“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Zou je trouwens m'n of mijn kunnen schrijven ipv men, danku.
[ Voor 26% gewijzigd door Nielson op 28-12-2010 21:57 ]
Een computer als router gebruiken heeft hier niks mee te maken.
Het is meer het delen / toegankelijk maken van een externe netwerk schijf
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Maar goed, als het niet gaat dan is het geen ramp maar ik ben wel benieuwd hoe je dit werkend zou kunnen krijgen, ik heb namelijk al vaker dit probleem gehad.
Of in het engels: properties -> sharing.
Dat is toch eigenlijk wat je wil, gewoon je schijf delen? Routeren is twee verschillende netwerken met elkaar verbinden (thuis vaak internet + thuisnetwerk), niet een schijfje delen in je netwerk.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Je hebt een NAS direct aan je PC hangen?Op dit moment heb ik deze netwerkschijf direct aan mijn computer hangen
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Werkt alleen bij lokale schijven, een netwerkdisk delen gaat niet zo makkelijk.Gizz schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:41:
Klik rechts op de schijf -> eigenschappen -> delen.
Of in het engels: properties -> sharing.
Ah, ik dacht dat dat ding ook gewoon via USB-aangesloten kon worden, my bad.Nielson schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 23:04:
[...]
Werkt alleen bij lokale schijven, een netwerkdisk delen gaat niet zo makkelijk.
Simpelste oplossing met de meeste perfomance: haal de HD uit de NAS en bouw hem in je pc. Verkoop de kale NAS. Kun je met maximale snelheid en eenvoud je schijf delen en je krijgt een deel van je geld terug
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dan ben ik de functies kwijt waarvoor ik juist een NAS heb gekocht!Gizz schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 23:09:
[...]
Ah, ik dacht dat dat ding ook gewoon via USB-aangesloten kon worden, my bad.
Simpelste oplossing met de meeste perfomance: haal de HD uit de NAS en bouw hem in je pc. Verkoop de kale NAS. Kun je met maximale snelheid en eenvoud je schijf delen en je krijgt een deel van je geld terug
dlna server, itunes server, timemachine compatible!
Verwijderd
zo heb je de volle snelheid + behoud van nas functiomaliteit
Als kabel een optie was geweest, dan was er helemaal geen draadloos netwerk geweest!
Weet niemand een concrete optie?
Je hoeft trouwens niet te schreeuwen!
Verwijderd
Als je snelheid wilt, verbind je de PC en je Macbook bedraad met de router.
Ook al zou je de NAS bedraad aan de PC aansluiten, communiceert je Macbook nog steeds draadloos met je NAS, dus je probleem is niet opgelost.
Verwijderd
Als je je PC toch aan wilt latem staan, koop dan gewoon een USB disk of een grote interne HDD en de functies die jij noemt gewoon oplossen door software hiervoor te draaien op je PC...bart0l0meus schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 23:31:
Ik heb niet voor niks draadloos!
Als kabel een optie was geweest, dan was er helemaal geen draadloos netwerk geweest!
Omdat het een netwerkschijf is het het helaas geen kwestie van delen van een schijf zoals dat normaal bij interne schijven gebeurd.Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 23:37:
Hoe je schijven en/of mappen deelt m.b.t Windows zoek je zelf maar uit, dit is GoT en geen www.houdmenhandjevast.nl
Als je snelheid wilt, verbind je de PC en je Macbook bedraad met de router.
Ook al zou je de NAS bedraad aan de PC aansluiten, communiceert je Macbook nog steeds draadloos met je NAS, dus je probleem is niet opgelost.
Zoals aangegeven hoeft de macbook niet die snelheid te hebben omdat ik de nas schijf daar alleen gebruik voor timemachine wat snel genoeg via draadloos.
is het zo moeilijk om je lan aansluiting door te koppelen naar je draadloos netwerk?
Overgaan op 5GHz 802.11n daar kan je wel fatsoenlijke snelheden mee halen.bart0l0meus schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 23:31:
Ik heb niet voor niks draadloos!
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Verwijderd
Je kan proberen een 'bridge' te maken tussen die twee. De twee adapters selecteren, rechtsklikken en dan bridge. Even er vanuit gaande dat je een Windowsversie hebt die dat ondersteund. Je hebt nergens genoemd wat je gebruikt.bart0l0meus schreef op woensdag 29 december 2010 @ 10:29:
[...]
is het zo moeilijk om je lan aansluiting door te koppelen naar je draadloos netwerk?
Verwijderd
bart0l0meus schreef op woensdag 29 december 2010 @ 10:29:
[...]
Omdat het een netwerkschijf is het het helaas geen kwestie van delen van een schijf zoals dat normaal bij interne schijven gebeurd.
Waarom niet?
