn in beide cases fans op de hdd's gericht.

Mijn vraag is nu: maakt het veel uit hoe dicht de schijven op elkaar zitten? Dit m.b.t. warmte en de airflow.

De antec is wat dit betreft denk ik wel beter, maar ik vind de lian-li mooier, vandaar de twijfel :) .

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
je kan gewoon elke bay die je vrij hebt volstouwen als je wilt, je moet dan alleen wel een fannetje tussen je bay en je case installeren, zodat je hdd's niet teveel gaan zweten, je hdd's houden het wel vol tot een graad of 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 22:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb hier in een custom case 7 HDD's boven elkaar met alleen de standaard tussenruimte van enkele millimeters. Daarachter heb ik 2 fans geplaatst. Resultaat: HDD's zijn koel. Zet ik de fans uit dan worden de schijven makkelijk 50 graden. Als er koelers achter zitten worden je schijven wel koel ongeacht of de schijven veel of weinig ruimte hebben. De lucht gaat er toch wel onderdoor.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

denk dat het weinig uit gaat maken. zolang je maar goede flow hebt in je case denk ik niet dat dit voor heel veel hinder gaat zorgen.

Mooier of functioneler..wat neem je meer voor lief?! Zolang de koeling van je schijven maar goed is en ze niet boven de 40 graden continu uit komen kan het geheel best goed functioneren

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Niet online
40 is nog wel weinig hoor, ze kunnen met gemak nog wel wat warmer worden, het begint pas critical te worden na de 60C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

en eventueel kun je voor energiezuinigere HD's gaan (5400RPM). Als je ze toch enkel gebruikt voor opslag, is de snelheid ook niet echt meer van belang (sequentieel gaan ze toch tot 100MB/s ongeveer)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Niet online
dan heb je wel een slechte performance/verbruik verhouding, ik zou zowiezo bij 7200rpm blijven, fannetje erachter en je hebt helemaal niks waar je je zorgen over hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ricardohuisman schreef op woensdag 29 december 2010 @ 00:51:
dan heb je wel een slechte performance/verbruik verhouding, ik zou zowiezo bij 7200rpm blijven, fannetje erachter en je hebt helemaal niks waar je je zorgen over hoeft te maken.
performance verbruik verhouding? Tegenwoordig ga je het enkel merken met veel kleine bestandjes. OS-dingen en applicaties. Sequentieel is een 5400 RPM schijf ook snel genoeg :). Natuurlijk is een 7200 RPM schijf sneller, maar vreet ook meer stroom. Het is allemaal niet veel, maar als je niet veel koeling hebt, en je plaatst schijven vlak boven elkaar is het een grote broeiplek in je kast.

Het is dus de afweging tussen stil, snel en zuinig tegen iets minder stil, iets minder zuinig en iets sneller.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Misschien een idee om iets met een portmultiplier te dioen.
Je kan via esata bijv een aparte kast aansluiten je huidige pc, in deze kast kun je raid maken(of niet).
http://www.addonics.com/
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44 hier vind je ook veel info.
Pagina: 1