[code]
Net use * \\UNC-Naam-WD_MyBook of IP adres\$Share
[/code]
vervolgens die schijfletter delen met behulp van de Windows GUI en klaar is TS
Je moet dan ook een statisch IP geven aan de netwerkinterface waar je de NAS aanhangt en het NAS een statisch IP geven in de range van de PC.
Of de netwerkverbinding v/d PC bridgen met de WLAN verbinding, of de PC bedraad aansluiten aan de router waar je vervolgens de NAS ook op aansluit.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2010 22:52 . Reden: Nooit geprobeerd, kennelijk werkt dit niet. ]
Tja, waarom zou je een netwerk schijf NOG een keer willen delen? Dat slaat nergens op...Gizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:42:
Met in ieder geval W7x64 werkt dat niet, die ziet dat het een netwerkschijf is en wil hem niet zelf nog een keer delen. Het hele tabblad sharing ontbreekt gewoon. Bij oudere windows versies werkt het misschien, maar kan me niet herinneren dat ik ergens zo'n constructie eerder heb gezien.
W7 ziet het waarschijnlijk als een netwerkschijf. Dus kun je hem vanaf de PC benaderen. Juist omdat het al een netwerkschijf is, kun je hem niet delen. Eeen gedeelde schijf nogmaals delen?? Wat is de logica daar van?
Een dergelijke constructie werkte zelfs onder NT3.51 niet geloof ik en ik heb het zeker nooit eerder gezien.
Het beste is om de NAS aan de router aan te sluiten. Of zoals een paar maal gesuggereerd en extra schijf in de PC en die delen...
Als TS zijn probleem niet duidelijk kan of wil uitleggen, zal misschien een kristallen bol een uitkomst bieden?
@TS: Wat wil je nu eigenlijk?
Je hebt een NAS rechstreeks aangesloten op een PC en wil je de NAS benaderen vanaf het netwerk?
Dat is onlogisch en zeker niet praktisch.
Wat je kunt proberen is een routering instellen op de PC naar je NAS. Het nogmaals delen hoeft dan niet meer. Het is even wat werk, maar m.i. wel mogelijk. Hoe e.e.a. moet kun je met een beetje googlen wel vinden of je gaat naar de website van Miscrosoft. Het is echter vele malen eenvoudiger om de NAS in het netwerk te hangen zoals bedoeld is.
Zoals eerder gezegd door mede-GoTters lijkt mij in je huidige situatie de NAS een ondoordachte en onnodige investering. Met wat je (misschien) wilt, kun je vele malen goedkoper een harde schijf in de PC inbouwen en een paar programmaatjes installeren.
De "men - mijn" discussie ga ik verder niet aan, daar is al eerder iets over gezegd...
We have just one world, but we live in different ones...
Ik wil het niet, de poster boven mij geeft het als suggestie.Nulnulnix schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:14:
[...]
Tja, waarom zou je een netwerk schijf NOG een keer willen delen?
Niet, want de TS heeft aangegeven dat de router op een andere locatie staat dan de pc. En er gaat van de router geen draad naar de pc en die draad komt er ook niet. Terwijl hij vanaf de pc wel met maximale snelheid de NAS wil kunnen benaderen (dus niet draadloos via de router).Het beste is om de NAS aan de router aan te sluiten.
Een router op ander locatie als PC. Dan reageer ik kort door de bocht met: nou en?Gizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:19:
Niet, want de TS heeft aangegeven dat de router op een andere locatie staat dan de pc. En er gaat van de router geen draad naar de pc en die draad komt er ook niet. Terwijl hij vanaf de pc wel met maximale snelheid de NAS wil kunnen benaderen (dus niet draadloos via de router).
Dat is geen motivatie. Met een beetje fatsoenlijke (N) router haal je ook draadloos een redelijke tot goede snelheid... Ik gebruik hier een linksys en haal makkelijk draadloos een snelheid van 160 mbit.. En dat was een vrij goedkoop routertje. Sterker nog: het zelfde model wordt zelfs gebruikt bij een gemeente. Dus performance hoeft geen optie te zijn.
Wil hij een maximale snelheid, dan is een extra (interne) schijf beduidend goedkoper dan een NAS. Zeker als deze alleen door de PC gebruikt wordt.
Daarnaast ontbreekt informatie:
Welk merk en type NAS?
Merk en type Mobo PC?
Merk en type router?
Uit deze essentiële gegevens wordt wel een beetje duidelijk welke snelheid bv de NAS via het LAN theoretisch kan halen. Is de poort 100mbit bijvoorbeeld, dan is een N router met de NAS daar rechtstreeks op aangesloten al voldoende (nogmaals: de mijn haalt al 160 mbit en als ik de instelling maak zelfs 300),
Een powerplug en daar de NAS op zal bv ook goed werken.
Kortom: zonder de juiste gegevens kan er geen goed advies gegeven worden en de kristallen bollen waren helaas op...
Dat kan. Om je vraag te beantwoorden: en... de ts heeft aangegeven de draadloze snelheid te traag te vinden. Hij wil graag dat het bedraad via 1 Gbit gaat om de NAS optimaal te benutten.Nulnulnix schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:31:
[...]
Een router op ander locatie als PC. Dan reageer ik kort door de bocht met: nou en?
En ja, dan kan je weer komen met 'nou en'. Maar ik herhaal ook maar gewoon even voor je wat de TS al heeft aangegeven
[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 29-12-2010 23:44 ]
Simpel: ik ga niet uit van aannames.Gizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 23:33:
[...]
Dat kan. Om je vraag te beantwoorden: en... de ts heeft aangegeven de draadloze snelheid te traag te vinden. Hij wil graag dat het bedraad via 1 Gbit gaat om de NAS optimaal te benutten.
En ja, dan kan je weer komen met 'nou en'. Maar ik herhaal ook maar gewoon even voor je wat de TS al heeft aangegevenZelf herken ik het overigens wel. Heb een razendsnelle NAS waar ik bijvoorbeeld full-HD video op heb, die ik rechtstreeks vanaf de NAS bewerk in Premiere en After effects. Dat wil je gewoon niet doen draadloos, dat moet 1 Gbit zijn of gewoon lokaal.
Er wordt namelijk nergens iets gemeld of gezegd over 1Gb LAN. Hoe kom je daarbij (hij wil alleen optimaal gebruik maken van de NAS)? Dat bedoel ik dus met informatie verstrekken.
We willen hier allemaal helpen, maar dan moet TS:
* Inofrmatie geven
* aangeven wat hij zelf geprobeerd/uitgezocht heeft
Nu blijft het puur gokwerk. We weten immers niet bv welke apparatuur hij heeft.
Ik ben het wel met je eens betreffende Video bewerking. Maar dat zou ik zelf niet eens over 1 Gb LAN bewerken, maar gewoon lokaal. Na bewerking even op het LAN zetten. Maar goed dat is even een persoonlijke note.
En terecht, anders kan iedereen met zijn eigen authorisatie een afgeschermde netwerkshare opnieuw gaan sharen zonder wachtwoord bijvoorbeeld . . .Gizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:42:
Met in ieder geval W7x64 werkt dat niet, die ziet dat het een netwerkschijf is en wil hem niet zelf nog een keer delen. Het hele tabblad sharing ontbreekt gewoon. Bij oudere windows versies werkt het misschien, maar kan me niet herinneren dat ik ergens zo'n constructie eerder heb gezien.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Verwijderd
Leuk dat je het topic nog even doorleest voordat je onzin post; Verwijderd in "Computer gebruiken als router"jbhc schreef op donderdag 30 december 2010 @ 01:19:
Nas een schijfletter geven in windows vervolgens schijf delen. Hoe moeilijk kan het zijn.....
TS moet gewoon een extra interne HDD in z'n PC proppen voor maximale snelheid en z'n NAS als backup voor zowel de Macbook alsmede de PC gebruiken, daar boeit snelheid niet, aldus TS, dus klaar einde verhaal.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 23:41 ]
hear hear, wifi signaal bridgen en dan bedraad herverdelen tussen PC en NAS. Laat onverlet dat de NAS misschien niet de meest doordachte aankoop was, maargoed, we maken allemaal wel eens vergissingenik222 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:27:
Of je koopt een router die je (al dan niet met alternatieve firmware) als client bridge ik kan stellen. Dan verbindt die router via wifi naar je netwerk en kun je je pc en NAS op zijn LAN poorten aansluiten.
Dat is misschien nog een mooiere oplossing!ik222 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:27:
Of je koopt een router die je (al dan niet met alternatieve firmware) als client bridge ik kan stellen. Dan verbindt die router via wifi naar je netwerk en kun je je pc en NAS op zijn LAN poorten aansluiten.
Ik dacht dat je dit ook makkelijk met je pc kon doen, maar een extra router is inderdaad nog mooier!
Nu de vraag, welke router ondersteund deze optie want een illegale firmware zie ik niet zo zitten...
De twee verbindingen softwarematig bridgen is niet gelukt?bart0l0meus schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:18:
[...]
Ik dacht dat je dit ook makkelijk met je pc kon doen,
Jawel, maar toen kon ik de NAS niet meer vinden.Gizz schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:38:
[...]
De twee verbindingen softwarematig bridgen is niet gelukt?
Ik heb er eerlijk gezegd ook nog niet veel tijd voor gehad om het uit te zoeken..